Decyzja 170/14/COL w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Islandia)

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA nr 170/14/COL
z dnia 24 kwietnia 2014 r.
w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Islandia)

URZĄD NADZORU EFTA ("URZĄD"),

Uwzględniając:

Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26,

Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale"), w szczególności jego art. 24,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. Procedura

(1) Pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. władze islandzkie zgłosiły swoją mapę pomocy regionalnej obowiązującą od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. ("mapa pomocy regionalnej") zgodnie z pkt 156 wytycznych Urzędu w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 ("wytyczne w sprawie pomocy regionalnej") 1 . Zgodnie z tymi wytycznymi państwa EFTA, które zamierzają przyznawać pomoc regionalną, mają obowiązek zgłoszenia map pomocy regionalnej.

(2) W niniejszej decyzji Urząd dokonuje oceny zgodności zgłoszonej mapy z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej zgodnie z pkt 157 tych wytycznych. Mapa sama w sobie nie obejmuje żadnej pomocy państwa w rozumieniu art. 61 Porozumienia EOG. Zatwierdzenie przez Urząd mapy nie oznacza upoważnienia do przyznania jakiejkolwiek pomocy. Zatwierdzenie mapy stanowi razem z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej ramy prawne przyznawania regionalnej pomocy inwestycyjnej. W związku z tym mapa jest integralną częścią wytycznych w sprawie pomocy regionalnej 2 .

2. Regiony kwalifikujące się do finansowania w ramach kryterium gęstości zaludnienia

2.1. Odsetek ludności kraju kwalifikujący się do objęcia pomocą i regiony statystyczne Islandii

(3) Kwalifikujący się do objęcia pomocą odsetek ludności kraju w objętych pomocą regionach państw EFTA określono w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. W przypadku Islandii odsetek ludności kwalifikujący się do objęcia pomocą na lata 2014-2020 wynosi 36,5 % 3 .

(4) Islandia jest podzielona na dwa regiony statystyczne 4 na poziomie 3. Są to:

- region stołeczny (Höfuðborgarsvæðið), oraz

- Islandia poza regionem stołecznym (Landsbyggð).

2.2. Zgłoszona mapa

(5) Ze uwagi na stosunkowo wysokie PKB na mieszkańca żaden region Islandii nie kwalifikuje się do odstępstwa na podstawie art. 61 ust. 3 lit. a) Porozumienia EOG 5 .

(6) Władze islandzkie zgłosiły, że do odstępstwa na podstawie art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG kwalifikuje się Islandia poza regionem stołecznym ze względu na niską gęstość zaludnienia 6 .

(7) Władze islandzkie przedłożyły mapę, na której zaznaczono wyznaczone obszary (mapa znajduje się w załączniku I do niniejszej decyzji). Oznaczony obszar - Islandia poza regionem stołecznym - ma powierzchnię 99 258 km2.

(8) Islandia poza regionem stołecznym jest regionem statystycznym na poziomie 3 o gęstości zaludnienia mniejszej niż 12,5 mieszkańca na km2. Oznaczony obszar kwalifikuje się zatem jako obszar słabo zaludniony 7 .

(9) Całkowita liczba ludności Islandii w dniu 1 stycznia 2014 r. wynosiła 325 671 osób, a liczba ludności na obszarze ujętym w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej według najnowszych danych opublikowanych przez krajowy urząd statystyczny wynosi 116 919 mieszkańców 8 . Odsetek ludności Islandii mieszkający na obszarze ujętym w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej wynosi zatem 35,9 %. Odsetek ten jest zatem niższy od odsetka ludności kwalifikującego się do objęcia pomocą określonego dla Islandii w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej (36,5 %) 9 .

2.3. Wykaz gmin ujętych w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej

(10) Liczba gmin ujętych w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej wynosi 67.

