Rozporządzenie 317/2013 zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 317/2013
z dnia 8 kwietnia 2013 r.
zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC)(1), w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 z dnia 9 marca 1999 r. dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy(2), w szczególności jego art. 11,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(3), w szczególności jego art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie(4), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wprowadzenie uaktualnionego systemu klasyfikacji jest głównym elementem trwających starań Komisji na rzecz utrzymania adekwatności statystyki europejskiej poprzez uwzględnienie nowych rozwiązań i zmian w dziedzinie edukacji.

(2) Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) wprowadziła zmiany do stosowanej dotychczas wersji Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia (ISCED) - ISCED 1997 w celu zagwarantowania spójności z kierunkami rozwoju polityk i struktur kształcenia i szkolenia.

(3) W celu zagwarantowania międzynarodowej porównywalności statystyk w dziedzinie edukacji niezbędne jest stosowanie przez państwa członkowskie oraz instytucje Unii Europejskiej klasyfikacji w dziedzinie edukacji spójnej ze zmienioną Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia 2011 (zwaną dalej "ISCED 2011"), która została przyjęta przez państwa członkowskie UNESCO na 36. Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2011 r.

(4) Ze względu na ustanowienie zmienionej Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia niezbędna jest modyfikacja różnych odniesień do ISCED, ISCED 97 i ISCED 1997, a także wprowadzenie zmian do szeregu istotnych instrumentów.

(5) Niezbędne jest zatem wprowadzenie odpowiednich zmian do następujących rozporządzeń: rozporządzenia Komisji (WE) nr 1983/2003 z dnia 7 listopada 2003 r. wykonującego rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w zakresie wykazu pierwotnych zmiennych docelowych(5); rozporządzenia Komisji (WE) nr 1738/2005 z dnia 21 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1916/2000 w odniesieniu do definicji i przekazania informacji o strukturze zarobków(6); rozporządzenia Komisji (WE) nr 698/2006 z dnia 5 maja 2006 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 w zakresie oceny jakości statystyk strukturalnych dotyczących kosztów pracy i zarobków(7); rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(8); rozporządzenia Komisji (UE) nr 823/2010 z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie(9).

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 1983/2003

Przypis 19 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1983/2003 otrzymuje brzmienie:

"ISCED 2011: Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia 2011.".

Artykuł  2

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 1738/2005

W rozporządzeniu (WE) nr 1738/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1)
wyrażenie "ISCED 97" zastępuje się wyrażeniem "ISCED 2011" w całym tekście załączników;
2)
zmienna 2.5 w załączniku I otrzymuje brzmienie:

"Poziom wykształcenia (ISCED 2011)";

3)
zmienna 2.5 w załączniku II otrzymuje brzmienie:

"Poziom wykształcenia (ISCED 2011)

Zmienna dotyczy najwyższego poziomu kształcenia ukończonego przez pracownika z wynikiem pozytywnym, zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia, wersja z 2011 r. (ISCED 2011). Wyrażenie »poziom ukończony z wynikiem pozytywnym« musi być związane z uzyskaniem certyfikatu lub dyplomu, o ile istnieje certyfikacja. W przypadkach gdy nie ma certyfikacji, ukończenie z wynikiem pozytywnym musi się wiązać z pełnym uczestnictwem.

Grupy kodów, które należy stosować, są określone w przepisach wykonawczych badania SES.".

Artykuł  3

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 698/2006

W rozporządzeniu (WE) nr 698/2006 wprowadza się następujące zmiany:

W załączniku w sekcji 2.1 pkt 2 odniesienie do "poziomu wykształcenia (ISCED 0 do 6)" zastępuje się wyrażeniem "poziom wykształcenia (ISCED 2011 poziomy 0 do 8)".

Artykuł  4

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 377/2008

W rozporządzeniu (WE) nr 377/2008 wprowadza się następujące zmiany:

W załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 823/2010

W rozporządzeniu (UE) nr 823/2010 wprowadza się następujące zmiany:

W załącznikach I i II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku referencyjnego rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 165 z 3.7.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 63 z 12.3.1999, s. 10.

(3) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(4) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.

(5) Dz.U. L 298 z 17.11.2003, s. 34.

(6) Dz.U. L 279 z 22.10.2005, s. 32.

(7) Dz.U. L 121 z 6.5.2006, s. 30.

(8) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

(9) Dz.U. L 246 z 18.9.2010, s. 33.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 377/2008

1.
W załączniku III instrukcje dotyczące kodowania zmiennych "HATLEVEL", "HATFIELD" i "HATYEAR" otrzymują brzmienie:
Nazwa Kolumna Okresowość Kod Wyszczególnienie Filtr/Uwagi
"HATLEVEL 197/199 KWARTALNIE 000 Poziom wykształcenia(1)

Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1

Wszyscy w wieku lat 15 lub starsi
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
999 Nie dotyczy (dziecko poniżej 15 roku życia)
puste Brak odpowiedzi
HATYEAR 200/203 ROCZNIE Rok ukończenia tego poziomu z wynikiem pozytywnym HATLEVEL = 100-800
Wpisać 4 cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia został ukończony z wynikiem pozytywnym
9999 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 100 do 800)
puste Brak odpowiedzi
HATVOC 204 KWARTALNIE Rodzaj tego poziomu HATLEVEL = 300 do 400 oraz
1 Ogólny (15 ≤ WIEK ≤ 34 lub
2 Zawodowy (WIEK > 34 i REFYEAR -HATYEAR ≤ 15))
9 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (WIEK > 34 i REFYEAR - HATYEAR > 15))
puste Brak odpowiedzi
HATFIELD 205/208 ROCZNIE Dziedzina tego poziomu HATLEVEL = 300 do 800 oraz
0000- 9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(2) (15 ≤ WIEK ≤ 34 lub
9999 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (WIEK > 34 i REFYEAR - HATYEAR > 15)) (WIEK > 34 i REFYEAR -HATYEAR ≤ 15))
puste Brak odpowiedzi
(1) Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, zgodnie z definicją ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi.

