uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit pierwszy,
(1) W załączniku XII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 2 określono nową metodę ustalania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy N1, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (zwane dalej "pojazdami budowanymi wieloetapowo"). Nowa metoda ma wejść w życie 1 stycznia 2014 r., ale może być stosowana na zasadzie dobrowolności od dnia 1 stycznia 2013 r.
(2) Pkt 7 część B załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 stanowi, że indywidualne poziomy emisji CO2 pojazdów skompletowanych są przyznane producentowi pojazdu podstawowego. W tym celu konieczne jest, aby pojazdy skompletowane mogły być rozpoznawane w procesie monitorowania oraz aby producent pojazdu podstawowego mógł być zidentyfikowany. W tym celu także niektóre dane dotyczące pojazdu podstawowego muszą być ustalane zgodnie z nową metodą określoną w załączniku XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008.
(3) Zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 producenci pojazdów podstawowych mają prawo do weryfikacji danych dotyczących pojazdów budowanych wieloetapowo, na podstawie których obliczane są ich docelowe indywidualne poziomy emisji CO2. Należy zatem ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące wymiany stosownych danych między producentami i Komisją.
(4) Ze względu na specyfikę i projekt systemów rejestracji pojazdów, możliwe jest, że państwa członkowskie nie będą w stanie dostarczyć wszystkich danych istotnych dla monitorowania pojazdów budowanych wieloetapowo wskazanych w danych szczegółowych określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011. W związku z tym Komisja powinna mieć możliwość uwzględnienia danych udostępnionych przez producentów w procedurze weryfikacji zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 w celu ustalenia wstępnych docelowych indywidualnych poziomów emisji.
(5) Producenci powinni zatem udostępnić Komisji i Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) numery identyfikacyjne pojazdów (VIN) przypisane lekkim samochodom dostawczym sprzedanym w poprzednim roku kalendarzowym lub lekkim samochodom dostawczym, dla których wydano w tym roku gwarancję. Producenci powinni również mieć możliwość udostępnienia Komisji szczegółowych danych dotyczących tych pojazdów. W celu uwzględnienia tych danych do obliczenia wstępnych poziomów docelowych, producenci powinni dostarczać swoje dane Komisji i EEA w tym samym czasie, gdy przekazywane są coroczne dane państw członkowskich.
(6) Na podstawie porównania szczegółowych danych dostarczonych przez państwa członkowskie z danymi dostarczonymi przez producentów na podstawie VIN, Komisja powinna sporządzić wstępny zbiór danych do obliczania wstępnych poziomów docelowych. Wstępny zbiór danych przedstawiony producentowi powinien zawierać VIN dla tych wpisów, dla których można porównać te dwa zbiory danych. W razie konieczności wstępny zbiór danych powinien również zawierać wpisy, dla których VIN państw członkowskich nie pokrywają się z VIN wydanymi przez producenta. W takim przypadku wpisy powinny być przekazywane producentowi bez VIN. Wstępny zbiór danych, z wyjątkiem VIN, powinien zostać podany do wiadomości publicznej zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 510/2011.
(7) Aby zapewnić pełną zgodność wymogów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 293/2012 3 z wymogami mającymi zastosowanie do samochodów osobowych określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1014/2010 4 , należy dostosować do przepisów tego rozporządzenia wymogi dotyczące zgłaszania przez producentów błędów.
(8) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 293/2012.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.121.21 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 410/2014 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO 2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu |
| Data aktu: | 23/04/2014 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2014 |
| Data wejścia w życie: | 14/05/2014 |