uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 247,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy kodeks celny 2 , w szczególności jego art. 89 ust. 1 lit. b),
(1) Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 3 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych od dnia 1 stycznia 2014 r. Unia udzieliła Kambodży tychże preferencji.
(2) Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 4 ustanawia definicję pojęcia produktów pochodzących, używaną do celów ogólnego systemu preferencji taryfowych (GSP). Rozporządzenie to przewiduje możliwość przyznania, w niektórych ściśle określonych okolicznościach, odstępstwa od tej definicji krajom korzystającym z systemu GSP. Przepisy dotyczące kumulacji regionalnej na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 zostały zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 530/2013, w którym wyjaśniono, że kumulacja regionalna może być stosowana tylko w ramach jednej grupy regionalnej do krajów, które w momencie wywozu produktów do Unii są krajami korzystającymi z systemu GSP. Te zmiany wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 530/2013 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r.
(3) W dniu 15 maja 2013 r. Kambodża złożyła wniosek o okres przejściowy, zgodnie z którym kambodżański przemysł rowerowy nadal byłby uprawniony, do celów ustalenia pochodzenia rowerów objętych pozycją HS 8712, jakie Kambodża wywozi do Unii, do uznawania części pochodzących z Malezji i Singapuru za materiały pochodzące z Kambodży na podstawie kumulacji regionalnej w ramach systemu GSP od dnia 1 stycznia 2014 r., od której to daty stosuje się zmienione przepisy o kumulacji regionalnej.
(4) Przemysł rowerowy w Kambodży rozwija się, ale nadal jest słaby i w wysokim stopniu zależny od dostaw części pochodzących z krajów sąsiadujących, które miały status krajów korzystających z systemu GSP i należały do tej samej grupy kumulacji regionalnej, w szczególności z Singapuru i Malezji.
(5) W piśmie z dnia 9 sierpnia 2013 r. Komisja zwróciła się do Kambodży o przedłożenie informacji uzupełniających. W dniu 26 września 2013 r. Kambodża odpowiedziała na to wezwanie, w wyniku czego jej wniosek uznano za kompletny.
(6) Począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r., Singapur nie kwalifikuje się już do objęcia systemem GSP ani nie jest krajem korzystającym z tego systemu, a zatem możliwość kumulacji z innymi krajami należącymi do grupy I, do której ma zastosowanie kumulacja regionalna, przestaje istnieć. Od dnia 1 stycznia 2014 r. Malezja nie jest już krajem korzystającym z systemu GSP, ale pozostaje na liście krajów kwalifikujących się do objęcia systemem GSP.
(7) W związku z tym od dnia 1 stycznia 2014 r. części rowerowych pochodzących z Singapuru i Malezji nie można uznawać za pochodzące z Kambodży w ramach kumulacji regionalnej, a to z kolei uniemożliwia Kambodży spełnienie reguły pochodzenia mającej zastosowanie do krajów najsłabiej rozwiniętych odnoszącej się do tego produktu (objętego pozycją HS 8712). W istocie, mimo że przedmiotowa reguła przewiduje możliwość wykorzystania do 70 % materiałów niepochodzących, to udział materiałów niepochodzących w niektórych rowerach montowanych w Kambodży przekraczałby ten próg.
(8) W dokumentacji przedłożonej Komisji Kambodża przedstawiła plany mające na celu zachęcenie producentów części rowerowych do inwestowania w tym kraju w ciągu najbliższych trzech lat, aby przygotować swój przemysł do większej niezależności w zakresie dostaw, a także rozwinąć przemysł lokalny dostarczający materiały pochodzące stosowane do produkcji rowerów. Tymczasem, zgodnie z oświadczeniem Kambodży, aby utrzymać rentowność tego sektora w perspektywie krótkoterminowej kambodżańscy producenci nadal potrzebują możliwości korzystania z części rowerowych objętych regułami regionalnej kumulacji do celów wywozu do Unii w ramach systemu GSP.
(9) Dlatego Kambodża wystąpiła z wnioskiem o trzyletnie odstępstwo, które zapewni jej wystarczającą ilość czasu na przygotowanie się do przestrzegania reguł nabywania pochodzenia.
(10) W świetle wyjaśnień udzielonych przez Kambodżę uważa się, że w przypadku Kambodży nie jest konieczne przyznanie nieograniczonego odstępstwa, aby umożliwić jej faktyczne wzmocnienie swojego sektora części rowerowych. Należy zatem przewidzieć ograniczenie ilości rowerów pochodzących i wywożonych z Kambodży w ramach niniejszego odstępstwa, w formie kontyngentu, którego wielkość powinna maleć przez okres trzech lat, podczas których odstępstwo to będzie mieć zastosowanie. Przedmiotowe ilości zostały ustalone na podstawie modeli rowerów, dla których kraj potrzebuje odstępstwa umożliwiającego mu osiągnięcie wyżej wymienionego progu 70 %, i powinno się nimi administrować zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2454/93.
(11) Aby umożliwić skuteczniejsze monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, niezbędne jest nałożenie na władze Kambodży obowiązku regularnego powiadamiania Komisji o szczegółach świadectw pochodzenia na formularzu A wydanych w ramach odstępstwa.
(12) Odstępstwa powinny dotyczyć produktów objętych pozycją HS 8714, pochodzących z Malezji.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.223.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 822/2014 w sprawie odstępstwa od rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 w odniesieniu do reguł pochodzenia w ramach ogólnego systemu preferencji taryfowych dla rowerów produkowanych w Kambodży w związku z korzystaniem w ramach kumulacji z części rowerowych pochodzących z Malezji |
| Data aktu: | 28/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2014 |
| Data wejścia w życie: | 29/07/2014 |