uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 53 lit. b), c), e), f) i h),
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 uchyliło i zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 i w sekcji 4 rozdziału II części II tytułu I zawiera przepisy dotyczące krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Podczas gdy większość przepisów określonych w tej sekcji zapewnia kontynuację przepisów mających zastosowanie do krajowych programów wsparcia w sektorze wina na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, ustanowiono również niektóre nowe przepisy. Nowe przepisy wprowadzają trzy nowe elementy, mianowicie promocję wina w państwach członkowskich jako podśrodek równoległy do istniejącej promocji wina na rynkach państw trzecich, jako środek na rzecz innowacji w sektorze wina, jak również jako przedłużenie środka na rzecz restrukturyzacji i przekształcania winnic w celu ponownego obsadzania winnic w następstwie obowiązkowego karczowania ze względów zdrowotnych lub fitosanitarnych. Należy ustanowić przepisy dotyczące treści tych nowych elementów.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 555/2008 3 ustanawia zasady dotyczące krajowych programów wsparcia w sektorze wina, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007. W celu uzupełnienia nowych przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 należy wprowadzić odpowiednie przepisy do rozporządzenia (WE) nr 555/2008.
(3) W art. 45 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewiduje się stosowanie wsparcia specjalnego na promocję wina w państwach członkowskich. Konieczne jest ustanowienie kryteriów kwalifikowalności w ramach tego nowego podśrodka, tak aby mógł on zostać włączony do krajowych programów wsparcia. Kryteria takie powinny być zgodne z podobnymi środkami w ramach innych programów, w szczególności środkami informacyjnymi dotyczącymi produktów rolnych na rynku wewnętrznym przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 3/2008 4 .
(4) W celu zapewnienia zaangażowania sektora wina, który posiada niezbędne struktury i doświadczenie, należy sprecyzować, że organy publiczne nie mogą być jedynym beneficjentem podśrodka na rzecz promocji wina w państwach członkowskich.
(5) Promocja wina w państwach członkowskich musi być zgodna z regułami konkurencji Unii. W związku z tym należy podkreślić, że informacje przekazywane za pośrednictwem podśrodka na rzecz promocji wina nie mogą być ukierunkowane na konkretną markę, ani zachęcać do spożywania jakiegoś określonego wina.
(6) W celu informowania i ochrony konsumentów należy przewidzieć, by każda informacja przeznaczona dla konsumentów, dotycząca wpływu na zdrowie promowanego w państwach członkowskich produktu, musi mieć uzasadnienie naukowe i być zatwierdzona przez właściwe organy krajowe odpowiedzialne za zdrowie publiczne w państwie członkowskim, w którym prowadzone są operacje.
(7) Należy również ustanowić czas trwania operacji prowadzonych w państwach członkowskich i powinien on być zgodny z okresem obowiązywania programów informacyjnych i promocyjnych finansowanych w ramach rozporządzenia (WE) nr 3/2008.
(8) Biorąc pod uwagę szczególny charakter środka na rzecz promocji wina w państwach członkowskich oraz w świetle doświadczeń zebranych podczas promowania wina w państwach trzecich w ramach krajowych programów wsparcia i programu informacyjnego i promocyjnego dotyczącego produktów rolnych na rynku wewnętrznym, powinny zostać ustanowione zasady kwalifikowalności kosztów personelu i kosztów ogólnych poniesionych przez beneficjenta w związku z realizacją takich środków.
(9) W celu ułatwienia realizacji działań wspieranych w ramach podśrodka na promocję wina w państwach członkowskich oraz biorąc pod uwagę czas trwania czynności przetwórczych, należy umożliwić dokonywanie płatności z góry w odniesieniu do realizacji całej operacji lub jej części, pod warunkiem że wniesiono zabezpieczenie w celu zagwarantowania, że operacja zostanie wykonana.
(10) W celu uniknięcia podwójnego finansowania operacji kwalifikujących się do wsparcia na podstawie art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 3/2008 oraz działań w ramach środków finansowanych zgodnie z art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 państwa członkowskie powinny wprowadzić w krajowych programach wsparcia jasne kryteria rozgraniczające 5 .
(11) W art. 46 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewiduje się przedłużenie środka wsparcia dotyczącego restrukturyzacji i przekształcania winnic obejmujących ponowne obsadzanie winnic w przypadku, gdy jest to konieczne po obowiązkowym ich karczowaniu ze względów zdrowotnych lub fitosanitarnych. Konieczne jest zatem określenie przepisów umożliwiających włączenie takiej działalności do krajowych programów wsparcia oraz ustalenie pułapu wydatków. W celu zapewnienia spójności z unijnymi przepisami fitosanitarnymi wsparcie takie powinno być możliwe tylko wówczas, jeżeli takie środki są zgodne z dyrektywą Rady 2000/29/WE 6 . Ponadto wydatki na ponowne obsadzanie winnic powinny być ograniczone do 15 % łącznych rocznych wydatków w każdym państwie członkowskim, aby zagwarantować, że większość środków wydatkowanych na działanie dotyczące restrukturyzacji i przekształcenia jest wykorzystywana na zwiększenie konkurencyjności producentów wina.
(12) W celu uniknięcia podwójnego finansowania operacji ponownego obsadzania winnic ze względów zdrowotnych lub fitosanitarnych, kwalifikujących się do pomocy zgodnie z art. 46 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w odniesieniu do tego działania, objętego pomocą zgodnie z art. 22, 23 i 24 dyrektywy 2000/29/WE i zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, państwa członkowskie powinny wprowadzić w krajowych programach wsparcia jasne kryteria rozgraniczające.
(13) W art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewiduje się szczególne środki wspierania innowacji w sektorze wina w celu wspierania rozwoju nowych produktów, procesów i technologii związanych z produktami, o których mowa w części II załącznika VII do tego rozporządzenia oraz w celu zwiększenia zbywalności i konkurencyjności unijnych produktów winiarskich. Konieczne jest ustanowienie kryteriów kwalifikowalności w ramach tego nowego środka, tak aby mógł on zostać włączony do krajowych programów wsparcia.
(14) W celu zapewnienia jakości przedstawionych projektów i transferu wiedzy z działalności naukowej do sektora wina, ośrodki badań i rozwoju powinny uczestniczyć w projektach współfinansowanych przez beneficjentów środka na rzecz innowacji.
(15) Należy również określić rodzaje inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą w ramach środka na rzecz innowacji. Należy w szczególności wskazać, że proste inwestycje odtworzeniowe nie stanowią wydatków kwalifikowalnych, aby zagwarantować, że cel tego środka tzn. rozwój nowych produktów, procesów i technologii, zostanie osiągnięty dzięki udzielonemu wsparciu.
(16) W celu uniknięcia podwójnego finansowania operacji kwalifikujących się do wsparcia na podstawie art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, art. 36, 61, 62 i 63 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 7 państwa członkowskie powinny wprowadzić w krajowych programach wsparcia jasne kryteria rozgraniczające.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 555/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.168.62 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 612/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 poprzez zmianę rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008 w odniesieniu do nowych środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina |
| Data aktu: | 11/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 07/06/2014 |
| Data wejścia w życie: | 10/06/2014 |