Uwzględniając:
Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26,
Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale"), w szczególności jego art. 24,
1. Procedura
(1) Pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. władze islandzkie zgłosiły swoją mapę pomocy regionalnej obowiązującą od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. ("mapa pomocy regionalnej") zgodnie z pkt 156 wytycznych Urzędu w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 ("wytyczne w sprawie pomocy regionalnej") 1 . Zgodnie z tymi wytycznymi państwa EFTA, które zamierzają przyznawać pomoc regionalną, mają obowiązek zgłoszenia map pomocy regionalnej.
(2) W niniejszej decyzji Urząd dokonuje oceny zgodności zgłoszonej mapy z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej zgodnie z pkt 157 tych wytycznych. Mapa sama w sobie nie obejmuje żadnej pomocy państwa w rozumieniu art. 61 Porozumienia EOG. Zatwierdzenie przez Urząd mapy nie oznacza upoważnienia do przyznania jakiejkolwiek pomocy. Zatwierdzenie mapy stanowi razem z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej ramy prawne przyznawania regionalnej pomocy inwestycyjnej. W związku z tym mapa jest integralną częścią wytycznych w sprawie pomocy regionalnej 2 .
2. Regiony kwalifikujące się do finansowania w ramach kryterium gęstości zaludnienia
2.1. Odsetek ludności kraju kwalifikujący się do objęcia pomocą i regiony statystyczne Islandii
(3) Kwalifikujący się do objęcia pomocą odsetek ludności kraju w objętych pomocą regionach państw EFTA określono w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. W przypadku Islandii odsetek ludności kwalifikujący się do objęcia pomocą na lata 2014-2020 wynosi 36,5 % 3 .
(4) Islandia jest podzielona na dwa regiony statystyczne 4 na poziomie 3. Są to:
- region stołeczny (Höfuðborgarsvæðið), oraz
- Islandia poza regionem stołecznym (Landsbyggð).
2.2. Zgłoszona mapa
(5) Ze uwagi na stosunkowo wysokie PKB na mieszkańca żaden region Islandii nie kwalifikuje się do odstępstwa na podstawie art. 61 ust. 3 lit. a) Porozumienia EOG 5 .
(6) Władze islandzkie zgłosiły, że do odstępstwa na podstawie art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG kwalifikuje się Islandia poza regionem stołecznym ze względu na niską gęstość zaludnienia 6 .
(7) Władze islandzkie przedłożyły mapę, na której zaznaczono wyznaczone obszary (mapa znajduje się w załączniku I do niniejszej decyzji). Oznaczony obszar - Islandia poza regionem stołecznym - ma powierzchnię 99 258 km2.
(8) Islandia poza regionem stołecznym jest regionem statystycznym na poziomie 3 o gęstości zaludnienia mniejszej niż 12,5 mieszkańca na km2. Oznaczony obszar kwalifikuje się zatem jako obszar słabo zaludniony 7 .
(9) Całkowita liczba ludności Islandii w dniu 1 stycznia 2014 r. wynosiła 325 671 osób, a liczba ludności na obszarze ujętym w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej według najnowszych danych opublikowanych przez krajowy urząd statystyczny wynosi 116 919 mieszkańców 8 . Odsetek ludności Islandii mieszkający na obszarze ujętym w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej wynosi zatem 35,9 %. Odsetek ten jest zatem niższy od odsetka ludności kwalifikującego się do objęcia pomocą określonego dla Islandii w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej (36,5 %) 9 .
2.3. Wykaz gmin ujętych w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej
(10) Liczba gmin ujętych w zgłoszonej mapie pomocy regionalnej wynosi 67.
