Decyzja 2014/617/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

(2014/617/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej 4 , w szczególności jego art. 30,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0181/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej 10 , w szczególności jego art. 30,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0181/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (zwanej dalej Agencją) jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 89 578 000 EUR, co stanowi spadek o 24,21 % w porównaniu z rokiem 2011,
B.
mając na uwadze, że ze sprawozdań finansowych wynika, iż ogólny wkład Unii do budżetu Agencji na rok 2012 wyniósł 84 000 000 EUR, co stanowi zmniejszenie o 24,32 % w porównaniu z rokiem 2011,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, jednak nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń,

Odstąpienie od wyrażenia opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

1.
ubolewa, że ze względu na istotność i rozległy wpływ kwestii opisanej w uzasadnieniu odstąpienia od wyrażenia opinii Trybunał Obrachunkowy nie był w stanie wyrazić opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń;

Uzasadnienie odstąpienia od wyrażenia opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

2.
ubolewa, że wobec braku skutecznych weryfikacji ex ante i ex post nie ma wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji; ubolewa, że Trybunał Obrachunkowy nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli co do legalności i prawidłowości skontrolowanych transakcji związanych z dotacjami na działania Agencji w 2012 r., które wynoszą 56 000 000 EUR, co stanowi 63 % wydatków operacyjnych;
3.
ubolewa, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że mimo strategii kontroli ex post przyjętej w 2012 r. oraz trzech przeprowadzonych audytów do tej pory nie zweryfikowano żadnych wydatków dokonanych w 2012 r.;
4.
stwierdza na podstawie informacji Agencji, że jej beneficjentami są krajowe organy kontroli granicznej państw członkowskich oraz państw stowarzyszonych z grupą Schengen, które muszą podpisać oświadczenia, że wszelkie przedstawione informacje są pełne, wiarygodne i prawdziwe, oraz zaświadczyć podczas ubiegania się o zwrot kosztów, że ich wnioski o płatność są poparte stosownymi dokumentami potwierdzającymi; odnotowuje zatem, że Agencja nie uważa, by skuteczne kontrole ex ante nie były wykonywane, lecz twierdzi, że ich podstawą są oświadczenia składane przez organy publiczne oraz kontrole wiarygodności;
5.
odnotowuje, że Agencja podjęła działania w celu wzmocnienia kontroli ex ante i wdrożyła w czerwcu 2013 r. system kontroli ex ante opartych na analizie ryzyka; wzywa Agencję i Trybunał Obrachunkowy, by przedstawiły wzajemnie akceptowalne rozwiązanie, uwzględniające standardy audytu Trybunału Obrachunkowego oraz szczególną sytuację Agencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,86 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 75,23 %;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
odnotowuje, że roczny audyt Trybunału Obrachunkowego wykazał, że na 2013 r. przeniesiono 21 800 000 EUR (25 % zaciągniętych zobowiązań), natomiast przeniesienia związane z tytułem III wyniosły 19 600 000 EUR; przypomina, że poziom przeniesień środków jest związany głównie z operacyjnym i wieloletnim charakterem działalności Agencji;
8.
z zaniepokojeniem zauważa, że poziom przeniesień jest zbyt wysoki, podobnie jak w 2011 r., co jest sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności; przyznaje jednak, że przeniesienia te są nieuchronnym skutkiem wykonywania swoich obowiązków przez Agencję;

Przesunięcia

9.
odnotowuje, że według rocznego sprawozdania z działalności, a także zgodnie z ustaleniami z audytu Trybunału Obrachunkowego Agencja dokonała 39 przesunięć budżetowych na kwotę 11 500 000 EUR, które dotyczyły 70 z 79 linii budżetowych; przyznaje, że wynika to w głównej mierze z faktu, że druga poprawka budżetowa na 2012 r., związana z rosnącymi potrzebami jesienią 2012 r., została zatwierdzona dopiero w październiku 2012 r.; jest więc zdania, że przesunięcia te były konieczne i odpowiednio uzasadnione;

Procedury udzielania zamówień i procedury naboru pracowników

10.
zauważa, że w roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia z audytu nie skutkowały uwagami na temat procedur udzielania zamówień Agencji w rocznym sprawozdaniu z audytu Trybunału Obrachunkowego;
11.
z zaniepokojeniem zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z audytu za 2012 r. Trybunał Obrachunkowy wskazał na niedociągnięcia w procedurach naboru pracowników Agencji, które dotyczą przejrzystości i równego traktowania kandydatów, mianowicie pytania do testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych były ustalane po dokonaniu przeglądu kandydatur przez komisję selekcyjną, a komisja selekcyjna nie dokumentowała wszystkich swoich posiedzeń i decyzji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
przyznaje, że Agencja wprowadziła szereg środków służących zarządzaniu sytuacjami konfliktów interesów i zapobieganiu im oraz opracowała szczegółową procedurę dyscyplinarną; wzywa Agencję, aby wskazała, czy opracowała konkretną politykę zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w oparciu o wytyczne Komisji;
13.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrole wewnętrzne

14.
ubolewa, że według ustaleń Trybunału Obrachunkowego spis z natury był niepełny i nie obejmował wszystkich posiadanych aktywów oraz że nie uwzględniono aktywów trwałych w budowie i aktywów nabytych pod koniec roku; ponadto ubolewa, że nie istniała procedura dotycząca zbycia aktywów trwałych; stwierdza na podstawie informacji Agencji, że wprowadzono pełny spis z natury, w tym również rzeczowych aktywów trwałych, które zostały odpisane;

Audyt wewnętrzny

15.
stwierdza na podstawie informacji Agencji, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła w 2012 r. ocenę ryzyka, której wynikiem był strategiczny plan audytu na lata 2013-2015 wskazujący obszary podlegające audytowi w przyszłości;
16.
zwraca uwagę, że IAS przeprowadziła także działania następcze w związku ze swoimi wcześniejszymi zaleceniami z audytu wydanymi Agencji, stwierdzając, że dwa bardzo istotne zalecenia zostały zamknięte; zauważa, że według IAS plan działania opracowany przez Agencję w celu wprowadzenia pozostałych niezrealizowanych zaleceń ograniczy ryzyko, jeśli zostanie wdrożony w terminie;

Wyniki

17.
zwraca się do Agencji, aby informowała o wynikach i skutkach swoich prac dla obywateli europejskich w dostępny sposób, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej.
18.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 251.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 251.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.301

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/617/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014