(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/902/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),
po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi artykułami,
a także mając na uwadze, co następuje:
I. PROCEDURA
(1) Decyzją nr C (2004) 772 1 z dnia 16 marca 2004 r. Komisja postanowiła wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu, w sprawie szeregu przepływów i transferów finansowych dla spółek Olympic Airlines (OAL) i Olympic Airways Services (OAS) oraz od tych spółek.
(2) W dniu 14 września 2005 r. negatywną decyzją Komisji nr C (2005) 2706 2 Komisja zamknęła sprawę nr C11/2004, dotyczącą nielegalnej i niezgodnej z zasadami rynku UE pomocy państwa przyznanej OAL i OAS.
(3) Decyzją nr C (2008) 5074 3 z dnia 17 września 2008 r. i decyzją nr C (2009) 1824 4 z dnia 10 marca 2009 r. Komisja zezwoliła na sprzedaż niektórych kluczowych aktywów OAL i OAS, stwierdzając, że przedmiotowa sprzedaż nie wiąże się z przyznaniem pomocy państwa, pod warunkiem że będzie ona przeprowadzona zgodnie z wymogami określonymi w tych decyzjach.
(4) OAL i OAS zostały następnie postawione w stan likwidacji. Pozostałe aktywa miały następnie zostać sprzedane przez likwidatora w ramach procedury likwidacji i powołano powiernika ds. monitorowania, aby nadzorował ten proces.
(5) W dniu 13 września 2010 r. Sąd 5 anulował częściowo negatywną decyzję nr C (2005) 2706 z 14 września 2005 r. w sprawie pomocy państwa. Sąd uznał, że Komisja nie wykazała w wystarczającym stopniu, iż niektóre z kwestionowanych środków zastosowanych wobec OAS stanowiły nielegalną pomoc państwa niezgodną z zasadami rynku wewnętrznego i że w odniesieniu do niektórych środków zastosowanych wobec OAL nie przedstawiła ona uzasadnienia.
(6) Sąd anulował częściowo decyzję nr C (2005) 2706, która nakazywała zwrot a) pomocy przyznanej Olympic Airlines poprzez zawyżenie o 91,5 mln EUR wartości majątku Olympic Airways przekazanego Olympic Airlines, ze względu na niewykazanie, iż środek ten stanowił nielegalną pomoc państwa niezgodną z zasadami rynku wewnętrznego UE; oraz b) pomocy przyznanej Olympic Airlines poprzez zgodę na obniżone płatności za poddzierżawę samolotów na kwotę 39,75 mln EUR, ze względu na brak przedstawionego uzasadnienia.
(7) Komisja nie złożyła odwołania od częściowego anulowania decyzji.
(8) W pismach z dni: 8 października 2010 r., 26 lipca 2011 r., 12 października 2011 r., 7 marca 2012 r., 16 listopada 2012 r., 7 lutego i 25 czerwca 2013 r. oraz 19 grudnia 2013 r. Komisja zwróciła się o szczegółowe informacje dotyczące przebiegu procesu likwidacyjnego.
(9) Władze greckie odpowiedziały pismami z dni: 8 listopada 2010 r., 11 sierpnia i 15 grudnia 2011 r., 10 lipca 2012 r., 4 lutego 2013 r., 22 kwietnia oraz 5 sierpnia 2013 r.
II. OPIS ŚRODKÓW
(10) Odnośnie do zawyżenia wartości majątku Olympic Airways, Komisja stwierdziła w swojej decyzji nr C (2005) 2706, że poprzez zawyżenie wartości majątku przekazanego Olympic Airlines w momencie utworzenia tej spółki, Grecja udzieliła Olympic Airways pomocy państwa na kwotę 91,5 mln EUR, która była nielegalna i niezgodna z zasadami rynku wewnętrznego UE.
