uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) krezoksymu metylu i tiakloprydu zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fenpyroksymatu, flubendiamidu, izopyrazamu i spirotetramatu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną fenpyroksymat na powierzchni jeżyn, malin, papryki i fasoli (w strąkach) i zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący flubendiamidu złożono w odniesieniu do truskawek. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący izopyrazamu złożono w odniesieniu do warzyw korzeniowych i bulwiastych (z wyjątkiem buraka cukrowego, ziemniaków i tropikalnych warzyw korzeniowych i bulwiastych), papryki i dyniowatych. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący krezoksymu metylu złożono w odniesieniu do głogu. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący spirotetramatu złożono w odniesieniu do truskawek, bananów, oliwek stołowych i szalotki. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący tiakloprydu złożono w odniesieniu do szpinaku i podobnych (liście).
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania spirotet-ramatu na powierzchni ananasów. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie tej substancji w przypadku tych upraw w Stanach Zjednoczonych skutkuje pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W swojej uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania krezoksymu metylu na powierzchni głogu przedłożone dane są wystarczające dla określenia nowego NDP na podstawie stosowania na wolnym powietrzu w północnej części UE. W odniesieniu do stosowania tiakloprydu na powierzchni szpinaku i podobnych (liście) przedłożone dane są wystarczające dla określenia nowego NDP na podstawie stosowania na wolnym powietrzu w północnej części UE wyłącznie dla liści szpinaku i boćwiny.
(8) W odniesieniu do pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 kwietnia 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for fenpyroximate in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP fenpyroksymatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2013;11(6):3272 [s. 45]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3272.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for flubendiamide in strawberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP dla flubendiamidu w truskawkach). Dziennik EFSA 2013;11(10):3403 [s. 27]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3403.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for isopyrazam in various vegetables" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP izopyrazamu w różnych warzywach). Dziennik EFSA 2013;11(9):3385 [s. 38]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3385.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for kresoxim-methyl in azaroles" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP krezoksymu metylu w głogu). Dziennik EFSA 2013;11(7):3344 [s. 25]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3344.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for spirotetramat in strawberries, bananas, table olives, pineapples and shallots" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP spirotetramatu w truskawkach, bananach, oliwkach stołowych, ananasach i szalotce). Dziennik EFSA 2013;11(9):3361 [s. 38]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3361.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for thiacloprid in spinach and similar leaves" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP tiakloprydu w szpinaku i podobnych (liście)). Dziennik EFSA 2013;11(9):3382 [s. 26]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3382.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.112.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 364/2014 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fenpyroksymatu, flubendiamidu, izopyrazamu, krezoksymu metylu, spirotetramatu i tiakloprydu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 04/04/2014 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2014 |
| Data wejścia w życie: | 05/05/2014 |