| Gmina | Kod gminy |
| Reykjanesbær | 2000 |
| Grindavíkurbær | 2300 |
| Sandgerðisbær | 2503 |
| Sveitarfélagið Garður | 2504 |
| Sveitarfélagið Vogar | 2506 |
| Akraneskaupstaður | 3000 |
| Skorradalshreppur | 3506 |
| Hvalfjarðarsveit | 3511 |
| Borgarbyggð | 3609 |
| Grundarfjarðarbær | 3709 |
| Helgafellssveit | 3710 |
| Stykkishólmsbær | 3711 |
| Eyja- og Miklaholtshreppur | 3713 |
| Snæfellsbær | 3714 |
| Dalabyggð | 3811 |
| Bolungarvíkurkaupstaður | 4100 |
| Ísafjarðarbær | 4200 |
| Reykhólahreppur | 4502 |
| Tálknafjarðarhreppur | 4604 |
| Vesturbyggð | 4607 |
| Súðavíkurhreppur | 4803 |
| Árneshreppur | 4901 |
| Kaldrananeshreppur | 4902 |
| Strandabyggð | 4911 |
| Sveitarfélagið Skagafjörður | 5200 |
| Húnaþing vestra | 5508 |
| Blönduósbær | 5604 |
| Sveitarfélagið Skagaströnd | 5609 |
| Skagabyggð | 5611 |
| Húnavatnshreppur | 5612 |
| Akrahreppur | 5706 |
| Akureyrarkaupstaður | 6000 |
| Norðurþing | 6100 |
| Fjallabyggð | 6250 |
| Dalvíkurbyggð | 6400 |
| Eyjafjarðarsveit | 6513 |
| Hörgársveit | 6515 |
| Svalbarðsstrandarhreppur | 6601 |
| Grýtubakkahreppur | 6602 |
| Skútustaðahreppur | 6607 |
| Tjörneshreppur | 6611 |
| Þingeyjarsveit | 6612 |
| Svalbarðshreppur | 6706 |
| Langanesbyggð | 6709 |
| Seyðisfjarðarkaupstaður | 7000 |
| Fjarðabyggð | 7300 |
| Vopnafjarðarhreppur | 7502 |
| Fljótsdalshreppur | 7505 |
| Borgarfjarðarhreppur | 7509 |
| Breiðdalshreppur | 7613 |
| Djúpavogshreppur | 7617 |
| Fljótsdalshérað | 7620 |
| Sveitarfélagið Hornafjörður | 7708 |
| Vestmannaeyjabær | 8000 |
| Sveitarfélagið Árborg | 8200 |
| Mýrdalshreppur | 8508 |
| Skaftárhreppur | 8509 |
| Ásahreppur | 8610 |
| Rangárþing eystra | 8613 |
| Rangárþing ytra | 8614 |
| Hrunamannahreppur | 8710 |
| Hveragerðisbær | 8716 |
| Sveitarfélagið Ölfus | 8717 |
| Grímsnes- og Grafningshreppur | 8719 |
| Skeiða- og Gnúpverjahreppur | 8720 |
| Bláskógabyggð | 8721 |
| Flóahreppur | 8722 |
(11) W poniższej tabeli wymieniono wszystkie gminy uwzględnione na mapie pomocy regionalnej wraz z ich kodami 10 .
3. Intensywność pomocy
(12) Na kwalifikowalnym obszarze ogólny pułap pomocy będzie wynosił 15 % ekwiwalentu dotacji brutto. Zostanie on uzupełniony o dodatkowe 20 punktów procentowych w przypadku małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorstw. Takie intensywności pomocy odpowiadają progom określonym w pkt 154 i 155 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
4. Okres obowiązywania i przegląd
(13) Zgodnie z pkt 156 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej zgłoszona mapa będzie obowiązywała od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. W razie konieczności w czerwcu 2016 r. zostanie przeprowadzony - zgodnie z pkt 161 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej - przegląd śródokresowy zgłoszonej mapy w celu ustalenia, czy istnieją inne obszary, które mogą kwalifikować się do pomocy regionalnej na mocy art. 61 ust. 3 lit. a) Porozumienia EOG, oraz określenia poziomu intensywności pomocy odpowiadającego ich PKB na mieszkańca.
(14) Ponadto niniejsza decyzja nie ogranicza uprawnień Urzędu w zakresie dokonania przeglądu mapy zgodnie z art. 1 ust. 1 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale przed upływem terminu określonego powyżej, jeżeli zaistnieje taka konieczność.
5. Wniosek: mapa pomocy regionalnej jest zgodna z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej
(15) Na podstawie powyższej oceny Urząd stwierdza, że islandzka mapa pomocy regionalnej na lata 2014-2020 jest zgodna z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej, ponieważ ujęty na mapie obszar nie przekracza odsetka ludności kwalifikującego się do objęcia pomocą określonego w pkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.201.33 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 170/14/COL w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Islandia) |
| Data aktu: | 24/04/2014 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2014 |