UWZGLĘDNIAJĄC:
Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26,
Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale"), w szczególności jego art. 24,
1. PROCEDURA
(1) Pismem z dnia 31 stycznia 2014 r. władze norweskie zgłosiły swoją mapę pomocy regionalnej obowiązującą od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. ("mapa pomocy regionalnej") zgodnie z pkt 156 opracowanych przez Urząd Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 ("wytyczne w sprawie pomocy regionalnej"). Zgodnie z tymi wytycznymi państwa EFTA, które zamierzają przyznać pomoc regionalną, mają obowiązek zgłoszenia map pomocy regionalnej 1 .
(2) W niniejszej decyzji Urząd dokonuje oceny zgodności zgłoszonej mapy z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej zgodnie z pkt 157 tych wytycznych. Mapa sama w sobie nie obejmuje żadnej pomocy państwa w rozumieniu art. 61 Porozumienia EOG. Zatwierdzenie przez Urząd mapy nie oznacza upoważnienia do przyznania jakiejkolwiek pomocy. Zatwierdzenie mapy stanowi razem z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej ramy prawne przyznania regionalnej pomocy inwestycyjnej. W związku z tym mapa jest integralną częścią wytycznych w sprawie pomocy regionalnej 2 .
2. REGIONY KWALIFIKUJĄCE SIĘ DO FINANSOWANIA W RAMACH KRYTERIUM GĘSTOŚCI ZALUDNIENIA
2.1. WPROWADZENIE
(3) Władze norweskie zgłosiły tylko regiony kwalifikujące się do odstępstwa na podstawie art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG. Ze uwagi na stosunkowo wysokie PKB na mieszkańca żaden region Norwegii nie kwalifikuje się do odstępstwa na podstawie art. 61 ust. 3 lit. a) Porozumienia EOG 3 .
(4) W Norwegii regionom statystycznym poziomu 3 odpowiadają okręgi, a regionom statystycznym poziomu 5 gminy.
(5) Aktualnie Norwegia liczy 19 okręgów i 428 gmin.
(6) W ośmiu norweskich okręgach gęstość zaludnienia wynosi mniej niż 12,5 mieszkańca na km24 . Okręgi te to:
1. Finnmark,
2. Troms,
3. Nordland,
4. Nord-Trøndelag,
5. Sogn og Fjordane,
6. Hedmark,
7. Oppland i
8. Telemark.
(7) Łączna liczba ludności w tych 8 okręgach wynosi 1 255 027 5 , co stanowi 25,51 % ludności Norwegii. W związku z tym w przypadku Norwegii odsetek ludności kwalifikujący się do objęcia pomocą w odnośnym okresie wynosi 25,51 % 6 .
2.2. ELASTYCZNE PODEJŚCIE DOZWOLONE ZGODNIE Z PKT 149 WYTYCZNYCH W SPRAWIE POMOCY REGIONALNEJ
2.2.1. Cztery okręgi uwzględnione w całości
(8) Następujące cztery okręgi władze Norwegii zgłosiły jako w całości kwalifikujące się do regionalnej pomocy inwestycyjnej:
1. Finnmark,
2. Troms,
3. Nordland i
4. Sogn og Fjordane.
2.2.2. Częściowo uwzględnione okręgi
(9) Pozostałe cztery okręgi są tylko częściowo objęte zgłoszoną mapą. Władze Norwegii wyjaśniły, że poszczególne okręgi Norwegii są bardzo różnorodne. Niektóre z nich obejmują zarówno centralne regiony o wysokiej gęstości zaludnienia i prosperującej gospodarce, jak i obszary o niskiej gęstości zaludnienia, które zmagają się ze zjawiskiem wyludnienia. Dotyczy to zarówno okręgów o gęstości zaludnienia powyżej, jaki i okręgów o gęstości zaludnienia poniżej 12,5 mieszkańca na km2. W związku z tym norweskie władze twierdzą, że sam obszar objęty pomocą wyłącznie na podstawie regionów statystycznych na poziomie 3 nie odzwierciedlałby wyzwań, przed którymi stoją niektóre regiony Norwegii. Dlatego też norweskie władze zastosowały elastyczne podejście określone w pkt 149 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej przy określaniu obszarów kwalifikujących się do pomocy regionalnej.
2.2.3. Gminy wyłączone
(10) Tabela 1 poniżej przedstawia wszystkie gminy położone w okręgach o niskiej gęstości zaludnienia, które zostały wyłączone z mapy pomocy regionalnej ("gminy wyłączone").
Tabela 1
| Okręgi | Gminy | Gęstość zaludnienia |
| Nord-Trøndelag | Stjørdal, Levanger | 26,5 |
| Hedmark | Elverum, Stange, Løten, Ringsaker, Hamar | 29,4 |
| Oppland | Gran, Lunner, Jevnaker, Østre Toten, Gjøvik, Lillehammer | 36,6 |
| Telemark | Bamble, Siljan, Skien, Porsgrunn | 75,9 |
(11) Całkowita liczba mieszkańców obszarów wyłączonych wynosi 350 555.
