(2014/925/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 27 ust. 5 i 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 45 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 45 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że w odniesieniu do programów realizowanych w 2014 r. zastosowanie mają nadal odpowiednie przepisy art. 27 decyzji 2009/470/WE. W decyzji 2009/470/WE ustanawia się procedury regulujące wkład finansowy Unii przeznaczony na programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych.
(2) Decyzja Komisji 2008/341/WE 3 stanowi, że aby uzyskać zatwierdzenie w ramach unijnego środka finansowego przewidzianego w art. 27 ust. 1 decyzji 2009/470/WE, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych wymienionych w załączniku I do powyższej decyzji muszą co najmniej spełniać kryteria określone w załączniku do decyzji 2008/341/WE.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/722/UE 4 zatwierdzono określone programy krajowe na 2014 r. i określono stawkę oraz maksymalną kwotę wkładu finansowego Unii dla każdego programu przedłożonego przez państwa członkowskie.
(4) Decyzja wykonawcza 2013/722/UE określa również środki, które kwalifikują się do wkładu finansowego Unii. Komisja poinformowała jednak na piśmie państwa członkowskie, że niektóre środki będą kwalifikowalne wyłącznie pod warunkiem, że przeprowadzone działania zostały właściwie zrealizowane. Tak się stało w przypadku programu zwalczania gruźlicy bydła zatwierdzonego w odniesieniu do Irlandii, w przypadku którego koszt skórnych prób tuberkulinowych został uznany za niekwalifikowalny z powodu niezadowalających rezultatów uzyskanych w latach poprzednich.
(5) W związku z postępami poczynionymi przez właściwe organy Irlandii w realizacji programu zwalczania gruźlicy bydła, zgodnie z opinią ekspertów grupy zadaniowej ds. gruźlicy, zatwierdza się wkład finansowy Unii w skórne próby tuberkulinowe, zgodnie z pierwotnie przedstawionym programem.
(6) Portugalia przedstawiła zmieniony program zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka. Węgry przedstawiły zmieniony program zwalczania wścieklizny. Dania wycofała wniosek o wkład finansowy Unii w 2014 r. w program nadzoru nad ptasią grypą oraz program monitorowania i zwalczania niektórych przenośnych encefalopatii gąbczastych. Polska przedstawiła zmieniony program zwalczania wścieklizny.
(7) Komisja dokonała oceny tych zmienionych programów zarówno z weterynaryjnego, jak i finansowego punktu widzenia. Są one zgodne z odpowiednim prawodawstwem unijnym w zakresie weterynarii, w szczególności z kryteriami określonymi w załączniku do decyzji 2008/341/WE. Należy zatem je zatwierdzić.
(8) Ponadto Komisja dokonała oceny okresowych sprawozdań technicznych i finansowych przedstawionych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 27 ust. 7 decyzji 2009/470/WE, dotyczących wydatków poniesionych na finansowanie tych programów. Z oceny tej wynika, że niektóre państwa członkowskie nie wykorzystają w całości środków przyznanych im na 2014 r., podczas gdy inne przekroczą wysokość przyznanych im środków.
(9) Należy zatem skorygować wkład finansowy Unii przeznaczony na niektóre z krajowych programów. Aby zoptymalizować wykorzystanie przewidzianych zasobów, właściwe jest ponowne rozdzielenie funduszy z tych programów krajowych, w przypadku których przyznane kwoty nie zostaną w pełni wykorzystane, na rzecz programów, w ramach których kwoty te zostaną prawdopodobnie przekroczone z uwagi na nieprzewidziane sytuacje dotyczące zdrowia zwierząt, które zaistniały w tych państwach członkowskich. Przeniesienie to powinno opierać się na najświeższych informacjach dotyczących wydatków rzeczywiście poniesionych przez zainteresowane państwa członkowskie.
(10) Aby umożliwić to przeniesienie, należy w znacznym stopniu skorygować określone wkłady finansowe Unii przewidziane w decyzji wykonawczej 2013/722/UE. W celu zagwarantowania przejrzystości należy określić całkowity zakres wkładów finansowych poniesionych przez Unię na rzecz przyjętych na 2014 r. programów, do których odnoszą się te korekty.
(11) Zgodnie z opinią laboratorium referencyjnego UE ds. brucelozy i gruźlicy z dnia 15 lipca 2014 r. należy uznać metodę łańcuchowej reakcji polimerazy (PCR) za istotny dalszy krok badania bakteriologicznego. Powinno ono zatem zostać dodane do środków kwalifikujących się do finansowania w ramach programów zwalczania brucelozy bydła, gruźlicy bydła oraz brucelozy owiec i kóz.
(12) Unijne przepisy weterynaryjne w zakresie choroby niebieskiego języka mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt domowych. W celu zachowania przejrzystości należy doprecyzować, że krajowe programy zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt domowych.
(13) Na zastosowanie kosztów jednostkowych w ramach rocznych i wieloletnich programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad takimi chorobami zezwolono decyzją Komisji C(2014) 1035 final 5 . Jednostkowe koszty pobierania próbek oparte są na wynagrodzeniu godzinowym, czasie potrzebnym do pobrania próbek i kosztach ogólnych w wysokości 7 %.
(14) Na podstawie informacji przedstawionych przez Irlandię wydaje się, że w przypadku niektórych przeprowadzonych prób tuberkulinowych koszty pobierania próbek nie są w całości ponoszone przez państwo członkowskie. W takim przypadku wkład Unii powinien opierać się na rzeczywistych poniesionych kosztach, do których stosuje się ustalony poziom współfinansowania.
(15) Należy również wyjaśnić, że państwa członkowskie nie mają obowiązku prefinansowania części swoich programów realizowanych w państwach trzecich.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/722/UE.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.363.173 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/925/UE zatwierdzająca określone zmienione programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych na 2014 r. i zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/722/UE w odniesieniu do wkładu finansowego Unii przeznaczonego na określone programy zatwierdzone tą decyzją |
| Data aktu: | 16/12/2014 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2014 |
| Data wejścia w życie: | 18/12/2014 |