Decyzja 2014/389/UE w sprawie dodatkowych historycznych emisji lotniczych i dodatkowych uprawnień do emisji lotniczych, mająca na celu uwzględnienie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 czerwca 2014 r.
w sprawie dodatkowych historycznych emisji lotniczych i dodatkowych uprawnień do emisji lotniczych, mająca na celu uwzględnienie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/389/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 czerwca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Akt przystąpienia Chorwacji 1 , w szczególności jego załącznik V sekcja 10 rozdział I pkt 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W sekcji 10 rozdział I pkt 1 lit. a) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji, ppkt (i) dotyczący włączenia wszystkich lotów pomiędzy dwoma lotniskami znajdującymi się na terytorium Chorwacji oraz wszystkich lotów pomiędzy lotniskiem znajdującym się na terytorium Chorwacji a lotniskiem znajdującym się w państwie spoza EOG (zwanych dalej "dodatkowymi działaniami lotniczymi") stanowi, że na zasadzie odstępstwa od art. 3c ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , okres, o którym mowa w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy, rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2013 r., w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2014 r.

(2) Zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (ii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji, na zasadzie odstępstwa od art. 3c ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE i w ramach procedury, o której mowa w tym przepisie, w okresie sześciu miesięcy od dnia przystąpienia Komisja podejmie decyzję w sprawie historycznych emisji lotniczych w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych.

(3) Całkowita liczba uprawnień, które mają zostać przyznane operatorom statków powietrznych, została określona jako procentowa wartość historycznych emisji lotniczych. W art. 3 lit. s) dyrektywy 2003/87/WE "historyczne emisje lotnicze" zdefiniowano jako średnią rocznych emisji w latach kalendarzowych: 2004, 2005 i 2006, pochodzących ze statków powietrznych wykonujących działania lotnicze wymienione w załączniku I do tej dyrektywy. Artykuł 3c ust. 2 tej dyrektywy stanowi, że łączna liczba przydziałów, które zostaną przyznane operatorom statków powietrznych, powinna być obliczona na podstawie tej historycznej średniej.

(4) W obliczaniu historycznych emisji lotniczych dla dodatkowych działań lotniczych Komisji udzielał pomocy EUROCONTROL zgodnie z art. 18b dyrektywy 2003/87/WE. Za najlepsze dostępne dane do obliczenia historycznych emisji uznano informacje o ruchu lotniczym zawarte w bazach danych Centralnego Biura Opłat Trasowych i Centralnej Jednostki Zarządzania Ruchem Lotniczym organizacji EUROCONTROL. Bazy te zawierają informacje na temat rzeczywistej długości trasy każdego lotu. Następnie obliczono emisje dla poszczególnych lotów za pomocą metod "Abatement of Nuisances Caused by Air Transport 3" i "Calculation of Emissions by Selective Equivalence". Skuteczność tych metod obliczania emisji historycznych podniesiono dzięki wykorzystaniu informacji na temat rzeczywistego zużycia paliwa dostarczonych dobrowolnie przez reprezentatywną liczbę operatorów statków powietrznych w celu potwierdzenia wyników.

(5) Roczne emisje z dodatkowych działań lotniczych w roku kalendarzowym 2004, pochodzące ze statków powietrznych wykonujących działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, zostały oszacowane na 114 024 ton CO2. Roczne emisje w roku kalendarzowym 2005, pochodzące z takich statków powietrznych, zostały oszacowane na 126 827 ton CO2, zaś roczne emisje w roku kalendarzowym 2006, pochodzące z takich statków powietrznych, zostały oszacowane na 127 120 ton CO2. Historyczne emisje lotnicze wynoszą 122 657 ton CO2.

(6) Na podstawie sekcji 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (viii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji - na zasadzie odstępstwa od art. 3e ust. 3 lit. d) dyrektywy 2003/87/WE - w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych liczbę przydziałów, które mają zostać przyznane nieodpłatnie, oblicza się przez pomnożenie wzorca porównawczego określonego w art. 3e ust. 3 lit. e) tej dyrektywy przez sumę tonokilometrów podanych we wnioskach przedłożonych Komisji zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (vi) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji.

(7) Komisja dokonała analizy wniosków dotyczących dodatkowych działań lotniczych, złożonych przez Chorwację zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (vi) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji oraz obliczeń historycznych emisji lotniczych w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych, przedstawionych przez EURO-CONTROL i stwierdziła, że wzorzec porównawczy określony w art. 3e ust. 3 lit. e) dyrektywy 2003/87/WE nie powinien podlegać jednolitemu współczynnikowi korygującemu, o którym mowa w sekcji 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (viii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji.

(8) Zgodnie z sekcją 10 rozdział I pkt 1 lit. a) ppkt (iii) załącznika V do Aktu przystąpienia Chorwacji, na zasadzie odstępstwa od art. 3d ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE od dnia 1 stycznia 2014 r. odsetek przydziałów, które mają zostać rozdzielone w drodze sprzedaży aukcyjnej w odniesieniu do dodatkowych działań lotniczych, jest równy części przydziałów pozostałych po obliczeniu liczby przydziałów, które mają zostać przyznane nieodpłatnie na podstawie art. 3e ust. 3 lit. d), i liczby przydziałów, które mają zostać przeznaczone do specjalnej rezerwy na mocy art. 3f tej dyrektywy.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostały rozpatrzone przez Komitet ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dodatkowe historyczne emisje lotnicze dla dodatkowych działań lotniczych wynoszą 122 657 ton CO2.

Artykuł  2

Ogólnounijna liczba uprawnień dla dodatkowych działań lotniczych, odnosząca się do każdego roku w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., wynosi 116 524.

Artykuł  3

Wyniki obliczeń dotyczących liczby uprawnień, które mają zostać przydzielone dla dodatkowych działań lotniczych zgodnie ze wzorcem porównawczym, o którym mowa w art. 3e ust. 3 lit. e) dyrektywy 2003/87/WE, zaokrągla się w dół do najbliższego pełnego uprawnienia.

Artykuł  4

Ogólnounijna liczba uprawnień, które mają zostać przydzielone nieodpłatnie dla dodatkowych działań lotniczych, odnosząca się do każdego roku w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., wynosi 41 584.

Artykuł  5

Dodatkowa ogólnounijna łączna liczba uprawnień, które mają zostać przeznaczone do specjalnej rezerwy, wynosi 3 495.

Artykuł  6

Dodatkowa ogólnounijna liczba uprawnień do emisji lotniczych, które mają zostać rozdzielone w drodze sprzedaży aukcyjnej, odnosząca się do każdego roku w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., wynosi 71 445.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 112 z 24.4.2012, s. 6.
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.183.135

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/389/UE w sprawie dodatkowych historycznych emisji lotniczych i dodatkowych uprawnień do emisji lotniczych, mająca na celu uwzględnienie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej
Data aktu: 23/06/2014
Data ogłoszenia: 24/06/2014
Data wejścia w życie: 25/06/2014