ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1161/2014
z dnia 30 października 2014 r.
dostosowujące do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym 1 , w szczególności jego art. 17,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym określa specyfikację techniczną budowy, badań, instalacji i kontroli cyfrowych tachografów.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 68/2009 2 wprowadzono adapter jako rozwiązanie tymczasowe do dnia 31 grudnia 2013 r., by umożliwić instalowanie tachografów w pojazdach kategorii M1 i N1 zgodnie z załącznikiem IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85.
(3) Rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 zastąpiono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 3 . Procedura legislacyjna dotycząca tego aktu została zakończona w dniu 15 stycznia 2014 r.
(4) Motyw 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 przewiduje, że Komisja rozważy przedłużenie okresu ważności adapterów dla pojazdów kategorii M1 i N1 do roku 2015, a przed upływem tego terminu określi dalsze długoterminowe rozwiązanie dla tych pojazdów.
(5) W komunikacie skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów i zatytułowanym "Tachograf cyfrowy: mapa drogowa dla dalszych działań" 4 , który towarzyszył rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 przewidziano, że po przyjęciu rozporządzenia (UE) nr 165/2014 załączniki i dodatki powinny zostać przygotowane i przyjęte w ciągu 2 lat.
(6) Stałe rozwiązanie dotyczące adapterów powinno zostać określone w specyfikacjach technicznych rozporządzenia (UE) nr 165/2014. Zgodnie z zasadą uzasadnionych oczekiwań należy zatem przedłużyć możliwość stosowania adapterów w pojazdach kategorii M1 i N1 co najmniej do czasu przyjęcia tych technicznych załączników i dodatków.
(7) Biorąc pod uwagę, że wymóg 172 wygasł w dniu 31 grudnia 2013 r., przedłużenie rozwiązania z adapterem powinno obowiązywać z mocą wsteczną od tej daty.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |