Decyzja 2014/393/UE uchylająca decyzję 2010/283/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Belgii

DECYZJA RADY
z dnia 20 czerwca 2014 r.
uchylająca decyzję 2010/283/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Belgii

(2014/393/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12, uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/283/UE 1 istnienie nadmiernego deficytu w Belgii. Rada odnotowała, że na 2009 r. założono deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 5,9 % PKB, przekraczający tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 97,6 % PKB w 2009 r., przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 60 % PKB. Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. skorygowano następnie do poziomu, odpowiednio, 5,6 % PKB i 95,7 % PKB.

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Belgii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2012 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) W dniu 21 czerwca 2013 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada zdecydowała na podstawie art. 126 ust. 8 Traktatu, że Belgia nie podjęła skutecznych działań zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. w celu likwidacji nadmiernego deficytu do 2012 r. i w związku z tym podjęła decyzję o wezwaniu Belgii, na podstawie art. 126 ust. 9 Traktatu, do przyjęcia środków zmierzających do zlikwidowania nadmiernego deficytu do 2013 r. Belgii wyznaczono termin do dnia 15 września na przedstawienie sprawozdania ze środków podjętych w celu zastosowania się do tej decyzji zgodnie z art. 5 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. W dniu 15 listopada 2013 r. Komisja stwierdziła, że Belgia podjęła skuteczne działania i że w chwili obecnej nie ma potrzeby podejmowania dalszych kroków w ramach procedury nadmiernego deficytu.

(4) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .

(5) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada podejmuje decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 4 .

(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, po przekazaniu przez Belgię zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2014 r. oraz w oparciu o program stabilności na 2014 r. i prognozę służb Komisji z wiosny 2014 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- Po osiągnięciu w 2009 r. najwyższego poziomu, tj. 5,6 % PKB, z czego około 0,7 % było spowodowane czynnikami jednorazowymi, w 2013 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/370/UE 5 , deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Belgii obniżył się do 2,6 % PKB. Spadek ten wynikał głównie ze znacznej konsolidacji budżetowej, a także poprawy warunków koniunkturalnych.

- W przedłożonym przez rząd Belgii w dniu 30 kwietnia 2014 r. programie stabilności na lata 2014-2017 przewiduje się, że deficyt spadnie do poziomu 2,15 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. do 1,4 % PKB. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2014 r., przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki, w 2014 r. deficyt wyniesie 2,6 % PKB, a w 2015 r. 2,8 % PKB. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.

- Przewiduje się, że po poprawie o 0,7 % PKB w 2013 r. - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki - saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, w 2014 r. utrzyma się na niezmienionym poziomie, a w 2015 r. nieznacznie się pogorszy. W tym kontekście wydaje się, że pojawia się obecnie luka na poziomie 0,5 % PKB w stosunku do wymaganej korekty salda strukturalnego zmierzającej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w 2014 r., co oznacza, że istnieje konieczność wzmocnienia środków budżetowych w celu zapewnienia pełnej zgodności z funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu ze względu na wyłaniające się ryzyko znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania i nieprzestrzegania docelowej wysokości długu.

- W latach 2009-2013 relacja długu do PKB wzrosła o 5 punktów procentowych, tj. do poziomu 101,5 %, co było częściowo spowodowane wkładem Belgii w pomoc finansową na rzecz państw strefy euro. Przewiduje się, że w latach 2014-2015 dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych utrzyma się na podobnym poziomie.

(7) Począwszy od roku 2014, czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Belgia podlega funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie osiągać postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym docelowej wielkości wydatków, a także dokonywać odpowiednich postępów w spełnianiu kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(8) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(9) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Belgii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/283/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Belgii został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/283/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2014 r.

W imieniu Rady

G. A. HARDOUVELIS

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2010/283/UE z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Belgii (Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 34).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
4 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob. http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf
5 Decyzja Rady 2013/370/UE z dnia 21 czerwca 2013 r. wzywająca Belgię do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanemu za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu (Dz.U. L 190 z 11.7.2013, s. 87).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024