uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
(1) Sezonowo wysoki poziom podaży brzoskwiń i nektaryn oraz zmniejszenie konsumpcji z powodu niekorzystnych warunków pogodowych w szczytowym okresie zbiorów doprowadziły do trudnej sytuacji na rynku oraz znacznego spadku cen tych owoców. Ograniczone możliwości przechowywania tych łatwo psujących się owoców nie pozwalają na szybką poprawę sytuacji. Ponadto zapowiedziany przez Rosję zakaz przywozu owoców i warzyw z Unii do Rosji może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację na rynku brzoskwiń i nektaryn. W związku z tym na rynku wystąpiła sytuacja, której - jak się wydaje - zwykłe środki dostępne na mocy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie mogą zaradzić.
(2) Aby obecna sytuacja na rynku nie przerodziła się w jego poważniejsze lub przedłużające się zakłócenie, niezbędne jest podjęcie pilnych działań mających na celu zapewnienie nadzwyczajnych środków wspierających producentów brzoskwiń i nektaryn na tym etapie zbiorów.
(3) Wycofanie z rynku stanowi skuteczny środek zarządzania kryzysowego w przypadku nadwyżki owoców i warzyw wynikającej z przejściowych i niemożliwych do przewidzenia okoliczności.
(4) W celu złagodzenia wpływu gwałtownego spadku cen tego lata należy czasowo zwiększyć istniejącą pomocą finansową Unii na wycofanie z rynku tych owoców w celu ich bezpłatnej dystrybucji w niektórych organizacjach, takich jak organizacje charytatywne i szkoły. Pomoc finansowa Unii powinna być zatem przyznawana na rzecz maksymalnie 10 % wielkości produkcji wprowadzonej do obrotu przez każdą organizację producentów.
(5) W świetle wyjątkowych zakłóceń na rynku i w celu zagwarantowania, że wszyscy producenci brzoskwiń i nektaryn otrzymają wsparcie Unii, pomoc finansowa Unii powinna zostać również przyznana producentom brzoskwiń i nektaryn, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów.
(6) Producenci, którzy nie są członkami organizacji producentów, powinni otrzymać 50 % kwot przewidzianych w ramach istniejącej pomocy finansowej Unii. Niemniej jednak powinni spełniać takie same lub podobne warunki jak organizacje producentów. Powinni oni zatem podlegać, podobnie jak uznane organizacje producentów, odpowiednim przepisom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 543/2011 2 .
(7) Ponadto zwiększenie konsumpcji brzoskwiń i nektaryn powinno przyczynić się do szybszego ustabilizowania się sytuacji na rynku. Należy przeprowadzić kampanie promocyjne zachęcające do spożywania tych owoców. W związku z tym należy udzielić dodatkowego wsparcia Unii na rzecz organizacji producentów na przeprowadzenie kampanii promocyjnych.
(8) Dodatkowe wsparcie na działania promocyjne powinno zostać rozdzielone między państwa członkowskie na podstawie ich produkcji brzoskwiń i nektaryn w 2012 r. Większość produkcji tych owoców ma miejsce w czterech państwach członkowskich. Na dwadzieścia cztery państwa członkowskie łącznie przypada jedynie 3,7 % ogółu produkcji brzoskwiń i nektaryn w Unii. W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania dostępnego budżetu państwom członkowskim, których udział w łącznej produkcji tych owoców w Unii wynosi poniżej 1 %, nie należy przydzielić żadnych środków.
(9) Należy zapewnić państwom członkowskim swobodę w zakresie ustalenia sposobu przydzielenia dodatkowego wsparcia przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 543/2011, z wyjątkiem odstępstw od tych rozporządzeń przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Aby wywrzeć natychmiastowy wpływ na rynek oraz przyczynić się do ustabilizowania cen, tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane od daty ich ogłoszenia przez Komisję w dniu 11 sierpnia 2014 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 sierpnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.248.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 913/2014 ustanawiające tymczasowe nadzwyczajne środki wspierające producentów brzoskwiń i nektaryn |
| Data aktu: | 21/08/2014 |
| Data ogłoszenia: | 22/08/2014 |
| Data wejścia w życie: | 22/08/2014, 11/08/2014 |