uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 2, art. 58 ust. 4, art. 62 ust. 2, art. 63 ust. 5, art. 64 ust. 7 i art. 66 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 2 , w szczególności jego art. 31,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 ustanawia się przepisy dotyczące programów wsparcia dla sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych. Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie i jednolite stosowanie nowych ram prawnych ustanowionych we wzmiankowanym rozporządzeniu, Komisji przyznano uprawnienia do przyjmowania aktów wykonawczych ustalających środki konieczne do jego stosowania w odniesieniu do wymienionych programów prac. Środki te powinny zastąpić przepisy określone w rozporządzeniu (WE) nr 867/2008 uchylonym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 611/2014 3 .
(2) Aby umożliwić państwom członkowskim będącym producentami oliwek wdrożenie systemu wsparcia dla sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych, należy ustanowić procedury dotyczące programów prac i ich zmian, wypłaty finansowania Unii, w tym zaliczek, kwot zabezpieczeń, które należy składać, kontroli, sprawozdań z kontroli, korekt i kar w przypadku nieprawidłowości i zaniedbań w stosowaniu programów prac.
(3) Aby umożliwić właściwe wykorzystanie przez państwo członkowskie dostępnego finansowania, należy przewidzieć procedurę corocznej zmiany programów prac zatwierdzonych w odniesieniu do roku następnego, tak aby uwzględnić ewentualne należycie uzasadnione zmiany w stosunku do warunków początkowych. Niezbędne jest również, by państwa członkowskie mogły określić warunki wymagane do wprowadzania zmian do treści programów prac oraz budżetu programów prac w taki sposób, aby nie następowało przekroczenie rocznych kwot finansowania przyznanych na dany rok państwom członkowskim będących producentami oliwek w zastosowaniu art. 29 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Aby umożliwić elastyczność we wdrażaniu programów prac, należy ustalić termin składania wniosków o wprowadzanie zmian do programów prac.
(4) Aby organizacje sektora oliwek otrzymujące finansowanie mogły rozpocząć wdrażanie programów prac w odpowiednim czasie, należy przewidzieć, by mogły one otrzymywać, pod warunkiem złożenia zabezpieczenia na warunkach określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013, maksymalną zaliczkę w wysokości 90 % wkładu Unii przewidzianego na każdy rok objęty zatwierdzonym programem prac. Należy ustalić szczegółowe zasady wypłacania tej zaliczki.
(5) Należy ustanowić, że wnioski o finansowanie mają być składane przez uznane organizacje producentów, uznane stowarzyszenia organizacji producentów i uznane organizacje międzybranżowe (zwane dalej "organizacjami otrzymującymi finansowanie") do agencji płatniczej państwa członkowskiego zgodnie z konkretnym harmonogramem. Należy także przewidzieć, że wnioski te powinny być sporządzane zgodnie ze wzorem dostarczonym przez właściwy organ i że powinny im towarzyszyć dokumenty potwierdzające realizację programów prac oraz dokonane wydatki. Należy ustalić, że agencja płatnicza państwa członkowskiego wypłaca finansowanie i zwalnia zabezpieczenie po zakończeniu całego programu prac, zweryfikowaniu dokumentów potwierdzających i przeprowadzeniu kontroli.
(6) Do celów właściwego zarządzania programami prac państwa członkowskie powinny ustanowić plan kontroli na miejscu obejmujący próbę organizacji otrzymujących finansowanie na podstawie analizy ryzyka i sprawdzić, czy warunki dotyczące przyznania finansowania Unii są spełnione. Należy przewidzieć, że każda kontrola na miejscu powinna być przedmiotem szczegółowego sprawozdania z kontroli. W odniesieniu do popełnionych nieprawidłowości państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiedni system korekt i kar obejmujący każdą nienależnie wypłaconą kwotę, powiększoną w razie potrzeby o odsetki.
(7) Aby zapewnić monitorowanie wdrażania programów prac i ich ocenę podczas całego okresu ich realizacji, organizacje otrzymujące finansowanie powinny sporządzić sprawozdanie ze swojej działalności i przekazać je krajowym organom zainteresowanych państw członkowskich. Należy również przewidzieć przekazywanie tych sprawozdań Komisji.
(8) Aby zwiększyć ogólny wpływ programów prac realizowanych w dziedzinie monitorowania rynku i zarządzania nim w sektorach oliwy z oliwek i oliwek stołowych, należy ustanowić przepisy nakładające na organizacje otrzymujące finansowanie i państwa członkowskie obowiązek zamieszczania na swoich stronach internetowych wyników zastosowanych środków.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Art. 6 zmieniony przez art. 9 rozporządzenia nr 2022/1216 z dnia 8 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.188.49) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.168.95 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 615/2014 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych |
| Data aktu: | 06/06/2014 |
| Data ogłoszenia: | 07/06/2014 |
| Data wejścia w życie: | 14/06/2014 |