ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1171/2014
z dnia 31 października 2014 r.
w sprawie zmiany i sprostowania załączników I, III, VI, IX, XI i XVII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące nowych pojazdów. Dyrektywą 2007/46/WE ustanowiono w odniesieniu do wszystkich kategorii pojazdów, w tym pojazdów budowanych wieloetapowo, obowiązek uzyskania homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku XIX.
(2) Niezbędne jest uzupełnienie wymagań określonych w załączniku XVII do dyrektywy 2007/46/WE w sprawie procedury postępowania podczas wielostopniowej homologacji typu WE pojazdów, aby zapewnić w pełni sprawne działanie tejże procedury. W celu zapewnienia powiązania między różnymi etapami konstrukcji pojazdu budowanego wieloetapowo konieczne są również zmiany w załącznikach I, III i IX do dyrektywy 2007/46/WE.
(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 2 przewidziano uchylenie szeregu dyrektyw i zastąpienie ich odpowiednimi regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Wraz z uchyleniem od dnia 1 listopada 2014 r. większości tych dyrektyw na mocy rozporządzenia (WE) nr 661/2009, należy zaktualizować odpowiednie pozycje w załączniku VI do dyrektywy 2007/46/WE.
(4) Należy sprostować załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE, aby zapewnić spójność numeracji stosowanej w różnych wzorach świadectwa zgodności w odniesieniu do pozycji dotyczących masy pojazdu gotowego do jazdy i masy rzeczywistej. Ponadto niezbędne jest sprecyzowanie w załączniku XI, że układy zagłówków są obowiązkowe jedynie w pojazdach kategorii M1.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE.
(6) Producentom należy zapewnić wystarczający czas na dostosowanie ich pojazdów do nowych wymagań dotyczących procedury wielostopniowej homologacji typu oraz na modyfikację świadectwa zgodności, zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |