uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 5,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 338/97 zawiera wykazy gatunków zwierząt i roślin objętych ograniczeniem lub kontrolą handlu. Wykazy te obejmują wykazy wymienione w dodatkach do Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES), zwanej dalej "Konwencją".
(2) Ostatnio załącznikiem III do konwencji objęto następujące gatunki: Dalbergia tucurensis (opatrzony adnotacją) na wniosek Nikaragui; Antilope cervicapra, Boselaphus tragocamelus, Capra hircus aegagrus, Capra sibirica, Gazella bennettii, Pseudois nayaur, Axis porcinus, Herpestes edwardsi, Herpestes javanicus, Hyaena hyaena, Lophura leucomelanos, Pavo cristatus, Pucrasia macrolopha na wniosek Pakistanu; Quercus mongolica oraz Fraxinus mandshurica (oba opatrzone adnotacją) na wniosek Federacji Rosyjskiej.
(3) Żadne państwo członkowskie nie zgłosiło zastrzeżeń w odniesieniu do którejkolwiek z tych zmian.
(4) Zmiany wprowadzone w załączniku III do konwencji wymagają zatem wprowadzenia zmian także w załączniku C do rozporządzenia (WE) nr 338/97.
(5) Lygodactylus williamsi ocenia się jako "gatunek krytycznie zagrożony" w Czerwonej księdze IUCN oraz endemiczny dla małego obszaru w Tanzanii. Według doniesień pozyskiwanie dla celów międzynarodowego handlu zwierzętami domowymi ma bezpośredni wpływ na gatunek w stopniu powodującym prawdopodobne zagrożenie populacji. Okazy tego gatunku - głównie pozyskiwane ze środowiska naturalnego - są przedmiotem handlu w Unii, zaś popyt na nie jest najwyraźniej duży. Wydaje się zatem, że Lygodactylus williamsi spełnia kryteria umieszczenia w wykazie w załączniku B do rozporządzenia (WE) nr 338/97 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. c) ppkt (i) tego rozporządzenia. Komisja przeprowadziła konsultacje ze Zjednoczoną Republiką Tanzanii dotyczące ewentualnego włączenia tego gatunku do załącznika B do rozporządzenia (WE) nr 338/97. Należy zatem włączyć Lygodactylus williamsi do załącznika B do tego rozporządzenia.
(6) Bradypus pygmaeus został wydzielony z gatunku Bradypus variegatus w 2001 r. Z powodu przeoczenia gatunek ten nie został włączony do dodatku II do Konwencji. Pominięcie to skorygowano dnia 20 listopada 2013 r., a Bradypus pygmaeus powinien obecnie zostać włączony do załącznika B do rozporządzenia (WE) nr 338/97.
(7) Lophura leucomelanos powinien zostać skreślony z załącznika D, ponieważ gatunek ten został włączony do załącznika C.
(8) W "Uwagach w sprawie wykładni załączników A, B, C oraz D" należy wprowadzić definicje pojęć "wyciąg", "produkty gotowe zapakowane i gotowe do wprowadzenia do handlu detalicznego", "proszek" i "zrębki", ponieważ definicje te zostały uzgodnione na 16. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji w marcu 2013 r.
(9) Przypis dotyczący Agalychnis spp. należy skreślić, ponieważ stał się on zbędny ze względu na przyjęcie taksonomicznej listy kontrolnej płazów wymienionych w Konwencji.
(10) Adnotacja dotycząca koralowców powinna zostać uaktualniona, aby dostosować ją do dodatków do Konwencji.
(11) W celu zachowania przejrzystości w załącznikach wprowadzono pewne zmiany redakcyjne.
(12) W związku z zakresem zmian właściwe jest, dla celów przejrzystości, zastąpienie całego załącznika do tego rozporządzenia.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 338/97.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Handlu Dziką Fauną i Florą ustanowionego zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 338/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.361.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1320/2014 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi |
| Data aktu: | 01/12/2014 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2014 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2014 |