uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Energia zużywana przez piekarniki elektryczne stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez te urządzenia.
(3) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego domowych piekarników elektrycznych ustanowione zostały dyrektywą Komisji 2002/40/WE z dnia 8 maja 2002 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w sprawie etykiet efektywności energetycznej piekarników elektrycznych typu domowego 2 .
(4) W ostatnich latach nastąpił szybki postęp techniczny w dziedzinie stosowanych w gospodarstwie domowym urządzeń do gotowania. W badaniach przygotowawczych dotyczących ekoprojektu wskazano, że domowe piekarniki gazowe oraz okapy nadkuchenne posiadają znaczny potencjał oszczędności energii. Aby zapewnić za pomocą etykiet efektywności energetycznej dostarczanie dostawcom dynamicznych zachęt do dalszej poprawy efektywności energetycznej tych urządzeń oraz przyspieszyć przekształcenia rynku służące wdrażaniu energooszczędnych technologii, należy uchylić dyrektywę 2002/40/WE i ustanowić nowe przepisy.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do domowych piekarników elektrycznych i gazowych, w tym do piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz do domowych okapów nadkuchennych.
(6) W niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić zmienioną skalę efektywności energetycznej od A+++ do D dla wszystkich objętych nim piekarników, a także nową skalę efektywności energetycznej dla domowych okapów nadkuchennych od A do G z dodatkowym "+" wprowadzanym do skali co dwa lata aż do osiągnięcia klasy A+++, aby dzięki dodaniu tych dodatkowych klas przyspieszyć penetrację rynku przez urządzenia charakteryzujące się wysoką efektywnością energetyczną.
(7) Oczekuje się, że łączny efekt przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 66/2014 3 w sprawie etykiet efektywności energetycznej dla domowych piekarników i okapów nadkuchennych doprowadzi do rocznych oszczędności energii pierwotnej na poziomie 27 PJ/rok w 2020 r., które zwiększą się do 60 PJ/rok do 2030 r.
(8) Poziom mocy akustycznej domowych okapów nadkuchennych może być istotnym aspektem rozpatrywanym przez użytkowników. Aby umożliwić użytkownikom dokonanie świadomego wyboru, na etykietach domowych okapów nadkuchennych należy podać informacje o poziomach mocy akustycznej.
(9) Informacje zamieszczane na poszczególnych etykietach powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 .
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić jednolity wzór i treść etykiety dla domowych piekarników, w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych.
(11) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące dokumentacji technicznej i kart dla domowych piekarników, w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych, również, gdy są one przeznaczone do użytku innego niż w gospodarstwie domowym.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące informacji, jakie należy podawać w przypadku wszelkich form sprzedaży na odległość i reklam domowych piekarników (w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami) oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych, również, gdy są one przeznaczone do użytku innego niż w gospodarstwie domowym, a także wszelkich postaci technicznych materiałów promocyjnych dotyczących tego rodzaju urządzeń.
(13) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego, w szczególności ocenę skuteczności i zasadności podejścia przyjętego w odniesieniu do określania klas efektywności energetycznej domowych piekarników,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.29.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 65/2014 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla domowych piekarników i okapów nadkuchennych |
| Data aktu: | 01/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2014 |
| Data wejścia w życie: | 20/02/2014, 01/01/2015, 01/04/2015 |