(2) Lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia."

2.
W załączniku III zmienna "EDUCFILD" i instrukcje dotyczące kodowania zmiennej "EDUCLEVL" otrzymują brzmienie:
Nazwa Kolumna Okresowość Kod Wyszczególnienie Filtr/Uwagi
"EDUCLEVL 209 KWARTALNIE Poziom tego kształcenia(1) EDUCSTAT = 1 lub 3
1 ISCED 1
2 ISCED 2
3 ISCED 3
4 ISCED 4
5 ISCED 5
6 ISCED 6
7 ISCED 7
8 ISCED 8
9 Nie dotyczy (EDUCSTAT ≠ 1 lub 3)
puste Brak odpowiedzi
EDUCVOC 210 KWARTALNIE Rodzaj tego kształcenia EDUCLEVL = 3 do 4
1 Ogólne
2 Zawodowe
9 Nie dotyczy (EDUCLEVL ≠ 3 do 4)
puste Brak odpowiedzi
(1) Kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi."

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 823/2010

1.
W załączniku I instrukcje dotyczące kodowania zmiennych "HATLEVEL", "HATFIELD", "HATYEAR", "HATVOC", "HATOTHER", "HATOTHER_LEVEL", "HATOTHER_VOC", "HATOTHER_FIELD", "HATCOMP" i "HATCOMPHIGH" otrzymują brzmienie:
Nazwa i status zmiennej Kod Wyszczególnienie Filtr
"HATLEVEL POZIOM WYKSZTAŁCENIA

(Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, jak określono w ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi)

Wszyscy
000 Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 1 Brak odpowiedzi
HATFIELD DZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA HATLEVEL = 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800)
HATYEAR ROK, W KTÓRYM NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA ZOSTAŁ UKOŃCZONY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM HATLEVEL ≠ 000, -1
4 cyfry Wpisać cztery cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia został ukończony z wynikiem pozytywnym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1)
HATVOC RODZAJ NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA HATLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR-HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
HATOTHER

(nieobowiązkowo)

INNE FORMALNE KSZTAŁCENIE LUB SZKOLENIE UKOŃCZONE Z WYNIKIEM POZYTYWNYM W INNEJ DZIEDZINIE NIŻ »HAT-LEVEL« HATLEVEL = 300 do 800 i (REFYEAR -HATYEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
HATOTHER_LEVEL

(nieobowiązkowo)

Poziom formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1
300-800 Kod jak w przypadku HATLEVEL
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1)
HATOTHER_VOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 400
1-2 Kod jak w przypadku HATVOC
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 400)
HATOTHER_FIELD

(nieobowiązkowo)

Dziedzina formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 800
0000-9998 Kod jak w przypadku HATFIELD
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 800)
HATCOMP

(nieobowiązkowo)

PODJĘTO PROCEDURĘ UZNANIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI Wszyscy
1 Tak, otrzymano świadectwo
2 Tak, procedura w toku
3 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
Nazwa i status zmiennej Kod Wyszczególnienie Filtr
HATCOMPHIGH

(nieobowiązkowo)

UZNANIE UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJI UMOŻLIWIA PODJĘCIE wyższego formalnego programu kształcenia niż poziom wymieniony w ramach »HATLEVEL« HATCOMP = 1, 2 i HATLEVEL ≠ 000, -1
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATCOMP ≠ 1, 2 lub HATLEVEL = 000, -1)"
2.
W załączniku I instrukcje dotyczące kodowania zmiennych "DROPHIGH", "DROPLEVEL" i "DROPVOC" otrzymują brzmienie:
Nazwa i status zmiennej Kod Wyszczególnienie Filtr
"DROPHIGH FORMALNE kształcenie PRZERWANE na wyższym poziomie niż wymieniony w ramach »HATLEVEL«, lecz NIEUKOŃCZONE HATLEVEL ≠ 000, -1 i (REFYEAR - HATYEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1 lub (REFYEAR -HATYEAR) > 20)
DROPLEVEL Poziom nieukończonego FORMALNEGO kształcenia (jak określono w ISCED 2011) DROPHIGH = 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DROPHIGH ≠ 1)
DROPVOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj nieukończonego FORMALNEGO kształcenia DROPLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DROPLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20"
3.
W załączniku I instrukcje dotyczące kodowania zmiennych "FEDLEVEL", "FEDFIELD" i "FEDVOC" otrzymują brzmienie:
Nazwa i status zmiennej Kod Wyszczególnienie Filtr
"FEDLEVEL Poziom ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych (jak określono w ISCED 2011) FEDNUM ≥ 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDFIELD Dziedzina ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych FEDNUM ≥ 1 i FEDLEVEL = 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL ≠ 300 do 800)
FEDVOC Rodzaj ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych FEDLEVEL = 300 do 400
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDLEVEL ≠ 300 do 400)"
4.
W załączniku II, "Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności", w pkt 3 wskaźnik "wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziom 5-6)" otrzymuje brzmienie "wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziomy 5-8)".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.99.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 317/2013 zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia
Data aktu: 08/04/2013
Data ogłoszenia: 09/04/2013
Data wejścia w życie: 29/04/2013, 01/01/2014