Decyzja wykonawcza 2014/353/UE w sprawie praktycznych i proceduralnych rozwiązań dotyczących mianowania przez Radę trzech ekspertów do zespołu wybierającego i monitorującego na potrzeby działania na rzecz Europejskich Stolic Kultury na lata 2020-2033

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 21 maja 2014 r.
w sprawie praktycznych i proceduralnych rozwiązań dotyczących mianowania przez Radę trzech ekspertów do zespołu wybierającego i monitorującego na potrzeby działania na rzecz Europejskich Stolic Kultury na lata 2020-2033

(2014/353/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 445/2014/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiającą działanie Unii na rzecz Europejskich Stolic Kultury na lata 2020-2033 i uchylającą decyzję nr 1622/2006/WE 1 , w szczególności jej art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W myśl art. 6 decyzji nr 445/2014/UE należy utworzyć zespół niezależnych ekspertów (zwany dalej "zespołem"), który będzie prowadził procedurę wyboru i procedurę monitorowania. Zespół ma się składać z dziesięciu ekspertów mianowanych przez instytucje i organy Unii, w tym trzech ekspertów mianowanych przez Radę na okres trzech lat. Jednak przy tworzeniu pierwszego zespołu Rada powinna mianować swoich ekspertów na jeden rok, aby wymiana ekspertów odbywała się stopniowo i by tym samym można było zapobiec utracie doświadczenia i know-how.

(2) Każda z instytucji i każdy z organów mają prawo wybrać ekspertów zgodnie z własnymi procedurami. Jednak w myśl art. 6 ust. 3 akapit pierwszy decyzji nr 445/2014/UE ekspertów należy wybrać z grupy potencjalnych ekspertów europejskich zaproponowanych przez Komisję.

(3) W myśl art. 6 ust. 3 akapit czwarty decyzji nr 445/2014/UE przy wyborze swoich ekspertów instytucje i organy Unii powinny zapewnić w całym zespole komplementarność kompetencji, zrównoważone pochodzenie geograficzne oraz równowagę płci.

(4) Rada powinna podjąć decyzję w sprawie praktycznych i proceduralnych rozwiązań dotyczących mianowania trzech ekspertów do zespołu.

(5) Rozwiązania te powinny być sprawiedliwe, niedyskryminacyjne, przejrzyste i łatwe w realizacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wśród państw członkowskich zorganizowane zostaje losowanie. Udział państw członkowskich w tym losowaniu jest dobrowolny. Aby zminimalizować ryzyko konfliktu interesów, z losowania wyłącza się jednak państwo członkowskie, którego miasto ma zostać wybrane lub ma być monitorowane podczas danej kadencji ekspertów zespołu. Wykaz wyłączonych państw członkowskich, sporządzony zgodnie z tą zasadą, znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Aby zapewnić szeroki zakres geograficzny, z udziału w losowaniu wyłącza się także państwa członkowskie, które zarekomendowały Radzie ekspertów na poprzednią kadencję.
Artykuł  2
1.
Pierwsze trzy wylosowane państwa członkowskie mają prawo zarekomendować po jednym ekspercie.
2.
W tym celu każde z tych trzech państw członkowskich wybiera jednego eksperta z zaproponowanej przez Komisję grupy potencjalnych ekspertów europejskich i rekomenduje go do zespołu.
3.
Na podstawie tych rekomendacji i po skontrolowaniu rekomendowanych ekspertów przez stosowny organ przygotowawczy Rady Rada mianuje trzech ekspertów, którzy wejdą w skład zespołu wybierającego i monitorującego na okres trzech lat.
4.
W drodze odstępstwa od ust. 3:
a)
eksperci do zespołu 2015 zostają mianowani przez Radę na okres jednego roku;
b)
uznaje się jednak, że eksperci mianowani na 2015 rok zostali mianowani także na lata 2016-2018.

