Decyzja 2014/569/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012

(2014/569/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 4 w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0221/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 10 w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0221/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 158 848 191 EUR, co stanowi wzrost o 7 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 38 651 354,83 EUR, co stanowi wzrost o 6,95 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
1.
podkreśla, że Agencja odgrywa zasadniczą rolę w zapewnieniu jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego w całej Europie; przypomina ponadto, że obecny przegląd przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej mógłby przyczynić się do zwiększenia zakresu kompetencji Agencji; podkreśla, że w przypadku zwiększenia zakresu kompetencji Agencji konieczne jest przyznanie jej zasobów finansowych, materialnych i kadrowych umożliwiających jej prawidłowe wypełnianie zadań;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

2.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego zauważa, że w odniesieniu do pięciu uwag poczynionych w 2011 r. dwa działania naprawcze podjęte w odpowiedzi na uwagi z roku poprzedniego oznaczono jako "w trakcie realizacji", a trzy jako "zrealizowane";
3.
stwierdza na podstawie informacji od Agencji, że:
-
poziom środków przeniesionych w tytule III, z wyjątkiem opłat i należności, uległ znacznemu zmniejszeniu w 2012 r. do kwoty 6 200 000 EUR (46 %),
-
instrukcje robocze zarówno w odniesieniu do zarządzania środkami trwałymi, jak i zarządzania inwentarzem zostały przyjęte, a w 2012 r. została przeprowadzona pełna inwentaryzacja, w wyniku której nastąpiło zbycie szeregu w pełni zamortyzowanych aktywów;
-
aby nie przetrzymywać funduszy pieniężnych tylko w jednym banku, w 2013 r. została wszczęta procedura negocjacyjna dotycząca otwierania rachunków bankowych, w oparciu o ścisłe kryteria w odniesieniu do ratingu kredytowego potencjalnych banków; zauważa, że wybrany bank ma doskonały rating kredytowy i po podpisaniu umowy środki pieniężne Agencji zostaną przekazane do tego banku, w zależności od równowagi między ryzykiem kredytowym i stopą procentową,
-
zostały wprowadzone środki i kontrole w celu umożliwienia rekrutacji niezbędnych ekspertów z sektora przemysłowego, jednocześnie unikając potencjalnych sytuacji konfliktów interesów; odnotowuje ponadto, że szkolenie w zakresie konfliktów interesów zostało ukończone i że przewidziane są regularne szkolenia dla nowo przybyłych;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %, a w poszczególnych tytułach - 96 % w tytule I (wydatki na personel), 95 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 89 % w tytule III (wydatki operacyjne);
5.
zauważa z zaniepokojeniem, że w tytule III zanotowano wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (46 %); podkreśla, że wprawdzie jest to częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji oraz należycie uzasadnionymi przeniesieniami, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu;

Przesunięcia

6.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

7.
zauważa z zaniepokojeniem, że w jednej z poddanych kontroli procedur naboru wybrany kandydat nie spełniał wymogów regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich odnośnie do stopni uniwersyteckich lub odpowiedniego szkolenia zawodowego; wzywa Agencję do wyjaśnienia, jak taka sytuacja mogła mieć miejsce;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Agencję rocznego okresu przejściowego, w którym osobom nowym w organizacji nie przydziela się pracy nad projektami, nad którymi bezpośrednio pracowały w ciągu ostatnich pięciu lat;
9.
zauważa, że zgodnie z zaleceniem organu udzielającego absolutorium Agencja uwzględni w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r. informacje i statystyki dotyczące zarządzania konfliktami interesów;
10.
odnotowuje, że Agencja przeprowadza obecnie ocenę deklaracji o braku konfliktu interesów kadry kierowniczej i osób zajmujących newralgiczne stanowiska; ubolewa jednak nad faktem, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i obserwatorów oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego wciąż nie są publicznie dostępne na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
11.
ubolewa z powodu braku dostępnych informacji na stronie internetowej Agencji na temat członków Rady Odwoławczej; uważa, że nazwiska, życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów tych członków powinny być publicznie dostępne; wzywa zatem Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrole wewnętrzne

12.
z zaniepokojeniem zauważa, że pomimo iż Agencja ustanowiła standardową procedurę kontroli ex ante, nie uzupełniono odpowiednich list kontrolnych, a dokumentacja uzasadniająca zatwierdzenie wydatków nie zawsze była dostępna; wzywa Agencję do podjęcia kroków w celu zmiany tej sytuacji oraz do złożenia sprawozdania na temat podjętych przez nią działań w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;
13.
ubolewa nad faktem, że pomimo iż metodyka kontroli ex post została zatwierdzona w 2009 r. i że Agencja poczyniła dalsze postępy w jej wdrażaniu, w niektórych obszarach nadal istnieje możliwość poprawy, a mianowicie nadal brak jest rocznego planu kontroli, wyboru próby transakcji do skontrolowania nie dokonuje się na podstawie analizy ryzyka, a metodyka nie obejmuje postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; wzywa Agencję do poprawy jej wyników w tym zakresie oraz do złożenia sprawozdania na temat poczynionych postępów w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;

Kontrola wewnętrzna

14.
przyjmuje do wiadomości oświadczenie Agencji, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła ograniczony przegląd zarządzania projektami informatycznymi, co doprowadziło do wydania dwóch bardzo ważnych zaleceń; zauważa, że IAS przeprowadziła również ocenę postępów dokonanych przez Agencję w zakresie realizacji zaleceń wynikających z jej wcześniejszych audytów (2006-2011); zauważa, że IAS potwierdziła, że Agencja w odpowiedni sposób zrealizowała 22 z 23 zaleceń, a ostatnie zalecenie zostało zgodnie z informacją od Agencji zrealizowane i oczekuje na ostateczną ocenę ze strony IAS;

Wyniki

15.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
16.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 66.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 66.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.182

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/569/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014