uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 65 ust. 5 lit. a), b) i c),
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 806/2014 ustanowiono jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("Jednolita Rada") i powierzono jej stosowanie jednolitych przepisów określonych w tym rozporządzeniu oraz zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Art. 58 tego rozporządzenia przewiduje, że Jednolita Rada dysponuje własnym budżetem, który nie stanowi części budżetu Unii.
(2) Art. 65 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 przewiduje, że Jednolita Rada ustala i pobiera składki należne ze strony każdego podmiotu, o którym mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Tymi podmiotami są instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 2 , jednostki dominujące, firmy inwestycyjne i instytucje finansowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich, jeśli są one objęte nadzorem skonsolidowanym prowadzonym przez Europejski Bank Centralny (EBC) zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oddziały instytucji kredytowych mających siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem.
(3) Zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 składki na wydatki administracyjne Jednolitej Rady stanowią dochody części I budżetu Jednolitej Rady i są wykorzystywane na pokrycie wydatków z części I budżetu, do których należą co najmniej koszty pracownicze, koszty wynagrodzeń, koszty administracyjne, koszty infrastruktury, szkoleń zawodowych i koszty operacyjne.
(4) W 2014 r. Jednolita Rada nie będzie miała infrastruktury i zdolności operacyjnej do pobierania składek na pokrycie swoich wydatków administracyjnych w latach 2014 i 2015 od wszystkich podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014. W 2014 r. Jednolita Rada będzie musiała jednak uzyskać dochody niezbędne do sfinansowania części I swojego budżetu, aby pokryć swoje wydatki administracyjne w latach 2014-2015. Wydatki administracyjne Jednolitej Rady w okresie przejściowym (w latach 2014-2015) szacuje się na 22 mln EUR.
(5) Należy przewidzieć rozwiązanie tymczasowe, które umożliwi Jednolitej Radzie pobieranie składek na pokrycie jej wydatków administracyjnych w latach 2014-2015. Jednocześnie należy zapewnić, by obliczanie i pobieranie składek mogło zostać przeprowadzone przy bardzo ograniczonych zasobach Jednolitej Rady i w bardzo krótkim terminie. Jest to możliwe, jeżeli ustanowi się dwuetapowy system obliczania i pobierania składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady: tymczasowy system w początkowym okresie funkcjonowania Jednolitej Rady oraz ostateczny system.
(6) Jedynie te podmioty, które EBC powiadomił na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich o swojej decyzji, w której uznaje je za istotne w rozumieniu art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 i zgodnie z art. 147 ust. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 3 i które są wymienione w wykazie opublikowanym na stronie internetowej EBC w dniu 4 września 2014 r., lecz z wyłączeniem tych istotnych podmiotów, które są jednostkami zależnymi już uwzględnionych grup ("istotne podmioty"), powinny opłacać z góry raty w pełnej wysokości na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady w okresie przejściowym. Podmioty uznane za istotne i powiadomione o tym fakcie przez EBC w okresie od dnia 5 września 2014 r. do końca okresu przejściowego nie powinny podlegać obowiązkowi zapłaty rat składek. W tym celu należy ustanowić tymczasowy system rat składek ("raty"), który umożliwi Jednolitej Radzie pobieranie w okresie przejściowym rat od istotnych podmiotów na pokrycie jej wydatków.
(7) Ten tymczasowy system ma proporcjonalny charakter, gdyż na podmioty, które będą płacić raty, przypada około 85 % aktywów razem instytucji kredytowych objętych rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, a podmioty te łatwo zidentyfikować. W tej wstępnej fazie metoda obliczania wysokości rat oraz ich poboru powinna wiązać się z jak najmniejszym obciążeniem administracyjnym Jednolitej Rady i podmiotów, których to dotyczy.
(8) Po uzyskaniu przez Jednolitą Radę niezbędnej struktury i zdolności operacyjnej Komisja przyjmie ostateczny system składek administracyjnych, na podstawie którego będą obliczane i pobierane składki.
(9) W ramach ostatecznego systemu składki od podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, będą obliczane i pobierane zgodnie z ostatecznymi zasadami. Konieczne będzie ponowne wyliczenie składek istotnych podmiotów objętych tymczasowym systemem, aby uwzględnić kwoty zapłacone przez nie w ramach tymczasowego systemu.
(10) Jeżeli wystąpią różnice między ratami opłaconymi w ramach tymczasowego systemu i składkami obliczonymi zgodnie z ostatecznym systemem, należy je rozliczyć przy wyliczeniu składek na wydatki administracyjne Jednolitej Rady za rok następujący po zakończeniu okresu przejściowego.
(11) Aby umożliwić Jednolitej Radzie osiągnięcie zdolności do działania przed dniem 1 stycznia 2015 r., zgodnie z wymogiem art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, oraz rozpoczęcie wykonywania zadań wymienionych w art. 99 ust. 3 tego rozporządzenia, należy pilnie ustanowić prosty i skuteczny mechanizm, który można szybko i łatwo zastosować w początkowym okresie funkcjonowania Jednolitej Rady, tak by mogła ona uzyskać zasoby finansowe niezbędne do ustanowienia jej struktury organizacyjnej i naboru personelu potrzebnego do wykonywania zadań na podstawie tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.354.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1310/2014 w sprawie tymczasowego systemu rat składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w okresie przejściowym |
| Data aktu: | 08/10/2014 |
| Data ogłoszenia: | 11/12/2014 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2014 |