uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla fosetylu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Definicja pozostałości do celów monitorowania mająca zastosowanie do fosetylu obejmuje związek macierzysty - fosetyl, produkt rozpadu - kwas fosfonowy i ich sole. Sole kwasu fosfonowego są nazywane fosfonianami.
(3) Komisja otrzymała od państw członkowskich i podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa informacje wskazujące na obecność fosfonianów w określonych produktach lub na ich powierzchni, prowadzącą do występowania wyższego poziomu pozostałości niż NDP w wysokości 2 mg/kg określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do tych produktów, co odpowiada granicy oznaczalności.
(4) Komisja zebrała dane z monitorowania w 2014 r., aby zbadać obecność fosfonianów w żywności. Dane te zostały przygotowane przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze i wykazały, że fosfoniany są obecne na różnych poziomach w zależności od źródła pochodzenia i produktu, ale często przekraczają NDP ustalone na poziomie granicy oznaczalności w wysokości 2 mg/kg. Dalsza analiza danych wykazała, że znaczna większość niespełniających wymogów próbek zawiera pozostałości kwasu fosfonowego i jego soli przekraczające granicę oznaczalności, podczas gdy pozostałości fosetylu i jego soli pozostają poniżej granicy oznaczalności.
(5) Chociaż fosfoniany nie zostały uwzględnione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 zgodnie z jego art. 14, mogą one występować w nawozach dopuszczonych do obrotu na szczeblu krajowym, w szczególności w niektórych nawozach stosowanych na liściach roślin (nawozy dolistne). Z uwagi na brak odpowiednich zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające fosetyl zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, które są ważnymi eksporterami przedmiotowych produktów spożywczych do Unii, brak wykrywalnych pozostałości fosetylu i jego soli, a także stosowanie fosfonianów jako składnika w nawozach dolistnych, można zasadnie założyć, że pozostałości są wynikiem stosowania nawozów dolistnych zawierających fosfoniany.
(6) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") o wydanie opinii w sprawie zagrożenia dla zdrowia publicznego ze strony pozostałości fosfonianów w niektórych produktach lub na ich powierzchni. Mając na uwadze pilny charakter sprawy, Urząd zamiast uzasadnionej opinii wydał oświadczenie odnoszące się do kilku pozostałych niewyjaśnionych kwestii 3 . Urząd przekazał to oświadczenie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) Urząd stwierdził w swoim oświadczeniu, że oczekuje się, iż proponowane tymczasowe NDP zapewnią wystarczającą ochronę konsumentów. Ocena długotrwałego narażenia na pozostałości fosfonianów w wyniku konsumpcji wszystkich produktów żywnościowych, które mogą je zawierać, nie wykazała, aby istniało ryzyko przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia. Urząd nie przeprowadził oceny ostrego narażenia konsumentów z powodu niskiego poziomu ostrej toksyczności fosfonianów. Urząd stwierdził, że jego oświadczenie cechują niejasności, i zaproponował zmianę definicji pozostałości.
(8) W celu uniknięcia poważnych zakłóceń na rynku w handlu tymi produktami oraz biorąc pod uwagę fakt, że nie występuje żadne zagrożenie dla konsumentów zidentyfikowane na podstawie aktualnych danych naukowych, należy określić tymczasowe NDP dla fosetylu w oparciu o dostępne dane z monitoringu i oświadczenie Urzędu. Takie tymczasowe NDP powinny mieć zastosowanie tylko do chwili wdrożenia środków mających na celu zapobieganie występowaniu pozostałości fosfonianów w odnośnych uprawach w kolejnych sezonach wegetacyjnych.
(9) Na podstawie oświadczenia Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że stosowne zmiany NDP spełniają wymogi określone w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.279.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 991/2014 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 19/09/2014 |
| Data ogłoszenia: | 23/09/2014 |
| Data wejścia w życie: | 24/09/2014 |