uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu(1), w szczególności jej art. 7,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) Dyrektywa 2010/40/UE zawiera wymóg, aby Komisja przyjęła akty delegowane dotyczące specyfikacji niezbędnych do zapewnienia zgodności, interoperacyjności i ciągłości w celu wdrożenia i operacyjnego stosowania inteligentnych systemów transportowych (ITS).
(2) Zgodnie z art. 3 lit. d) dyrektywy 2010/40/UE zharmonizowane zapewnienie interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE stanowi działanie priorytetowe. Komisja powinna zatem przyjąć niezbędne specyfikacje w tej dziedzinie.
(3) Artykuł 26 dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)(2) zawiera wymóg właściwego odbierania i obsługi wywołań jednolitego europejskiego numeru alarmowego "112" w sposób najlepiej odpowiadający krajowej organizacji systemów alarmowych, w tym centrów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach).
(4) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu EkonomicznoSpołecznego i Komitetu Regionów "eCall: czas na wdrożenie"(3) przewiduje się nowe środki regulacyjne mające na celu przyspieszenie wdrożenia pokładowych systemów powiadamiania o wypadkach w Unii. Jednym z proponowanych środków jest wprowadzenie obowiązku niezbędnej modernizacji infrastruktury punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (ang. Public Safety Answering Point, PSAP) umożliwiającej prawidłowe odbieranie i obsługę zgłoszeń "eCall".
(5) W zaleceniu Komisji 2011/750/UE(4) w sprawie wspierania w sieciach łączności elektronicznej w całej UE usługi eCall do przekazywania zgłoszeń alarmowych przez zainstalowane w pojazdach systemy pokładowe, bazującej na numerze 112 ("eCall"), doradza się państwom członkowskim wskazanie PSAP, do którego należy kierować zgłoszenia "eCall", i zapewnienie właściwej obsługi zgłoszeń "eCall" przez operatorów sieci ruchomych.
(6) Oczekuje się, że poprzez skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych interoperacyjna usługa "eCall" na terenie całej UE ograniczy liczbę ofiar śmiertelnych i ciężar obrażeń odnoszonych w wypadkach w ruchu drogowym.
(7) Interoperacyjna usługa "eCall" na terenie całej UE powinna także obniżyć koszty społeczne poprzez usprawnienie obsługi zdarzeń, ograniczenie zatorów komunikacyjnych i liczby wypadków wtórnych.
(8) Przetwarzanie danych osobowych w kontekście obsługi zgłoszeń "eCall" przez PSAP, służby ratownicze i partnerów usługi odbywa się zgodnie z dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(5) oraz z dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)(6). Państwa członkowskie dopilnowują wraz z krajowymi organami ochrony danych, aby zgodność ta była wykazywana albo w trakcie procedur kontroli a priori, takich jak uprzednie powiadomienia, albo w trakcie kontroli a posteriori, na przykład podczas rozpatrywania skarg i prowadzenia dochodzeń.
(9) Interoperacyjna usługa "eCall" na terenie całej UE jest zgodna z zaleceniami Grupy Roboczej Art. 29 (Grupa Robocza ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych), zawartymi w "Dokumencie roboczym poświęconym konsekwencjom inicjatywy »eCall« w zakresie ochrony danych i prywatności", przyjętym dnia 26 września 2006 r. (1609/06/EN - WP 125). Śledzenie pojazdów wyposażonych w pokładowe urządzenia systemu "eCall" w normalnych warunkach pracy nie jest możliwe. Minimalny zbiór danych przesyłanych przez pokładowe urządzenia systemu "eCall" (tj. w przypadku uruchomienia) zawiera minimum informacji wymaganych w celu właściwej obsługi zgłoszeń alarmowych.
(10) Nie naruszając przepisów dyrektywy 95/46/WE, podczas wdrażania infrastruktury punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach "eCall" państwa członkowskie biorą pod uwagę "Dokument roboczy poświęcony konsekwencjom inicjatywy »eCall« w zakresie ochrony danych i prywatności", przyjęty przez Grupę Roboczą Art. 29 w dniu 26 września 2006 r. (1609/06/EN - WP 125).
(11) Dla wszystkich państw członkowskich istotne jest opracowanie wspólnych rozwiązań technicznych i praktyk w celu świadczenia usług w zakresie połączeń alarmowych. Opracowanie wspólnych rozwiązań technicznych w celu ułatwienia wprowadzenia usługi "eCall", zapewnienia jej interoperacyjności i ciągłości w całej UE oraz ograniczenia kosztów jej wprowadzenia przez Unię Europejską powinno być realizowane w szczególności z udziałem europejskich organów normalizacyjnych.
(12) Europejskie organy normalizacyjne ETSI i CEN opracowały wspólne normy w zakresie wdrożenia paneuropejskiej usługi "eCall", do których odniesienia znajdują się w niniejszym rozporządzeniu.
(13) W przypadku infrastruktury już wdrożonej należy zapewnić odpowiednią ilość czasu na modernizację, dlatego niniejsze rozporządzenie powinno stosować się do tej infrastruktury po upływie 12 miesięcy od dnia jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
(2) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 51.
(3) COM(2009) 434 wersja ostateczna.
(4) Dz.U. L 303 z 22.11.2011, s. 46.
(5) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(6) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
(7) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.91.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 305/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE |
| Data aktu: | 26/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 03/04/2013 |
| Data wejścia w życie: | 23/04/2013 |