uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla bifenazatu, kaptanu, dimetoatu, folpetu, iprodionu, krezoksymu metylowego, pimetrozyny i pirydatu zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla aminopyralidu, fluazynamu, fluopikolidu, proquinazydu i tembotrionu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do pentiopiradu w załączniku II i III nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, a zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa wynosząca 0,01 mg/kg.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aminopyralid na powierzchni nasion rzepaku złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący bifenazatu złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych, owoców ziarnkowych, owoców pestkowych, winogron stołowych i winogron do produkcji wina, chmielu, truskawek, pomidorów, papryki, bakłażanów i dyniowatych (z niejadalną skórką). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący kaptanu złożono w odniesieniu do pomidorów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący dimetoatu złożono w odniesieniu do oliwek stołowych i oliwek do produkcji oliwy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fluazynamu złożono w odniesieniu do jabłek. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fluopikolidu złożono w odniesieniu do sałaty i innych warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych (liści) oraz świeżych ziół. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący folpetu złożono w odniesieniu do jeżyn, malin, porzeczek i agrestu. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący iprodionu złożono w odniesieniu do selera korzeniowego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący krezoksymu metylowego złożono w odniesieniu do jęczmienia, żyta i pszenicy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący proquinazydu złożono w odniesieniu do pomidorów, bakłażanów i dyniowatych (z jadalną skórką). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pimetrozyny złożono w odniesieniu do roszpunki warzywnej i fasoli w strąkach. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pirydatu złożono w odniesieniu do kopru. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący tembotrionu złożono w odniesieniu do nerki i wątroby bydła i świń, biorąc pod uwagę poziomy pozostałości w paszy w wyniku stosowania tembotrionu na powierzchni kukurydzy.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania fluopikolidu na powierzchni marchwi, rzodkiewki i buraka cukrowego. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie fluopikolidu na powierzchni tych upraw w Stanach Zjednoczonych skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) W odniesieniu do pentiopiradu złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w celu ustanowienia NDP dla orzechów z drzew orzechowych (z wyjątkiem orzechów kokosowych i orzeszków sosnowych), owoców ziarnkowych, wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, truskawek, warzyw korzeniowych i bulwiastych, czosnku, cebuli, szalotki, dymki, pomidorów, papryki, bakłażanów, dyniowatych, kukurydzy cukrowej, kapustnych kwitnących, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, sałaty i innych warzyw sałatowych, w tym kapustnych, szpinaku i podobnych (liści), trybuli, naci pietruszki, fasoli (w strąkach lub bez), grochu (w strąkach lub bez), karczochów, selera, kopru włoskiego, rabarbaru, pora, suchych nasion roślin strączkowych, orzeszków ziemnych, ziaren słonecznika, nasion rzepaku, ziaren soi, nasion bawełny, jęczmienia, kukurydzy, owsa zwyczajnego, żyta, sorgo, pszenicy, buraka cukrowego oraz produktów pochodzenia zwierzęcego, biorąc pod uwagę poziomy pozostałości w paszy. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie tej substancji na powierzchni takich produktów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że wnioskowane NDP są niezbędne w celu dostosowania zamierzonego stosowania w Unii Europejskiej i dozwolonego stosowania w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych produktów, konieczne jest podniesienie NDP.
