Rozporządzenie 1171/2014 w sprawie zmiany i sprostowania załączników I, III, VI, IX, XI i XVII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1171/2014
z dnia 31 października 2014 r.
w sprawie zmiany i sprostowania załączników I, III, VI, IX, XI i XVII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące nowych pojazdów. Dyrektywą 2007/46/WE ustanowiono w odniesieniu do wszystkich kategorii pojazdów, w tym pojazdów budowanych wieloetapowo, obowiązek uzyskania homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku XIX.

(2) Niezbędne jest uzupełnienie wymagań określonych w załączniku XVII do dyrektywy 2007/46/WE w sprawie procedury postępowania podczas wielostopniowej homologacji typu WE pojazdów, aby zapewnić w pełni sprawne działanie tejże procedury. W celu zapewnienia powiązania między różnymi etapami konstrukcji pojazdu budowanego wieloetapowo konieczne są również zmiany w załącznikach I, III i IX do dyrektywy 2007/46/WE.

(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 2 przewidziano uchylenie szeregu dyrektyw i zastąpienie ich odpowiednimi regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Wraz z uchyleniem od dnia 1 listopada 2014 r. większości tych dyrektyw na mocy rozporządzenia (WE) nr 661/2009, należy zaktualizować odpowiednie pozycje w załączniku VI do dyrektywy 2007/46/WE.

(4) Należy sprostować załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE, aby zapewnić spójność numeracji stosowanej w różnych wzorach świadectwa zgodności w odniesieniu do pozycji dotyczących masy pojazdu gotowego do jazdy i masy rzeczywistej. Ponadto niezbędne jest sprecyzowanie w załączniku XI, że układy zagłówków są obowiązkowe jedynie w pojazdach kategorii M1.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE.

(6) Producentom należy zapewnić wystarczający czas na dostosowanie ich pojazdów do nowych wymagań dotyczących procedury wielostopniowej homologacji typu oraz na modyfikację świadectwa zgodności, zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W załącznikach I, III, VI, IX i XI do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2.
Załącznik XVII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Homologacji typu w odniesieniu do nowych typów pojazdów udziela się zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE zmienioną niniejszym rozporządzeniem.

Dla wszystkich nowych pojazdów producenci wydają świadectwa zgodności zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE zmienioną niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. Można je stosować przed tą datą na wniosek producentów skierowany do organu udzielającego homologacji.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W dyrektywie 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pkt 0.2.2 w brzmieniu:

"0.2.2. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, informacje dotyczące homologacji typu pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (podać informacje dla każdego etapu; można je podać w tabeli):

Typ: ...............................................................................................................

Wariant(-y): ...................................................................................................

Wersja(-e): ....................................................................................................

Numer homologacji typu, w tym numer rozszerzenia: ............................. ";

b) dodaje się pkt 0.5.1 w brzmieniu:

"0.5.1. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, nazwa firmy i adres producenta pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (poprzednich etapach): ..................................................... ";

2) w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pkt 0.2.2 w brzmieniu:

"0.2.2. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, informacje dotyczące homologacji typu pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (podać informacje dla każdego etapu; można je podać w tabeli):

Typ: ...............................................................................................................

Wariant(-y): ...................................................................................................

Wersja(-e): ....................................................................................................

Numer homologacji typu, w tym numer rozszerzenia: ............................. ";

b) dodaje się pkt 0.5.1 w brzmieniu:

"0.5.1. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, nazwa firmy i adres producenta pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (poprzednich etapach): ..................................................... ";

c) dodaje się pkt 2.17, 2.17.1 i 2.17.2 w brzmieniu:

"2.17. Pojazd przedstawiony do wielostopniowej homologacji typu (tylko w przypadku pojazdów niekompletnych lub skompletowanych kategorii N1 objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 715/2007): tak/nie (1)