Gmina Kod gminy
Reykjanesbær 2000
Grindavíkurbær 2300
Sandgerðisbær 2503
Sveitarfélagið Garður 2504
Sveitarfélagið Vogar 2506
Akraneskaupstaður 3000
Skorradalshreppur 3506
Hvalfjarðarsveit 3511
Borgarbyggð 3609
Grundarfjarðarbær 3709
Helgafellssveit 3710
Stykkishólmsbær 3711
Eyja- og Miklaholtshreppur 3713
Snæfellsbær 3714
Dalabyggð 3811
Bolungarvíkurkaupstaður 4100
Ísafjarðarbær 4200
Reykhólahreppur 4502
Tálknafjarðarhreppur 4604
Vesturbyggð 4607
Súðavíkurhreppur 4803
Árneshreppur 4901
Kaldrananeshreppur 4902
Strandabyggð 4911
Sveitarfélagið Skagafjörður 5200
Húnaþing vestra 5508
Blönduósbær 5604
Sveitarfélagið Skagaströnd 5609
Skagabyggð 5611
Húnavatnshreppur 5612
Akrahreppur 5706
Akureyrarkaupstaður 6000
Norðurþing 6100
Fjallabyggð 6250
Dalvíkurbyggð 6400
Eyjafjarðarsveit 6513
Hörgársveit 6515
Svalbarðsstrandarhreppur 6601
Grýtubakkahreppur 6602
Skútustaðahreppur 6607
Tjörneshreppur 6611
Þingeyjarsveit 6612
Svalbarðshreppur 6706
Langanesbyggð 6709
Seyðisfjarðarkaupstaður 7000
Fjarðabyggð 7300
Vopnafjarðarhreppur 7502
Fljótsdalshreppur 7505
Borgarfjarðarhreppur 7509
Breiðdalshreppur 7613
Djúpavogshreppur 7617
Fljótsdalshérað 7620
Sveitarfélagið Hornafjörður 7708
Vestmannaeyjabær 8000
Sveitarfélagið Árborg 8200
Mýrdalshreppur 8508
Skaftárhreppur 8509
Ásahreppur 8610
Rangárþing eystra 8613
Rangárþing ytra 8614
Hrunamannahreppur 8710
Hveragerðisbær 8716
Sveitarfélagið Ölfus 8717
Grímsnes- og Grafningshreppur 8719
Skeiða- og Gnúpverjahreppur 8720
Bláskógabyggð 8721
Flóahreppur 8722

(11) W poniższej tabeli wymieniono wszystkie gminy uwzględnione na mapie pomocy regionalnej wraz z ich kodami 10 .

3. Intensywność pomocy

(12) Na kwalifikowalnym obszarze ogólny pułap pomocy będzie wynosił 15 % ekwiwalentu dotacji brutto. Zostanie on uzupełniony o dodatkowe 20 punktów procentowych w przypadku małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorstw. Takie intensywności pomocy odpowiadają progom określonym w pkt 154 i 155 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

4. Okres obowiązywania i przegląd

(13) Zgodnie z pkt 156 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej zgłoszona mapa będzie obowiązywała od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. W razie konieczności w czerwcu 2016 r. zostanie przeprowadzony - zgodnie z pkt 161 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej - przegląd śródokresowy zgłoszonej mapy w celu ustalenia, czy istnieją inne obszary, które mogą kwalifikować się do pomocy regionalnej na mocy art. 61 ust. 3 lit. a) Porozumienia EOG, oraz określenia poziomu intensywności pomocy odpowiadającego ich PKB na mieszkańca.

(14) Ponadto niniejsza decyzja nie ogranicza uprawnień Urzędu w zakresie dokonania przeglądu mapy zgodnie z art. 1 ust. 1 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale przed upływem terminu określonego powyżej, jeżeli zaistnieje taka konieczność.

5. Wniosek: mapa pomocy regionalnej jest zgodna z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej

(15) Na podstawie powyższej oceny Urząd stwierdza, że islandzka mapa pomocy regionalnej na lata 2014-2020 jest zgodna z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej, ponieważ ujęty na mapie obszar nie przekracza odsetka ludności kwalifikującego się do objęcia pomocą określonego w pkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Islandzka mapa pomocy regionalnej na lata 2014-2020 jest zgodna z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. Mapa określona w załączniku do niniejszej decyzji staje się niniejszym integralną częścią wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Islandii.

Artykuł  3

Jedynie wersja niniejszej decyzji w języku angielskim jest autentyczna.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2014 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA

Oda Helen SLETNES

Frank BÜCHEL

Przewodnicząca

Członek Kolegium

ZAŁĄCZNIK

1 Przyjęte decyzją nr 407/13/COL z dnia 23 października 2013 r.
2 Punkt 157 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
3 Punkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. Zgodnie z pkt 140 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej liczba ludności na obszarze objętym pomocą jest niższa niż na obszarach nieobjętych pomocą.
4 Punkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
5 Punkt 142 lit. a) oraz pkt 143-144 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
6 Punkt 148 i pkt 149 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
7 Punkt 149 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
9 Punkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
10 Zob. mapa w załączniku do niniejszej decyzji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.201.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 170/14/COL w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Islandia)
Data aktu: 24/04/2014
Data ogłoszenia: 10/07/2014