uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 5,
(1) W art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 ustanowiono zasady ogólne odnośnie do intensywności pomocy publicznej, która ma zastosowanie do łącznych wydatków kwalifikowalnych w ramach każdej operacji finansowanej z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego ("EFMR").
(2) W drodze odstępstwa w art. 95 ust. 4 przewiduje się dodatkowe punkty procentowe intensywności pomocy publicznej mające zastosowanie do szczególnych rodzajów operacji określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014. W tym samym czasie, aby nie naruszyć zrównoważonego charakteru reformy wspólnej polityki rybołówstwa ("WPRyb"), art. 94 ust. 3 lit. c) i art. 69 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 ograniczają wsparcie EFMR dla niektórych rodzajów operacji poprzez wprowadzenie obniżonej stawki współfinansowania. Takie rozumowanie odzwierciedlają również różnice w liczbie dodatkowych punktów procentowych intensywności pomocy wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014. Zgodność z pewnymi warunkami określonymi w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014 może zatem prowadzić do zwiększenia liczby punktów procentowych intensywności pomocy publicznej lub ma doprowadzić do spadku liczby punktów procentowych intensywności pomocy publicznej.
(3) W związku z tym należy zapewnić, aby kumulacja dodatkowych punktów procentowych intensywności pomocy w przypadku spełnienia kilku warunków określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014 w odniesieniu do jednej operacji nie zagrażała osiągnięciu celów WPRyb i nie prowadziła do nadmiernej rekompensaty lub nadmiernego zakłócenia zasad rynkowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
(4) W związku z tym, jeżeli operacja spełnia warunki określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014 zezwalające na dodatkowe zwiększenie liczby punktów procentowych, państwa członkowskie mogą stosować zwiększoną intensywność pomocy publicznej. Jednak w przypadku spełnienia więcej niż jednego warunku załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014, co umożliwiałoby uzyskanie kilku podwyżek punktów procentowych w odniesieniu do jednej operacji, ewentualne zwiększenie powinno być ograniczone do największego zwiększenia. W przypadku zgodności z więcej niż jednym warunkiem załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014, narzucającym obniżenie liczby punktów procentowych w odniesieniu do jednej operacji, obniżenie powinno być ograniczone do największego obniżenia.
(5) Wreszcie, w celu wypełnienia obowiązku zmniejszenia liczby punktów procentowych dla niektórych rodzajów operacji określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014, jeżeli operacja może skorzystać jednocześnie z jednego lub kilku dodatkowych zwiększeń i obniżeń liczby punktów procentowych ze względu na zgodność z kilkoma kryteriami z załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 508/2014, należy zignorować możliwe zwiększenia i zastosować jedynie największe obniżenie.
(6) W celu umożliwienia niezwłocznego zastosowania środków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszu Morskiego i Rybackiego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jose Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.209.47 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 772/2014 ustanawiające zasady dotyczące intensywności pomocy publicznej, które mają być stosowane w odniesieniu do łącznych wydatków kwalifikowalnych w związku z niektórymi działaniami finansowanymi w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
| Data aktu: | 14/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |
| Data wejścia w życie: | 17/07/2014 |