2.17.1. Masa pojazdu podstawowego gotowego do jazdy: ................................. kg.

2.17.2. Dodana masa standardowa (DAM), obliczona zgodnie z pkt 5 załącznika XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008: .......................................... kg.";

3) w załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:

a) wzór A pkt 0.5 otrzymuje brzmienie:

"0.5. Nazwa firmy i adres producenta pojazdu kompletnego/skompletowanego (1):";

b) we wzorze A dodaje się pkt 0.5.1 w brzmieniu:

"0.5.1. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, nazwa firmy i adres producenta pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (poprzednich etapach): ..................................................... ";

c) dodatek do wzoru A otrzymuje brzmienie:

"Dodatek

Wykaz aktów prawnych, z którymi zgodny jest typ pojazdu (wypełnia się wyłącznie w przypadku homologacji typu zgodnie z art. 6 ust. 3)

Przedmiot (1) Odniesienie do aktu prawnego (1) Akt zmieniony przez Dotyczy wariantów
1. Dopuszczalny poziom hałasu
2. Emisje
3. Zbiorniki paliwa/tylne zabezpieczenia
...
(1) Zgodnie z załącznikiem IV do niniejszej dyrektywy."

4) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:

a) w części I "Pojazdy kompletne i skompletowane" wprowadza się następujące zmiany:

(i) we "Wzorze B - Strona 1 - Pojazdy skompletowane - Świadectwo zgodności WE" pkt 0.2.2 otrzymuje brzmienie:

"0.2.2. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, informacje dotyczące homologacji typu pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednich etapach (podać informacje dla każdego etapu):

Typ: ......................................................................................................

Wariant (a): .....................................................................

Wersja (a): ......................................................................

Numer homologacji typu, numer rozszerzenia: ..................................................................... ";

(ii) we "Wzorze B - Strona 1 - Pojazdy skompletowane - Świadectwo zgodności WE" pkt 0.5.1 otrzymuje brzmienie:

"0.5.1. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, nazwa firmy i adres producenta pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (poprzednich etapach): ....................................... ";

(iii) we wzorze "Strona 2 - Kategorie pojazdów - O3 i O4 (pojazdy kompletne i skompletowane)" dodaje się pkt 13.2 w brzmieniu:

"13.2. Rzeczywista masa pojazdu: .......................................................... kg";

b) w części II "Pojazdy niekompletne" wprowadza się następujące zmiany:

(i) we "Wzorze C1 - Strona 1 - Pojazdy niekompletne - Świadectwo zgodności WE" dodaje się pkt 0.2.2 w brzmieniu:

"0.2.2. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, informacje dotyczące homologacji typu pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednich etapach (podać informacje dla każdego etapu):

Typ: ......................................................................................................

Wariant (a): .....................................................................

Wersja (a): ......................................................................

Numer homologacji typu, numer rozszerzenia: ................................ ";

(ii) we "Wzorze C1 - Strona 1 - Pojazdy niekompletne - Świadectwo zgodności WE" dodaje się pkt 0.5.1 w brzmieniu:

"0.5.1. W przypadku pojazdów homologowanych wielostopniowo, nazwa firmy i adres producenta pojazdu podstawowego/pojazdu na poprzednim etapie (poprzednich etapach): .............................. ";

(iii) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M1 (pojazdy niekompletne)" skreśla się pkt 13;

(iv) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M1 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(v) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M1 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(vi) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M2 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(vii) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M2 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(viii) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M3 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(ix) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - M3 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(x) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N1 (pojazdy niekompletne)" skreśla się pkt 13;

(xi) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N1 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(xii) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N1 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(xiii) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N2 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(xiv) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N2 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(xv) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N3 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(xvi) we wzorze "Strona 2 - Kategoria pojazdów - N3 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(xvii) we wzorze "Strona 2 - Kategorie pojazdów - O1 i O2 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(xviii) we wzorze "Strona 2 - Kategorie pojazdów - O1 i O2 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(xix) we wzorze "Strona 2 - Kategorie pojazdów - O3 i O4 (pojazdy niekompletne)" pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Masa pojazdu niekompletnego gotowego do jazdy: ... kg";

