uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1 i 3,
(1) Surowe sole potasowe to materiały uzyskane z naturalnych zasobów poprzez wydobycie. Dla takich naturalnych produktów minimalne wymogi dotyczące zawartości składników pokarmowych określono w pozycji 1 w tabeli A.3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 zgodnie z uznaną praktyką przemysłową. Jeżeli jednak zawartość potasu w rudzie w sposób naturalny maleje, producenci mają coraz większe trudności z przestrzeganiem obecnych wartości granicznych, co utrudnia stałe zaopatrzenie rolników zawodowych w nawozy uzyskiwane z surowych soli potasowych. W związku z tym należy nieznacznie obniżyć przedmiotowe wartości graniczne poprzez zmianę zapisów w pozycji 1 w tabeli A.3 tego załącznika, aby producenci mogli nadal wprowadzać swój produkt do obrotu jako "nawóz WE". Zmiana ta uwzględnia fakt, że zmienione, nieco niższe wartości graniczne również umożliwiają efektywne nawożenie, dzięki czemu mogą zostać uznane za postęp techniczny zgodnie z art. 31 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2003/2003.
(2) Fosforan 3,4-dimetylo-1H-pirazolu (zwany dalej "DMPP") jest inhibitorem nitryfikacji odpowiednim do stosowania z powszechnie używanymi nawozami azotowymi (stałymi lub płynnymi). DMPP ogranicza ryzyko strat azotu do gleby i atmosfery, a zatem zwiększa efektywność stosowania azotu.
(3) Mieszanina reakcyjna triamidu kwasu N-(n-butylo)tiofosforowego i triamidu kwasu N-(n-propylo)tiofosforowego (zwana dalej "NBPT/NPPT") jest inhibitorem ureazy. NBPT/NPPT zmniejsza ryzyko strat azotu w postaci emisji amoniaku po zastosowaniu nawozów zawierających mocznik, a zatem zwiększa efektywność stosowania azotu.
(4) Aby zwiększyć ich dostępność dla rolników w całej Unii, DMPP i NBPT/NPPT należy dodać do wykazów dozwolonych inhibitorów nitryfikacji i ureazy w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2003/2003.
(5) Stałe lub płynne proste nawozy mocznikowo-formaldehydowe oraz stałe nawozy NPK, NP i NK zawierające ureaform są wymienione jako typy nawozów w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003. Chociaż kondensaty mocznikowo-formaldehydowe są stabilne w roztworze i w zawiesinie, płynne nawozy NPK, NP i NK zawierające ureaform nie zostały jeszcze wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 jako osobny typ produktu. Ze względu na rosnące zainteresowanie wprowadzaniem do obrotu płynnych nawozów NPK, NP i NK zawierających określoną ilość ureaformu jako źródła azotu należy zezwolić na stosowanie urea-formu w przygotowywaniu płynnych nawozów NPK, NP i NK. Należy zatem włączyć do tabeli C.2 w załączniku I do tego rozporządzenia sześć nowych nazw typów.
(6) Oprócz włączenia DMPP i NBPT/NPPT do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 należy dodać do załącznika IV do tego rozporządzenia metody analityczne, które mają być stosowane do celów kontroli urzędowej tych nawozów.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2003/2003.
(8) Aby zapewnić opublikowanie przez Europejski Komitet Normalizacyjny metody analizy NBPT/NPPT, która jest obecnie w trakcie zatwierdzania, przed dodaniem NBPT/NPPT do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003, oraz nowej metody analitycznej dla tego typu nawozu do załącznika IV tego rozporządzenia, należy odroczyć rozpoczęcie stosowania w odniesieniu do tych zmian.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 32 rozporządzenia (WE) nr 2003/2003,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.337.53 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1257/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nawozów w celu dostosowania załączników I i IV |
| Data aktu: | 24/11/2014 |
| Data ogłoszenia: | 25/11/2014 |
| Data wejścia w życie: | 15/12/2014, 01/01/2016 |