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania dimetoatu na powierzchni oliwek stołowych i oliwek do produkcji oliwy ocenę ryzyka w ramach uzasadnionej opinii należy uznać za tymczasową oraz że ocena ta może w zbyt małym stopniu uwzględniać rzeczywiste ryzyko dla konsumenta, gdyż nie przedstawiono jeszcze ostatecznej oceny. W odniesieniu do stosowania iprodionu na powierzchni selera korzeniowego Urząd podkreślił niedociągnięcia badań nad metabolizmem roślin. W odniesieniu do stosowania pentiopiradu na powierzchni kapusty pekińskiej i endywii Urząd odradza ustanawianie proponowanego NDP, gdyż nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów. Ponadto badania pozostałości na powierzchni kukurydzy, nasion rzepaku i bawełny, ziaren słonecznika i soi przeprowadzono z wykorzystaniem uprawy zmodyfikowanej genetycznie. Wnioskodawca musi potwierdzić, że metabolizm pentiopiradu w uprawie zmodyfikowanej genetycznie przebiega tak jak w przypadku jej konwencjonalnego odpowiednika. W odniesieniu do stosowania pimetrozyny na powierzchni roszpunki warzywnej i fasoli w strąkach Urząd stwierdził, że przedstawione dane nie są wystarczające, by ustanowić nowy NDP. Obecne NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na wymienione substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji takich upraw i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for aminopyralid in rape seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla aminopyralidu w nasionach rzepaku). Dziennik EFSA 2012; 10(9):2894.
[28 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2894.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL(s) for bifenazate in citrus fruit, pome fruit, stone fruit, grapes, hops, strawberries, tomatoes, peppers, aubergines, melons and watermelons" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla bifenazatu w owocach cytrusowych, owocach ziarnkowych, owocach pestkowych, winogronach, chmielu, truskawkach, pomidorach, papryce, bakłażanach, melonach i arbuzach). Dziennik EFSA 2012; 10(10):2920. [45 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2920.
Uzasadniona opinia EFSA: "Modification of the existing MRLs for captan in certain berries" (Zmiana obecnych NDP dla kaptanu w niektórych jagodach). Dziennik EFSA 2011; 9(11):2452. [31 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2011.2452. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dimethoate in olives for oil production and table olives" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla dimetoatu w oliwkach do produkcji oliwy i oliwkach stołowych). Dziennik EFSA 2012; 10(5):2709. [31 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2709.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for fluazinam in apples" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP dla fluazynamu w jabłkach). Dziennik EFSA 2012; 10(5):2710. [27 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2710.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for fluopicolide in various vegetable crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla fluopikolidu w różnych uprawach warzywnych). Dziennik EFSA 2012; 10(9):2895. [43 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2895.
Uzasadniona opinia EFSA: "Modification of the existing MRLs for folpet in wine grapes, garlic and tomatoes" (Zmiana obecnych NDP dla folpetu w winogronach do produkcji wina, czosnku i pomidorach). Dziennik EFSA 2011; 9(9):2391. [40 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2011.2391.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for iprodione in celeriac" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP dla iprodionu w selerze korzeniowym). Dziennik EFSA 2012; 10(10):2947. [29 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2947.
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance kresoximmethyl" (Wnioski z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej krezoksym metylowy).
Dziennik EFSA 2010; 8(11):1891. [88 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1891.
"Reasoned opinion on the setting of new MRLs for penthiopyrad in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowych NDP dla pentiopiradu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2012; 10(10):2948. [96 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2948.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for proquinazid in tomatoes, aubergines and cucurbits with edible peel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla proquinazydu w pomidorach, bakłażanach i dyniowatych z jadalną skórką). Dziennik EFSA 2012; 10(9):2896. [27 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2896.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pymetrozine in lamb's lettuce and beans (with pods)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla pimetrozyny w roszpunce warzywnej i fasoli w strąkach). Dziennik EFSA 2012; 10(10):2939. [20 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2939.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for pyridate in celery leaves (dill leaves)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP dla pirydatu w liściach selera (koprze)). Dziennik EFSA 2012; 10(9):2892. [25 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2892.
"Reasoned opinion on the setting of new MRLs for tembotrione in kidney and liver of bovine and swine" (Uzasad- niona opinia dotycząca ustanowienia nowych NDP dla tembotrionu w nerkach i wątrobie bydła i świń). Dziennik EFSA 2012; 10(10):2932. [39 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2932.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.88.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 251/2013 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aminopyralidu, bifenazatu, kaptanu, fluazynamu, fluopikolidu, folpetu, krezoksymu metylowego, pentiopiradu, proquinazydu, pirydatu i tembotrionu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/03/2013 |
| Data ogłoszenia: | 27/03/2013 |
| Data wejścia w życie: | 28/03/2013 |