Dlatego też zgodnie z art. 1 ust. 1 państwa członkowskie, których miasta mają zostać wybrane lub być monitorowane przez zespół 2015 oraz przez zespół 2016-2018, są wyłączone z losowania służącego mianowaniu ekspertów do zespołu 2015.

5.
W przypadku rezygnacji, śmierci lub trwałej niezdolności eksperta zespołu do pełnienia swojej funkcji państwo członkowskie, które zarekomendowało tego eksperta, rekomenduje osobę, która będzie go zastępować przez pozostały okres kadencji. Zastosowanie ma procedura, o której mowa w niniejszym artykule.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2014 r.

W imieniu Rady

A. KYRIAZIS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wykaz państw członkowskich wyłączonych z losowania (1)(2)

Kadencja ekspertów Rady w zespole Państwa członkowskie, których miasta podlegają procedurze wyboru lub monitorowania prowadzonej przez zespół ekspertów
ZESPÓŁ 2015 Chorwacja (2020)
Irlandia (2020)
Grecja (2021)
Rumunia (2021)
ZESPÓŁ 2016-2018 Chorwacja (2020)
Irlandia (2020)
Grecja (2021)
Rumunia (2021)
Litwa (2022)
Luksemburg (2022)
Węgry (2023)
Zjednoczone Królestwo (2023)
Estonia (2024)
Austria (2024)
ZESPÓŁ 2019-2021 Chorwacja (2020)
Irlandia (2020)
Grecja (2021)
Rumunia (2021)
Litwa (2022)
Luksemburg (2022)
Węgry (2023)
Zjednoczone Królestwo (2023)
Estonia (2024)
Austria (2024)
Słowenia (2025)
Niemcy (2025)
Słowacja (2026)
Finlandia (2026)
Łotwa (2027)
Portugalia (2027)
ZESPÓŁ 2022-2024 Węgry (2023)
Zjednoczone Królestwo (2023)
Estonia (2024)
Austria (2024)
Słowenia (2025)
Niemcy (2025)
Słowacja (2026)
Finlandia (2026)
Łotwa (2027)
Portugalia (2027)
Republika Czeska (2028)
Francja (2028)
Polska (2029)
Szwecja (2029)
Cypr (2030)
Belgia (2030)
ZESPÓŁ 2025-2027 Słowacja (2026)
Finlandia (2026)
Łotwa (2027)
Portugalia (2027)
Republika Czeska (2028)
Francja (2028)
Polska (2029)
Szwecja (2029)
Cypr (2030)
Belgia (2030)
Malta (2031)
Hiszpania (2031)
Bułgaria (2032)
Dania (2032)
Niderlandy (2033)
Włochy (2033)
ZESPÓŁ 2028-2030 Polska (2029)
Szwecja (2029)
Cypr (2030)
Belgia (2030)
Malta (2031)
Hiszpania (2031)
Bułgaria (2032)
Dania (2032)
Niderlandy (2033)
Włochy (2033)
ZESPÓŁ 2031-2033 Bułgaria (2032)
Dania (2032)
Niderlandy (2033)
Włochy (2033)
(1) Wykaz oparty na kolejności państw, których miasta są uprawnione do otrzymania tytułu Europejskiej Stolicy Kultury; kolejność tę ustanowiono w kalendarzu załączonym do decyzji nr 445/2014/UE.

(2) W myśl art. 1 ust. 2 niniejszej decyzji z losowania wyłączone są także państwa członkowskie, które zarekomendowały Radzie ekspertów na poprzednią kadencję.

1 Dz.U. L 132 z 3.5.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.175.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/353/UE w sprawie praktycznych i proceduralnych rozwiązań dotyczących mianowania przez Radę trzech ekspertów do zespołu wybierającego i monitorującego na potrzeby działania na rzecz Europejskich Stolic Kultury na lata 2020-2033
Data aktu: 21/05/2014
Data ogłoszenia: 14/06/2014
Data wejścia w życie: 14/06/2014