(11) Odnośnie do płatności za poddzierżawę Komisja uznała w swojej decyzji nr C (2005) 2706, że Grecja nielegalnie udzieliła Olympic Airlines pomocy państwa poprzez zgodę na obniżone płatności tej spółki za poddzierżawę.
(12) Pismem z dnia 8 listopada 2010 r. władze greckie potwierdziły, że w dniu 2 października 2009 r. Sąd Apelacyjny w Atenach objął obie spółki specjalnym postępowaniem likwidacyjnym zgodnie z art. 14 A ustawy 3429/2005 w powiązaniu z art. 40 ustawy 3710/2008.
(13) Władze greckie potwierdziły również, że w 2009 r. obie spółki zaprzestały wszelkiej działalności komercyjnej i wszelkich operacji i że "Ethniki Kefalaiou", spółka zależna stanowiąca w całości własność Narodowego Banku Grecji, została ustanowiona jako likwidator.
(14) Zgodnie z decyzją Komisji nr C (2008) 5074 z dnia 17 września 2008 r., powiernik ds. monitorowania przekazał swoje sprawozdanie końcowe, dotyczące sprzedaży niektórych kluczowych aktywów OAL i OAS.
(15) Według informacji przekazanych przez władze greckie i powiernika ds. monitorowania, wszystkie podstawowe elementy procesu sprzedaży, włącznie z utworzeniem nowych spółek i ich sprzedażą inwestorowi po cenie rynkowej, jak również zaprzestanie działalności starych spółek, były zgodne z decyzją nr C (2008) 5074 z dnia 17 września 2008 r.
(16) Według informacji przekazanych przez władze greckie likwidacja OAL i OAS jest w toku. Pozostały jeszcze niektóre aktywa, które mogą być trudne do zbycia. Gdy tylko sprzedaż zostanie ukończona, przeprowadzony zostanie proces zgłaszania roszczeń.
III. WNIOSKI
(17) OAL i OAS objęte zostały postępowaniem likwidacyjnym i niektóre kluczowe aktywa sprzedane zostały różnym nabywcom po cenie rynkowej, w drodze przejrzystej, nieobwarowanej warunkami i niedyskryminacyjnej procedury przetargowej, zgodnie z decyzją Komisji nr C (2008) 5074 z dnia 17 września 2008 r. Ponadto większość majątku OAL i OAS została sprzedana, a pozostała niewielka część jest w trakcie sprzedaży. Ponieważ likwidowane jednostki nie prowadzą już działalności gospodarczej, jest wielce nieprawdopodobne, że kiedykolwiek w przyszłości znów taką działalność podejmą.
(18) W związku z tym formalne dochodzenie dotyczące pozostałych kwestii nie jest potrzebne. Dlatego procedurę dochodzeniową wszczętą decyzją nr C (2004) 772 z dnia 16 marca 2004 r. można zamknąć ze względu na jej bezcelowość.
(19) Większa część obowiązku zwrotu pomocy nałożonego decyzją Komisji nr C (2005) 2706 z dnia 14 września 2005 r. została już spełniona. Zwrot pozostałej kwoty w wysokości ok. 70 000 EUR czeka na realizację. Według władz greckich zwrot tej kwoty jest w toku, a służby Komisji monitorują ten proces.
(20) W świetle powyższych faktów procedurę wszczętą decyzją nr C (2004) 772 z dnia 16 marca 2004 r., której następstwem była decyzja Komisji nr C (2005) 2706 z dnia 14 września 2005 r. w sprawie zwrotu pomocy, anulowana częściowo przez Sąd w dniu 13 września 2010 r., można zamknąć.
(21) Komisja zwraca uwagę na pozostający w mocy obowiązek odpowiedniego rejestrowania przez władze greckie wszelkich związanych ze sprawą pozostałych roszczeń i informowania o nich Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.358.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2014/902/UE w sprawie pomocy państwa SA.15395 (C 11/04), której Grecja udzieliła Olympic Airways (prywatyzacja) |
| Data aktu: | 23/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2014 |