uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 3, art. 72 ust. 3, art. 98 ust. 2 i art. 115 ust. 1,
(1) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania rozporządzenia (UE) nr 508/2014 należy przyjąć przepisy określające:
- model prezentacji programów operacyjnych dotyczących środków, które mają być współfinansowane z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR),
- strukturę planów wyrównania dodatkowych kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze zajmujące się połowami, hodowlą, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 TFUE (plany rekompensat),
- model przekazywania przez państwa członkowskie danych finansowych dotyczących prognozowanych kwot, w odniesieniu do których zamierzają złożyć wnioski o płatność,
- elementy, które mają być zawarte w sprawozdaniach z oceny ex ante programów operacyjnych, oraz
- minimalne wymagania dotyczące planów w zakresie oceny programów operacyjnych przez cały okres programowania.
(2) Przepisy te są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one różnych aspektów treści i formy programów operacyjnych oraz planów wyrównania, które państwa członkowskie mają przedłożyć w ramach EFMR. W celu zapewnienia niezbędnej spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz w celu ułatwienia ich stosowania przez instytucję zarządzającą, wskazane jest zawarcie tych przepisów w niniejszym rozporządzeniu.
(3) Model dla programów operacyjnych powinien ujednolicić prezentację danych w każdej sekcji programu operacyjnego. Jest to konieczne w celu zapewnienia, aby informacje te były spójne, porównywalne oraz aby mogły być w razie potrzeby agregowane.
(4) Model dla programu operacyjnego będzie stanowić podstawę do opracowania systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 74 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 , w odniesieniu do treści i przedkładania programów operacyjnych. Należy zatem za pomocą modelu ustanowić sposób, w jaki dane dotyczące programów operacyjnych będą wprowadzane do systemu elektronicznej wymiany danych. Nie powinno to jednak wpływać na końcowy sposób przedstawiania programów operacyjnych, w tym na układ tekstu i tabel, ponieważ elektroniczny system wymiany danych ma umożliwić różnorodne strukturyzowanie wprowadzonych do niego danych oraz ich form prezentacji.
(5) Model prezentacji programów operacyjnych powinien odzwierciedlać treść programu operacyjnego, o której mowa w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W celu zapewnienia jednolitych warunków wprowadzania danych w modelu tym powinny zostać określone parametry techniczne każdego pola w ramach systemu elektronicznej wymiany danych. Model powinien umożliwiać wprowadzenie zarówno ustrukturyzowanych danych, jak i nieustrukturyzowanych informacji w postaci obowiązkowych lub nieobowiązkowych załączników. Nie ma konieczności ustanawiania parametrów technicznych tych załączników.
(6) W art. 72 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 określono, że zainteresowane państwa członkowskie przedkładają Komisji plan wyrównania dodatkowych kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze zajmujące się połowami, hodowlą, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 TFUE.
(7) Zgodnie z art. 73 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 programy te powinny również zawierać informacje na temat pomocy państwa przyznanej przez państwa członkowskie w postaci dodatkowych funduszy przeznaczonych na wdrażanie planów rekompensat.
(8) Struktura planu rekompensat powinna zapewnić spójność i jakość informacji, minimalny poziomu szczegółowości i znormalizowany format. Należy ponadto umożliwić porównywalność między poszczególnymi regionami, jak również między latami realizacji.
(9) Struktura planu rekompensat powinna obejmować w rozbiciu na regiony najbardziej oddalone wykaz kwalifikujących się produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rodzaj podmiotów, o których mowa w art. 70 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(10) Struktura planu rekompensat powinna obejmować również poziom rekompensaty obliczony zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(11) W art. 98 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 określono, że państwa członkowskie przekazują Komisji prognozę kwot wniosków o płatność przewidzianych do złożenia w obecnym i kolejnym roku budżetowym.
(12) Wzór do stosowania przez państwa członkowskie przy składaniu prognoz powinien zapewnić, że Komisja będzie w każdej chwili dysponować jednolitymi informacjami, tak aby możliwa była ochrona przez nią interesów finansowych Unii, zapewnienie środków do skutecznej realizacji programu oraz w celu ułatwienia zarządzania finansami.
(13) Zgodnie z art. 55 rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 państwa członkowskie są zobowiązane do przeprowadzania oceny ex ante w celu poprawy jakości projektowania każdego programu. W art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wymaga się, aby te oceny ex ante były przekazywane Komisji w tym samym czasie co program, wraz ze streszczeniem. Elementy, które mają być zawarte w sprawozdaniach z oceny ex ante zgodnie z art. 115 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 508/2014, powinny umożliwić niezbędną harmonizację danych, aby Komisja mogła dokonać syntezy sprawozdań ex ante na poziomie Unii wymaganej na mocy art. 118 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(14) Zgodnie z art. 56 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 instytucja zarządzająca ma sporządzić plan oceny programu operacyjnego w trakcie okresu programowania. Zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. j) rozporządzenia (UE) nr 508/2014 plan oceny należy włączyć do programu operacyjnego. Minimalne wymogi dotyczące planu oceny powinny umożliwić Komisji sprawdzenie, czy oceny działań i zasobów przewidzianych w planie były realistyczne, i pozwoli państwom członkowskim spełnić wymogi zawarte w art. 54 ust. 1 i 2 oraz art. 56 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(15) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.27.14/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1027/2020 z dnia 14 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.227.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2020 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.209.20 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 771/2014 ustanawiające zasady, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, w odniesieniu do modelu dla programów operacyjnych, struktury planów wyrównania dodatkowych kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze zajmujące się połowami, hodowlą, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu niektórych produktów rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych, wzoru przekazywania danych finansowych, treści sprawozdań z oceny ex ante oraz minimalnych wymogów dotyczących planu oceny, jakie należy przedłożyć w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
| Data aktu: | 14/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |
| Data wejścia w życie: | 17/07/2014 |