uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 110 ust. 2 i 4,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013 ustanawia się wspólne ramy monitorowania i ewaluacji w celu pomiaru skuteczności wspólnej polityki rolnej (WPR). W celu stosowania tych ram należy ustanowić przepisy, które umożliwią kompleksową i systematyczną ocenę postępu, skuteczności i efektywności WPR w stosunku do celów. Aby umożliwić państwom członkowskim i Komisji wdrożenie spójnych ram monitorowania i ewaluacji, należy ustanowić zestaw wspólnych wskaźników, o których mowa w art. 110 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
(2) Wskaźniki te powinny być powiązane ze strukturą i celami WPR i opierać się o wymierne elementy. W związku z tym należy ustanowić różne rodzaje wskaźników w celu umożliwienia oceny WPR na wszystkich poziomach. Wskaźniki oddziaływania powinny odzwierciedlać wspólne główne cele WPR określone w art. 110 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Dla każdego z tych wspólnych głównych celów można określić bardziej szczegółowe cele, dla których należy ustanowić wskaźniki wyników. Te cele szczegółowe obejmują dochody gospodarstw i ich zmienność, poprawę konkurencyjności sektora rolnictwa, stabilność rynków, oczekiwania konsumentów, dostarczanie dóbr publicznych i ochronę środowiska naturalnego, łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej, utrzymanie zróżnicowanego rolnictwa, jak również konkretne cele określone w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), a mianowicie priorytety Unii w zakresie rozwoju obszarów wiejskich. Ponadto praktyczne wdrożenie instrumentów WPR powinno być monitorowane na podstawie wskaźników produktu, które mogą odzwierciedlić ten poziom operacyjny WPR.
(3) Ważne jest, aby zapewnić, że państwa członkowskie i Komisja mogą korzystać z ram monitorowania i ewaluacji w sposób skuteczny oraz w odpowiednim czasie. Należy zatem przewidzieć, że państwa członkowskie przesyłają informacje niezbędne do monitorowania i ewaluacji WPR w terminach określonych w odpowiednich rozporządzeniach. W celu uniknięcia wszelkich niepotrzebnych obciążeń administracyjnych Komisja powinna, o ile to możliwe, korzystać z informacji już jej dostępnych.
(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.230.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 834/2014 ustanawiające zasady stosowania wspólnych ram monitorowania i ewaluacji wspólnej polityki rolnej |
| Data aktu: | 22/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 01/08/2014 |
| Data wejścia w życie: | 08/08/2014 |