uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
(1) Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące nowych pojazdów. Dyrektywą 2007/46/WE ustanowiono w odniesieniu do wszystkich kategorii pojazdów, w tym pojazdów budowanych wieloetapowo, obowiązek uzyskania homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku XIX.
(2) Niezbędne jest uzupełnienie wymagań określonych w załączniku XVII do dyrektywy 2007/46/WE w sprawie procedury postępowania podczas wielostopniowej homologacji typu WE pojazdów, aby zapewnić w pełni sprawne działanie tejże procedury. W celu zapewnienia powiązania między różnymi etapami konstrukcji pojazdu budowanego wieloetapowo konieczne są również zmiany w załącznikach I, III i IX do dyrektywy 2007/46/WE.
(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 2 przewidziano uchylenie szeregu dyrektyw i zastąpienie ich odpowiednimi regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Wraz z uchyleniem od dnia 1 listopada 2014 r. większości tych dyrektyw na mocy rozporządzenia (WE) nr 661/2009, należy zaktualizować odpowiednie pozycje w załączniku VI do dyrektywy 2007/46/WE.
(4) Należy sprostować załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE, aby zapewnić spójność numeracji stosowanej w różnych wzorach świadectwa zgodności w odniesieniu do pozycji dotyczących masy pojazdu gotowego do jazdy i masy rzeczywistej. Ponadto niezbędne jest sprecyzowanie w załączniku XI, że układy zagłówków są obowiązkowe jedynie w pojazdach kategorii M1.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE.
(6) Producentom należy zapewnić wystarczający czas na dostosowanie ich pojazdów do nowych wymagań dotyczących procedury wielostopniowej homologacji typu oraz na modyfikację świadectwa zgodności, zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.315.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1171/2014 w sprawie zmiany i sprostowania załączników I, III, VI, IX, XI i XVII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów |
| Data aktu: | 31/10/2014 |
| Data ogłoszenia: | 01/11/2014 |
| Data wejścia w życie: | 21/11/2014, 01/01/2016 |