a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Energia zużywana przez piekarniki elektryczne stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez te urządzenia.
(3) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego domowych piekarników elektrycznych ustanowione zostały dyrektywą Komisji 2002/40/WE z dnia 8 maja 2002 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w sprawie etykiet efektywności energetycznej piekarników elektrycznych typu domowego 2 .
(4) W ostatnich latach nastąpił szybki postęp techniczny w dziedzinie stosowanych w gospodarstwie domowym urządzeń do gotowania. W badaniach przygotowawczych dotyczących ekoprojektu wskazano, że domowe piekarniki gazowe oraz okapy nadkuchenne posiadają znaczny potencjał oszczędności energii. Aby zapewnić za pomocą etykiet efektywności energetycznej dostarczanie dostawcom dynamicznych zachęt do dalszej poprawy efektywności energetycznej tych urządzeń oraz przyspieszyć przekształcenia rynku służące wdrażaniu energooszczędnych technologii, należy uchylić dyrektywę 2002/40/WE i ustanowić nowe przepisy.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do domowych piekarników elektrycznych i gazowych, w tym do piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz do domowych okapów nadkuchennych.
(6) W niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić zmienioną skalę efektywności energetycznej od A+++ do D dla wszystkich objętych nim piekarników, a także nową skalę efektywności energetycznej dla domowych okapów nadkuchennych od A do G z dodatkowym "+" wprowadzanym do skali co dwa lata aż do osiągnięcia klasy A+++, aby dzięki dodaniu tych dodatkowych klas przyspieszyć penetrację rynku przez urządzenia charakteryzujące się wysoką efektywnością energetyczną.
(7) Oczekuje się, że łączny efekt przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 66/2014 3 w sprawie etykiet efektywności energetycznej dla domowych piekarników i okapów nadkuchennych doprowadzi do rocznych oszczędności energii pierwotnej na poziomie 27 PJ/rok w 2020 r., które zwiększą się do 60 PJ/rok do 2030 r.
(8) Poziom mocy akustycznej domowych okapów nadkuchennych może być istotnym aspektem rozpatrywanym przez użytkowników. Aby umożliwić użytkownikom dokonanie świadomego wyboru, na etykietach domowych okapów nadkuchennych należy podać informacje o poziomach mocy akustycznej.
(9) Informacje zamieszczane na poszczególnych etykietach powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 .
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić jednolity wzór i treść etykiety dla domowych piekarników, w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych.
(11) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące dokumentacji technicznej i kart dla domowych piekarników, w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami, oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych, również, gdy są one przeznaczone do użytku innego niż w gospodarstwie domowym.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące informacji, jakie należy podawać w przypadku wszelkich form sprzedaży na odległość i reklam domowych piekarników (w tym piekarników zintegrowanych z kuchniami) oraz domowych okapów nadkuchennych elektrycznych, również, gdy są one przeznaczone do użytku innego niż w gospodarstwie domowym, a także wszelkich postaci technicznych materiałów promocyjnych dotyczących tego rodzaju urządzeń.
(13) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego, w szczególności ocenę skuteczności i zasadności podejścia przyjętego w odniesieniu do określania klas efektywności energetycznej domowych piekarników,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 128 z 15.5.2002, s. 45.
3 Dz.U. L 29 z 31.01.2014, s. 33.
4 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
5 Dyrektywa 2004/108/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej oraz uchylająca dyrektywę 89/336/EWG (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 24).
6 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.61.26/1).
7 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
8 Załącznik VIII zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr (UE) 2017/254 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2017.38.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2017 r.