2.2.4. Gminy włączone
(12) Tabela 2 poniżej przedstawia wszystkie gminy położone w okręgach o wysokiej gęstości zaludnienia, które zostały włączone do mapy pomocy regionalnej ("gminy włączone").
Tabela 2
| Okręgi | Gminy | Gęstość zaludnienia |
| Sør-Trøndelag | Tydal, Selbu, Midtre Gauldal, Holtålen, Røros, Meldal, Rennebu, Oppdal, Osen, Roan, Åfjord, Bjugn, Rissa, Agdenes, Ørland, Frøya, Hitra, Snillfjord, Hemne | 4,4 |
| Møre og Romsdal | Aure, Smøla, Halsa, Rindal, Surnadal, Sunndal, Tingvoll, Gjemnes, Averøy, Eide, Sandøy, Midsund, Nesset, Rauma, Vestnes, Haram, Stordal, Standa, Norddal, Ørsta, Volda, Sande, Vanylven | 7,8 |
| Hordaland | Masfjorden, Fedje, Modalen, Vaksdal, Samnanger, Kvam, Voss, Granvin, Ulvik, Eidfjord, Ullensvang, Odda, Jondal, Kvinnherad, Tysnes, Fitjar, Etne | 6 |
| Rogaland | Utsira, Kvitsøy, Sauda, Suldal, Hjelmeland, Lund, Sokndal | 5 |
| Vest-Agder | Sirdal, Kvinesdal, Hægebostad, Audnedal, Åseral, Marnardal, Flekkefjord, Farsund | 6,7 |
| Aust-Agder | Risør, Gjerstad, Vegårshei, Tvedestrand, Åmli, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle | 4,3 |
| Buskerud | Nore og Uvdal, Rollag, Krødsherad, Sigdal, Hol, Ål, Hemsedal, Gol, Nes, Flå | 3,2 |
| Østfold | Rømskog, Marker, Aremark | 6,9 |
(13) Całkowita liczba mieszkańców obszarów włączonych wynosi 349 002.
2.3. WYKAZ GMIN UJĘTYCH NA ZGŁOSZONEJ MAPIE POMOCY REGIONALNEJ
(14) Tabela 3 poniżej przedstawia wszystkie gminy uwzględnione na mapie pomocy regionalnej.
Tabela 3
| Okręgi | Gminy |
| Finnmark | Sør-Varanger, Båtsfjord, Unjárga - Nesseby, Deatnu - Tana, Berlevåg, Gamvik, Lebesby, Kárásjohka - Karasjok, Porsáŋgu - Porsanki -Porsanger, Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hasvik, Loppa, Alta, Guovdageaidnu - Kautokeino, Hammerfest, Vadsø, Vardø |
| Troms | Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy, Gáivuotna - Kåfjord, Storfjord, Lyngen, Karlsøy, Balsfjod, Lenvik, Berg, Torsken, Tranøy, Dyrøy, Sørreisa, Målselv, Salangen, Bardu, Lavangen, Gratangen, Ibestad, Skånland, Kvæfjord, Tromsø, Harstad |
| Nordland | Moskenes, Andøy, Sortland, Øksnes, Bø, Hadsel, Vågan, Vestvågøy, Flakstad, Værøy, Røst, Ballangen, Evenes, Tjeldsund, Lødingen, Tysfjord, Hamarøy Steigen, Sørfold, Fauske, Saltdal, Beiarn, Gildeskål, Meløy, Rødøy, Træna, Lurøy, Rana, Hemnes, Nesna, Dønna, Hattfjelldal, Grane, Vefsn, Leirfjord, Alstahaug, Herøy, Vevelstad, Vega, Brønnøy, Sømna, Bindal, Narvik, Bodø |
| Nord-Trøndelag | Leka, Nærøy, Vikna, Flatanger, Fosnes, Overhalla, Høylandet, Grong, Namsskogan, Røyrvik, Lierne, Snåsa, Inderøy, Namdalseid, Verran, Verdal, Leksvik, Frosta, Meråker, Namsos, Steinkjer |
| Sør-Trøndelag | Tydal, Selbu, Midtre Gauldal, Holtålen, Røros, Meldal, Rennebu, Oppdal, Osen, Roan, Åfjord, Bjugn, Rissa, Agdenes, Ørland, Frøya, Hitra, Snillfjord, Hemne |
| Møre og Romsdal | Aure, Smøla, Halsa, Rindal, Surnadal, Sunndal, Tingvoll, Gjemnes, Averøy, Eide, Sandøy, Midsund, Nesset, Rauma, Vestnes, Haram, Stordal, Stranda, Norddal, Ørsta, Volda, Sande, Vanylven |
| Sogn og Fjordane | Flora, Gulen, Solund, Hyllestad, Høyanger, Vik, Balestrand, Leikanger, Sogndal, Aurland, Lærdal, Årdal, Luster, Askvoll, Fjaler, Gaular, Jølster, Førde, Naustdal, Bremanger, Vågsøy, Selje, Eid, Hornindal, Gloppen, Stryn |
| Hordaland | Masfjorden, Fedje, Modalen, Vaksdal, Samnanger, Kvam, Voss, Granvin, Ulvik, Eidfjord, Ullensvang, Odda, Jondal, Kvinnherad, Tysnes, Fitjar, Etne |
| Rogaland | Utsira, Kvitsøy, Sauda, Suldal, Hjelmeland, Lund, Sokndal |
| Vest-Agder | Sirdal, Kvinesdal, Hægebostad, Audnedal, Åseral, Marnardal, Flekkefjord, Farsund |
| Aust-Agder | Risør, Gjerstad, Vegårshei, Tvedestrand, Åmli, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle |
| Telemark | Notodden, Kragerø, Drangedal, Nome, Bø, Sauherad, Tinn, Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje |
| Buskerud | Nore og Uvdal, Rollag, Krødsherad, Sigdal, Hol, Ål, Hemsedal, Gol, Nes, Flå |
| Oppland | Dovre, Lesja, Sjåk, Lom, Vågå, Nord-Fron, Sel, Sør-Fron, Ringebu, Øyer, Gausdal, Vestre Toten, Søndre Land, Nordre Land, Sør-Aurdal, Etnedal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Vang |
| Hedmark | Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Eidskog, Grue, Åsnes, Våler, Trysil, Åmot, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Os |
| Østfold | Rømskog, Marker, Aremark |
(15) Całkowita liczba gmin ujętych na mapie pomocy regionalnej wynosi 281.
