Decyzja wykonawcza 2014/950/UE wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 19 grudnia 2014 r.
wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) *

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 10135)

(Jedynie teksty w języku angielskim, greckim i słoweńskim są autentyczne)

(2014/950/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 grudnia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej ( 2 ), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach tych weryfikacji, zapoznaje się z uwagami zgłoszonymi przez państwa członkowskie, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana, a Komisja przeanalizowała sprawozdania sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami Unii Europejskiej.

(4) Przeprowadzone weryfikacje, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia tego wymogu, a zatem nie może być finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR, EFRG ani EFRROW.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG oraz EFRROW. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami Unii Europejskiej.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 1 września 2014 r. i dotyczących kwestii z związanych z niniejszą decyzją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki akredytowanych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG lub EFRROW, wskazane w załączniku do niniejszej decyzji, wyłącza się z finansowania Unii Europejskiej z powodu ich niezgodności z zasadami Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii, Republiki Greckiej i Republiki Słowenii.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2014 r.
W imieniu Komisji
Phil HOGAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Pozycja budżetu: 6701
MS Środek Rok budżetowy Uzasadnienie Rodzaj Korekta % Waluta Kwota Potrącenia Skutki finansowe
GR Refundacje wywozowe - produkty nieobjęte załącznikiem I 2008 Brak instrukcji związanych z rozporządzeniem (WE) nr 952/2006 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 13 507,00 0,00 - 13 507,00
Refundacje wywozowe - cukier i izoglukoza 2008 Brak instrukcji związanych z rozporządzeniem (WE) nr 952/2006 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 47 747,49 0,00 - 47 747,49
_Odzyskiwanie 2009 Brak instrukcji związanych z rozporządzeniem (WE) nr 952/2006 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 872 542,52 0,00 - 872 542,52
_Odzyskiwanie 2010 Brak instrukcji związanych z rozporządzeniem (WE) nr 952/2007 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 845 323,17 0,00 - 845 323,17
Wino - prawa do sadzenia Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-367/12 JEDNORAZOWA 0,00 % EUR 21 336 120,00 0,00 21 336 120,00
GR Inna pomoc bezpośrednia - art. 68-72 rozporządzenia 73/2009 2011 Nieosiągnięcie wymaganego w przepisach poziomu kontroli, nieprzestrzeganie terminów i ustanowionego w przepisach wymogu minimalnego poziomu kontroli na miejscu w odniesieniu do pomocy dotyczącej owiec i kóz ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 476 400,54 0,00 - 476 400,54
GR Pomoc bezpośrednia niezwiązana z wielkością produkcji 2009 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 34 622 028,32 - 68 359,28 - 34 553 669,04
Inna pomoc bezpośrednia 2009 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 11 294 787,52 - 97 073,53 - 11 197 713,99
Pomoc bezpośrednia niezwiązana z wielkością produkcji 2009 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 32 548 736,62 - 64 265,67 - 32 484 470,95
Inna pomoc bezpośrednia 2009 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 100,00 % EUR 0,00 - 132 067,09 132 067,09
Pomoc bezpośrednia niezwiązana z wielkością produkcji 2010 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR 6 274,63 12,55 6 262,08
Inna pomoc bezpośrednia 2010 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR 27,37 0,05 27,32
Pomoc bezpośrednia niezwiązana z wielkością produkcji 2010 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR 5 898,88 11,80 5 887,08
GR Audyt finansowy - przekroczenie pułapu 2011 Przekroczenie pułapów finansowych JEDNORAZOWA 0,00 % EUR - 21 940,77 - 21 940,77 0,00
Audyt finansowy - opóźnienia w płatnościach i terminy płatności 2011 Opóźnienia w płatnościach JEDNORAZOWA 0,00 % EUR - 1 617 403,78 - 1 751 757,38 134 353,60
Ogółem GR EUR - 61 012 096,85 - 2 135 439,32 - 58 876 657,53
IE Owoce i warzywa - programy operacyjne 2009 Brak kontroli zgodności z kryteriami uznania ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 477 165,20 0,00 - 477 165,20
Owoce i warzywa - programy operacyjne 2010 Brak kontroli zgodności z kryteriami uznania ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 578 539,13 0,00 - 578 539,13
Ogółem IE EUR - 1 055 704,33 0,00 - 1 055 704,33
SI Cukier - fundusz restrukturyzacyjny 2009 Silos nadal obecny na terenie cukrowni JEDNORAZOWA 0,00 % EUR - 8 700 815,25 0,00 - 8 700 815,25
Ogółem SI EUR - 8 700 815,25 0,00 - 8 700 815,25

Łącznie dla pozycji budżetu: 6701

Kwota Potrącenia Skutki finansowe
- 70 768 616,43 - 2 135 439,32 - 68 633 177,11

Pozycja budżetu: 6711

MS Środek Rok budżetowy Uzasadnienie Rodzaj Korekta % Waluta Kwota Potrącenia Skutki finansowe
GR Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 2 (2007-2013, środki obszarowe) 2009 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, drugi filar, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 5 007 867,36 - 2 318 055,75 - 2 689 811,61
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 2 (2007-2013, środki obszarowe) 2010 Niedociągnięcia w systemie identyfikacji działek rolnych i kontrolach na miejscu, drugi filar, rok składania wniosków 2008 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 5 496 524,54 - 270 175,45 - 5 226 349,09
Ogółem GR EUR - 10 504 391,90 - 2 588 231,20 - 7 916 160,70

Łącznie dla pozycji budżetu: 6711

Kwota Potrącenia Skutki finansowe
- 10 504 391,90 - 2 588 231,20 - 7 916 160,70
* Nin. decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim dotyczy kwot korekty w wysokości 5 007 867,36 EUR, potrącenia 2 318 055,75 EUR oraz skutku finansowego wynoszącego 2 689 811,61 EUR, co się tyczy wydatków poniesionych przez Republikę Grecką w sektorze rozwoju obszarów wiejskich EFRROW oś 2 (2007-2013, środki obszarowe), za rok budżetowy 2009, z powodu niedociągnięć w systemie identyfikacji działek rolnych (LPIS) i w kontrolach na miejscu (drugi filar, rok składania wniosków 2008), zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 30 marca 2017 r. w sprawie T-112/15 (Dz.U.UE.C.17.151.29/1).
1 Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.
2 Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.369.71

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/950/UE wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 19/12/2014
Data ogłoszenia: 24/12/2014