Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

DECYZJA RADY
z dnia 6 maja 2014 r.
określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(2014/327/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwaną dalej "konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do wspomnianej konwencji.

(2) Wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Cypru i Malty stosują konwencję COTIF.

(3) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych 2 ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych występującego jako dodatek C do konwencji COTIF (załącznik RID). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach". Zatem Unia wykonała swoje kompetencje w tej dziedzinie.

(4) Oczekuje się, że podczas 53. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 22 maja 2014 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) konwencji COTIF zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Zmiany te, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy art. 9 dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie te zmiany.

(6) Większość proponowanych zmian jest uzasadniona i korzystna; Unia powinna je zatem poprzeć. Dwie proponowane poprawki należy poddać dalszej ocenie w świetle postępu naukowego i technicznego. W szczególności Europejska Agencja Kolejowa we współpracy ze stosownymi organami powinna kontynuować prace nad opracowaniem trwałego rozwiązania dotyczącego wykrywania wykolejeń i łagodzenia ich skutków oraz do wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości. Jeśli zatem wspomniane zmiany zostaną zatwierdzone na tym etapie, Unia powinna wyrazić sprzeciw zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 35 § 4 tytułu VII konwencji COTIF,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko Unii Europejskiej

1.
Stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię Europejską na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach wyżej wymienionego organu bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Po przyjęciu decyzja wyżej wymienionego organu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.

W imieniu Rady

Ch. VASILAKOS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Przedmiot Uwagi Stanowisko UE
1 Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-A Zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
2 Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-A Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą Przepisy zawarte w nawiasach kwadratowych w dokumencie źródłowym Wyrazić zgodę na zmiany
3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/1 Przepisy przejściowe dotyczące niektórych tabliczek Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
4 OTIF/RID/CE/GTP/2013/2 Stosowanie specjalnego przepisu TE 25 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
5 OTIF/RID/CE/GTP/2013/5 Inspekcja określonych oznakowań Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
6 OTIF/RID/CE/GTP/2013/6 Informacje, jakie należy przekazywać zarządcy infrastruktury Stała grupa robocza wybrała drugi z wariantów przedstawionych w dokumencie źródłowym Wyrazić zgodę na zmianę
7 OTIF/RID/CE/GTP/2013/11 Wykorzystanie technicznego słownictwa Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmianę
8 OTIF/RID/CE/GTP/2013/12 Konsekwencje usunięcia karty UIC 573 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
9 OTIF/RID/CE/GTP/2013/13 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ 15 Stosowanie specjalnego przepisu TE 22 Propozycja nie jest wystarczająco dopracowana, aby podjąć decyzję Odroczyć decyzję
10 OTIF/RID/CE/GTP/2013/14 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ INF.14 Zmiany redakcyjne odniesień do przepisów UE dotyczących kolei Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
11 OTIF/RID/CE/GTP/2013/16 Transport towarów niebezpiecznych w pociągach pasażerskich Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgodzić się na zmianę w wersji stałej grupy roboczej
12 OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Wyrazić zgodę na zmiany
OTIF/RID/CE/GTP/2013/17 Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą: - -
13 Tamże Zmiany wymagające jednolitego poglądu wspólnego posiedzenia EKG-ONZ - OTIF Należy wspierać wydajny transport intermodalny Wyrazić zgodę na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
14 Tamże oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2013/INF.3 Przepisy dotyczące obowiązkowego stosowania czujników wykolejenia w niektórych wagonach UE ponownie rozważy swoje stanowisko przed kolejnym przeglądem przepisów Odroczyć decyzję
15 OTIF/RID/CE/GTP/2013/3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/9 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/18 Harmonizacja przepisów z przepisami załącznika 2 do SGMS OSJD Należy wspierać efektywny transport towarów niebezpiecznych pomiędzy krajami UE i innymi krajami należącymi do Organizacji Współpracy Kolei (OSJD) Wyrazić zgodę na zmiany
16 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.4 Transport węgla Nie osiągnięto porozumienia w sprawie szczegółów technicznych w stałej grupie roboczej Ustalić stanowisko UE na miejscu
17 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.8 Zmiana rozdziału 7.7 RID Propozycja tego dokumentu źródłowego będzie omawiana w ramach bardziej ogólnej dyskusji na temat zmiany rozdziału 7.7 Ustalić stanowisko UE na miejscu
18 OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.12 Dostosowanie do zasad mających zastosowanie w transporcie drogowym Propozycje te zmieniają propozycje w dokumencie źródłowym OTIF/RID/CE/ GTP/-2013/17 Wyrazić zgodę na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.166.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.
Data aktu: 06/05/2014
Data ogłoszenia: 05/06/2014