2.4. OCENA ELASTYCZNEGO PODEJŚCIA
(16) Punkt 149 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej wymaga spełnienia trzech kryteriów, aby można było dokonać włączenia obszarów z okręgów o gęstości zaludnienia powyżej 12,5 mieszkańca na km2.
(17) Po pierwsze, takie włączenie nie może oznaczać wzrostu odsetka ludności objętej pomocą określonego w pkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. Zgłoszony wstępnie do pomocy obszar liczy 1 253 474 mieszkańców, co stanowi 25,48 % całkowitej ludności Norwegii, a zatem leży poniżej 25,51 % krajowego pułapu ludności określonego w pkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. W związku z tym Urząd stwierdza, że to kryterium zostało spełnione.
(18) Po drugie, części okręgów kwalifikujących się do zastosowania elastycznego podejścia muszą mieć gęstość zaludnienia niższą od 12,5 mieszkańca na km2 na poziomie okręgu. Jak wykazano w tabeli 2 powyżej, wymóg ten został spełniony dla gmin włączonych na poziomie okręgu.
(19) Po trzecie, gminy włączone muszą być obszarami przyległymi sąsiadującymi z okręgami o gęstości zaludnienia poniżej 12,5 mieszkańca na km2. Urząd stwierdza, że gminy włączone spełniają to kryterium, co widać na mapie w załączniku 1 do niniejszej decyzji 7 .
3. INTENSYWNOŚĆ POMOCY
(20) We wszystkich kwalifikujących się obszarach ogólna intensywność pomocy będzie wynosić 15 % ekwiwalentu dotacji brutto (EDB), przy czym w odniesieniu do małych przedsiębiorstw zostanie podwyższona o 20 %, a w odniesieniu do średnich przedsiębiorstw o 10 %. Taka intensywność pomocy jest zgodna z dopuszczalnymi poziomami określonymi w pkt 154 i 155 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
4. OKRES OBOWIĄZYWANIA I PRZEGLĄD
(21) Zgodnie z pkt 156 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej zgłoszona mapa będzie obowiązywała od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 161 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, Urząd przeprowadzi w czerwcu 2016 r. przegląd śródokresowy zgłoszonej mapy w celu ustalenia, czy istnieją inne obszary, które mogą kwalifikować się do pomocy regionalnej na podstawie art. 61 ust. 1 lit. a) Porozumienia EOG, oraz w celu określenia poziomu intensywności pomocy odpowiadającego PKB na mieszkańca na tych obszarach.
(22) Ponadto niniejsza decyzja nie ogranicza uprawnień Urzędu w zakresie dokonania przeglądu mapy zgodnie z art. 1 ust. 1 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale przed upływem terminu określonego powyżej, jeżeli zaistnieje taka konieczność.
5. WNIOSEK - MAPA POMOCY REGIONALNEJ JEST ZGODNA Z WYTYCZNYMI W SPRAWIE POMOCY REGIONALNEJ
(23) Na podstawie powyższej oceny Urząd stwierdza, że norweska mapa pomocy regionalnej na lata 2014-2020 jest zgodna z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej, ponieważ ujęty na mapie obszar nie przekracza odsetka ludności kwalifikującego się do objęcia pomocą określonego w pkt 142 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. Obszary włączone spełniają również inne kryteria określone w pkt 149 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, ponieważ nie zostają przekroczone dopuszczalne poziomy intensywności pomocy określone w pkt 154 i 155 wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej i ponieważ okres obowiązywania nie przekracza okresu obowiązywania wytycznych określonego w pkt 156,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.172.52 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 91/14/COL w sprawie norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Norwegia) |
| Data aktu: | 26/02/2014 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/2014 |