(xx) we wzorze "Strona 2 - Kategorie pojazdów - O3 i O4 (pojazdy niekompletne)" dodaje się pkt 14.2 w brzmieniu:

"14.2. Rzeczywista masa pojazdu niekompletnego: ... kg";

(xxi) w odnośnikach dotyczących załącznika IX przypis e otrzymuje brzmienie:

"(e) Pozycje 4 i 4.1 wypełnia się odpowiednio zgodnie z definicjami 25 (rozstaw osi) i 26 (odstęp między osiami) z rozporządzenia (UE) nr 1230/2012";

5) w załączniku XI wprowadza się następujące zmiany:

a) w dodatku 1 pozycja 38A otrzymuje brzmienie:

"38A Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin EKG ONZ nr 25

D G+D"

b) w dodatku 4 skreśla się pozycję 38A.

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK XVII

PROCEDURY POSTĘPOWANIA PODCZAS WIELOSTOPNIOWEJ HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDÓW

1. OBOWIĄZKI PRODUCENTÓW

1.1. Właściwe działanie procesu wielostopniowej homologacji typu WE wymaga współpracy wszystkich zainteresowanych producentów. W tym celu organy udzielające homologacji muszą przed udzieleniem homologacji na pierwszym etapie i na kolejnych jej etapach zapewnić istnienie właściwych porozumień pomiędzy odpowiednimi producentami w celu przekazywania oraz wymiany dokumentów i informacji, tak aby skompletowany typ pojazdu spełniał wymagania techniczne wszystkich odpowiednich aktów prawnych zgodnie z załącznikami IV lub XI. Takie informacje muszą zawierać szczegóły dotyczące homologacji odpowiedniego układu, części, oddzielnego zespołu technicznego oraz elementów pojazdu tworzących część jeszcze niehomologowanego pojazdu niekompletnego. Producent na poprzednim etapie przekazuje producentowi na kolejnym etapie informacje dotyczące wszelkich zmian, które mogą wpływać na homologacje typu układów lub homologację typu całego pojazdu. Informacje te przekazuje się, gdy tylko zostanie wydane nowe rozszerzenie w odniesieniu do typu całego pojazdu, a najpóźniej w dniu rozpoczęcia produkcji pojazdu niekompletnego.

1.2. Każdy producent w procedurze wielostopniowej homologacji typu WE jest odpowiedzialny za homologację oraz zgodność produkcji wszystkich układów, części lub oddzielnych zespołów technicznych, które są wytwarzane przez niego lub dodawane przez niego do poprzedniego etapu produkcji. Producent na kolejnym etapie nie jest odpowiedzialny za obiekty, które były homologowane na wcześniejszych etapach, z wyjątkiem tych przypadków, w których dokonuje on zmiany odpowiednich elementów w stopniu, który unieważnia udzieloną wcześniej homologację.

1.3. Procedura wielostopniowa może być stosowana przez jednego producenta. Procedury wielostopniowej nie można jednak stosować w celu obejścia wymagań obowiązujących wobec pojazdów budowanych jednostopniowo. Homologowanych w ten sposób pojazdów nie uznaje się w szczególności za pojazdy zbudowane wielostopniowo w kontekście pkt 3.4 niniejszego załącznika oraz art. 22, 23 i 27 niniejszej dyrektywy (wartości graniczne dotyczące małych serii i końcowej partii produkcji).

