Rozporządzenie 505/2014 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania barwników karmelowych (E 150a-d) w piwie i napojach słodowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 505/2014
z dnia 15 maja 2014 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania barwników karmelowych (E 150a-d) w piwie i napojach słodowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.

(2) Wspomniany wykaz może zostać zmieniony zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 2 , z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku.

(3) Barwniki karmelowe to barwniki spożywcze dopuszczone obecnie do stosowania i wymienione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008. Dopuszczenie to uwzględnia dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) ustalone przez Komitet Naukowy ds. Żywności w 1987, 1990 i 1996 r.

(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał dnia 3 lutego 2011 r. opinię w odniesieniu do ponownej oceny bezpieczeństwa barwników karmelowych jako dodatków do żywności 3 . W opinii tej Urząd określił łączne ADI na poziomie 300 mg/kg masy ciała/dzień. W ramach tego łącznego ADI ustalono indywidualne ADI na poziomie 100 mg/kg masy ciała/dzień dla karmelu amoniakalnego E 150c. Urząd stwierdził, że przewidywane narażenie z dietą populacji dzieci i dorosłych może przekroczyć ADI w przypadku karmelu (E 150a), karmelu amoniakalnego (E 150c) i karmelu amoniakalno-siarczynowego (E 150d).

(5) W dniu 3 grudnia 2012 r. Urząd wydał oświadczenie przedstawiające bardziej szczegółową ocenę narażenia na barwniki karmelowe E 150a, E 150c i E 150d i stwierdził, że przewidywane narażenie z dietą jest znacznie niższe niż szacowano w poprzedniej opinii 4 . Urząd uznał jednak, że małe dzieci i dorośli mogą nadal przekraczać ADI dla karmelu amoniakalnego (E 150c). Podczas gdy ADI zostało przekroczone jedynie nieznacznie (6 %) na wysokim poziomie u małych dzieci w jednym państwie członkowskim, u dorosłych ADI zostało przekroczone o 5-51 % w pięciu państwach członkowskich. Przeanalizowawszy bardziej szczegółowe krajowe informacje dotyczące faktycznych zastosowań karmelu amoniakalnego (E 150c), zainteresowane państwa członkowskie wykazały, że rzeczywiste spożycie jest znacznie niższe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że piwo jest główną przyczyną narażenia dorosłych, należy zmienić warunki stosowania i ustanowić maksymalne poziomy stosowania karmelu amoniakalnego (E 150c) w podkategorii żywności 14.2.1 "Piwo i napoje słodowe", aby zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego.

(6) Na podstawie art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 maksymalne poziomy barwników mają zastosowanie do ilości substancji barwiących zawartych w danym preparacie barwiącym, o ile nie określono inaczej. Złożony charakter barwników karmelowych i ograniczona wiedza na temat ich składu chemicznego sprawiają, że ich identyfikacja w produktach żywnościowych jest trudna. Dlatego też, przeprowadzając urzędowe kontrole, właściwe organy mogłyby także rozważyć sprawdzenie poziomu 2-acetylo-4-tetrahydroksy-butyloimidazolu, tj. zanieczyszczenia, które można oznaczyć analitycznie i które zostało uwzględnione przy ustalaniu indywidualnych ADI dla karmelu amoniakalnego (E 150c).

(7) Wniosek o zezwolenie na stosowanie dodatku barwników karmelowych (E 150a-d) w napojach słodowych przedłożono w dniu 4 czerwca 2013 r. i udostępniono go państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.

(8) Piwo nie jest zdefiniowane w przepisach UE i w poszczególnych państwach członkowskich występują różne jego definicje. W konsekwencji dany produkt sklasyfikowany jako piwo w jednym państwie członkowskim może być sklasyfikowany jako napój słodowy w innym. Ponieważ istnieje technologiczna potrzeba stosowania barwników karmelowych (E 150a-d) w napojach słodowych, a stosowanie barwników karmelowych jest dopuszczone wyłącznie w piwie, obecna sytuacja ma negatywny wpływ na rynek wewnętrzny i utrudnia swobodny przepływ tych produktów. W związku z powyższym należy naprawić tę sytuację.

(9) Wspólną cechą napojów słodowych jest brak słodu jako takiego w produkcie końcowym i podobieństwo do piwa pod względem technologii i potrzeb w zakresie dodatków do żywności. Istnieje potrzeba stosowania barwników karmelowych w celu przywrócenia spójnego koloru, który uległ zmianie w wyniku procesów produkcyjnych, lub w celu uczynienia napojów słodowych wyprodukowanych z jasnego słodu bardziej atrakcyjnymi wizualnie. Palony słód nie może być stosowany w celu osiągnięcia ciemnego koloru, ponieważ wiąże się z nim silny aromat, który nie jest odpowiedni dla tych produktów.

(10) Napoje słodowe to produkty niszowe stanowiące alternatywę dla produktów, w których stosowanie barwników karmelowych jest obecnie dopuszczone (tj. napojów aromatyzowanych i piwa). W związku z powyższym oczekuje się, że zezwolenie na stosowanie barwników karmelowych w napojach słodowych nie będzie miało znaczącego wpływu na całkowite narażenie na barwniki karmelowe.

(11) Na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 Komisja powinna zasięgnąć opinii Urzędu w celu uaktualnienia unijnego wykazu dodatków do żywności określonego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, z wyjątkiem przypadków gdy taka aktualizacja nie ma wpływu na zdrowie człowieka. Ponieważ przedłużenie zezwolenia na stosowanie barwników karmelowych (E 150a-d) w napojach słodowych stanowi aktualizację tego wykazu niemającą wpływu na zdrowie człowieka, zasięgnięcie opinii Urzędu nie jest konieczne.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W części E załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 w kategorii żywności 14.2.1 "Piwo i napoje słodowe", pozycja E 150a-d otrzymuje brzmienie:

"E 150a, b, d Karmel, karmel siarczynowy i karmel amoniakalno-siarczynowy quantum satis
E 150c Karmel amoniakalny 6 000
E 150c Karmel amoniakalny 9 500 Tylko »Bière de table/Tafelbier/Table beer« (pierwotna zawartość brzeczki poniżej 6 %); brown ale, porter, stout i old ale"
1 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1).
3 Dziennik EFSA 2011; 9(3):2004.
4 Dziennik EFSA 2012; 10(12):3030.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.145.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 505/2014 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania barwników karmelowych (E 150a-d) w piwie i napojach słodowych
Data aktu: 15/05/2014
Data ogłoszenia: 16/05/2014
Data wejścia w życie: 05/06/2014