2. OBOWIĄZKI ORGANÓW UDZIELAJĄCYCH HOMOLOGACJI TYPU

2.1. Organ udzielający homologacji typu:

a) sprawdza, czy wszystkie świadectwa homologacji typu WE wydane na podstawie aktów prawnych mających zastosowanie do homologacji typu pojazdu obejmują dany typ pojazdu w jego stanie kompletacji i odpowiadają ustanowionym wymaganiom;

b) zapewnia, aby wszystkie odpowiednie dane, uwzględniając stan kompletacji pojazdu, były zawarte w folderze informacyjnym;

c) upewnia się, na podstawie dokumentacji, czy specyfikacja(-e) i dane dotyczące pojazdu, zawarte w części I folderu informacyjnego pojazdu, znajdują się wśród danych w pakietach informacyjnych i świadectwach homologacji typu WE wydawanych na podstawie odpowiedniego aktu prawnego; i w przypadku kompletnego pojazdu, jeżeli numer punktu z części I folderu informacyjnego nie znajduje się w pakiecie informacyjnym żadnego aktu prawnego, potwierdza, że odpowiednia część lub właściwość są zgodne z danymi szczegółowymi zawartymi w folderze informacyjnym;

d) na wybranej próbie pojazdów należących do typu, który ma być przedmiotem homologacji, przeprowadza lub nakazuje przeprowadzenie kontroli części i układów pojazdu w celu sprawdzenia, czy pojazd(-y) jest (są) skonstruowany(-e) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w uwierzytelnionym pakiecie informacyjnym w odniesieniu do wszystkich odpowiednich aktów prawnych;

e) w stosownych przypadkach przeprowadza lub nakazuje przeprowadzenie odpowiednich kontroli dotyczących montażu oddzielnych zespołów technicznych.

2.2. Liczba pojazdów, które należy kontrolować do celów pkt 2.1 lit. d), musi być wystarczająca, aby umożliwiać właściwą kontrolę różnych kombinacji, które mają otrzymać homologację typu WE zgodnie ze stanem kompletacji pojazdu i pod względem następujących kryteriów:

- silnik,

- skrzynia biegów,

- osie napędzane (liczba, położenie, współpraca),

- osie kierowane (liczba i położenie),

- rodzaje nadwozia,

- liczba drzwi,

- stanowisko kierowcy,

- liczba siedzeń,

- poziom wyposażenia.

3. OBOWIĄZUJĄCE WYMAGANIA

3.1. Homologacje typu WE zgodnie z niniejszym załącznikiem są udzielane na podstawie aktualnego stanu kompletacji typu pojazdu i zawierają wszystkie homologacje udzielone na wcześniejszych etapach.

3.2. W przypadku homologacji typu całego pojazdu przepisy (w szczególności wymagania załącznika II i poszczególne akty wymienione w załącznikach IV i XI do niniejszej dyrektywy) stosuje się w taki sam sposób, jak gdyby homologacja była udzielana (lub rozszerzana) producentowi pojazdu podstawowego.

3.2.1. Jeżeli typ układu/części pojazdu nie został zmodyfikowany, homologacja układu/części udzielona na poprzednim etapie pozostaje ważna, dopóki nie upłynie data pierwszej rejestracji podana w określonym akcie prawnym.

3.2.2. W przypadku gdy typ układu pojazdu został zmodyfikowany na kolejnym etapie w takim stopniu, że musi on zostać ponownie zbadany do celów homologacji typu, ocenę ogranicza się jedynie do tych części układu, które zostały zmodyfikowane lub na które zmiany miały wpływ.

3.2.3. W przypadku gdy typ układu pojazdu lub całego pojazdu został zmodyfikowany przez innego producenta na kolejnym etapie w takim stopniu, że - z wyjątkiem nazwy producenta - można go wciąż uznawać za ten sam typ, wymóg mający zastosowanie do istniejących typów można wciąż stosować, dopóki nie upłynie data pierwszej rejestracji podana w odpowiednim akcie prawnym.

3.2.4. W przypadku gdy kategoria pojazdu ulegnie zmianie, muszą zostać spełnione odpowiednie wymagania dotyczące nowej kategorii. Świadectwa homologacji typu z poprzedniej kategorii mogą być akceptowane, pod warunkiem że wymagania spełniane przez pojazd są takie same lub bardziej rygorystyczne niż wymagania mające zastosowanie do nowej kategorii.

3.3. Homologacja typu całego pojazdu udzielona producentowi na kolejnym etapie nie musi być - z zastrzeżeniem zgody organu udzielającego homologacji - rozszerzana ani zmieniana, jeżeli rozszerzenie wydane na rzecz pojazdu na poprzednim etapie nie ma wpływu na kolejny etap ani na dane techniczne pojazdu. Numer homologacji typu obejmujący rozszerzenie na rzecz pojazdu na poprzednim etapie/poprzednich etapach kopiuje się jednak w pkt 0.2.2 świadectwa zgodności pojazdu na kolejnym etapie.

3.4. W przypadku gdy przestrzeń ładunkowa kompletnego lub skompletowanego pojazdu kategorii N lub O zostanie zmodyfikowana przez innego producenta w celu dodania usuwalnego osprzętu służącego do przechowywania i zabezpieczania ładunku (na przykład wykładziny przestrzeni ładunkowej, regałów towarowych i bagażników dachowych), elementy takie można traktować jako część masy użytecznej, a homologacja nie jest potrzebna, jeżeli spełnione są oba z następujących warunków:

a) modyfikacje nie wpływają na homologację typu pojazdu w żaden inny sposób niż poprzez zwiększenie rzeczywistej masy pojazdu;

b) dodany osprzęt można usunąć bez użycia specjalnych narzędzi.

4. IDENTYFIKACJA POJAZDU

4.1. Numer identyfikacyjny pojazdu podstawowego (VIN) przewidziany w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 19/2011 3 zachowuje się podczas wszystkich kolejnych etapów procesu homologacji typu, aby zapewnić możliwość prześledzenia procesu.

4.2. Na drugim i na kolejnych etapach, poza tabliczką znamionową przewidzianą w rozporządzeniu (UE) nr 19/2011, każdy producent przymocowuje do pojazdu dodatkową tabliczkę, której wzór przedstawiono w dodatku do niniejszego załącznika. Tabliczka ta przymocowana jest w sposób trwały, w miejscu widocznym i łatwo dostępnym, na części niepodlegającej wymianie podczas użytkowania. Tabliczka pokazuje w sposób czytelny i trwały następujące informacje w podanej kolejności:

- nazwę producenta,

- pierwszą, trzecią i czwartą sekcję numeru homologacji typu WE,

- etap homologacji,

- numer identyfikacyjny pojazdu podstawowego,

- technicznie dopuszczalną maksymalną masę całkowitą pojazdu, jeżeli jej wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji,

- technicznie dopuszczalną maksymalną masę całkowitą zespołu pojazdów (jeżeli jej wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji oraz jeżeli pojazd jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy). Podaje się »0«, jeżeli pojazd nie jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy,

- technicznie dopuszczalne maksymalne masy przypadające na każdą z osi, podane w kolejności od przodu do tyłu, jeżeli ich wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji,

- w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną, technicznie dopuszczalną maksymalną masę w punkcie sprzęgu, jeżeli jej wartość uległa zmianie na aktualnym etapie homologacji.

O ile powyżej nie przewidziano inaczej, tabliczka odpowiada wymaganiom określonym w załączniku I i II do rozporządzenia (UE) nr 19/2011.

Dodatek

WZÓR DODATKOWEJ TABLICZKI PRODUCENTA

Poniższy wzór podano jedynie jako przykład.

NAZWA PRODUCENTA (etap 3)
e2*2007/46*2609
Etap 3
WD9VD58D98D234560
1 500 kg
2 500 kg
1-700 kg
2-810 kg"
1 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 19/2011 z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 8 z 12.1.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.315.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1171/2014 w sprawie zmiany i sprostowania załączników I, III, VI, IX, XI i XVII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
Data aktu: 31/10/2014
Data ogłoszenia: 01/11/2014
Data wejścia w życie: 21/11/2014, 01/01/2016