Rozporządzenie delegowane 155/2013 ustanawiające zasady dotyczące procedury przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 155/2013
z dnia 18 grudnia 2012 r.
ustanawiające zasady dotyczące procedury przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008(1), w szczególności jego art. 10 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EU) nr 978/2012 ustanowiono wymagania dotyczące przyznania preferencji w ramach szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów. Aby zapewnić przejrzystość i przewidywalność tego procesu, Komisja została uprawniona przez Parlament Europejski i Radę do przyjęcia aktu delegowanego w celu ustanowienia zasad dotyczących procedur przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, w szczególności w odniesieniu do terminów oraz przedkładania i rozpatrywania wniosków.

(2) Zgodnie z pkt 4 wspólnego porozumienia w sprawie aktów delegowanych zawartego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją Europejską przeprowadzono stosowne i przejrzyste konsultacje, w tym z ekspertami, na temat zasad proceduralnych określonych w niniejszym rozporządzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Składanie wniosku

1.
Kraj składający wniosek przedkłada go na piśmie. Kraj składający wniosek wyraźnie wskazuje, że jego wniosek jest przedkładany w ramach szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów (rozwiązanie GSP+) na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 978/2012 (rozporządzenie w sprawie GSP).
2.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
a)
wyczerpujące informacje dotyczące ratyfikacji konwencji wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia w sprawie GSP ("odpowiednie konwencje"), włącznie z kopią dokumentów ratyfikacyjnych złożonych u właściwej organizacji międzynarodowej, zastrzeżeniami wniesionymi przez kraj składający wniosek oraz sprzeciwami wobec tych zastrzeżeń wniesionymi przez inne strony konwencji;
b)
wiążące zobowiązanie, potwierdzone podpisem właściwego organu kraju składającego wniosek, w formie przedstawionej w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zawierające:
(i)
oświadczenie potwierdzające zobowiązanie do utrzymania ratyfikacji odpowiednich konwencji oraz do zapewnienia ich skutecznego wykonania;
(ii)
oświadczenie potwierdzające przyjęcie bez zastrzeżeń wymogów w zakresie sprawozdawczości nałożonych przez każdą odpowiednią konwencję oraz akceptację regularnego monitorowania i przeglądu wykonania konwencji zgodnie z postanowieniami odpowiednich konwencji;
(iii)
oświadczenie potwierdzające zobowiązanie do uczestnictwa w procedurach monitoringu, o których mowa w art. 13 rozporządzenia w sprawie GSP, oraz do współpracy w ramach tych procedur.
3.
Aby ułatwić proces rozpatrywania wniosków, wszystkie wnioski i dokumenty towarzyszące są przedkładane w języku angielskim. Jeżeli język oryginału jest inny niż język angielski, tłumaczenie na język angielski towarzyszy kopii dokumentów, o których mowa w ust. 2 lit. a).
4.
Wniosek wraz z dokumentami towarzyszącymi jest przesyłany do działu korespondencji Komisji:

Central mail service (Courrier central)

Bâtiment DAV1

Avenue du Bourget/Bourgetlaan 1

1140 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

5.
Oprócz oficjalnego złożenia dokumentów na piśmie wniosek i dokumenty towarzyszące są składane również w formie elektronicznej. Wniosek złożony wyłącznie w formie elektronicznej zostanie uznany za nieważny do celów niniejszego rozporządzenia.
6.
Aby ułatwić wymianę i weryfikację informacji, kraj składający wniosek podaje Komisji w swoim wniosku dane kontaktowe osoby, która odpowiada za kwestie związane z wnioskiem.
7.
Wniosek uznaje się za złożony pierwszego dnia roboczego po dostarczeniu go Komisji przesyłką poleconą lub za potwierdzeniem odbioru przez Komisję.
Artykuł  2

Rozpatrywanie wniosku

1.
Komisja bada, czy warunki wskazane w art. 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie GSP zostały spełnione. Przy rozpatrywaniu wniosku Komisja ocenia najnowsze dostępne ustalenia organów monitorujących w ramach odpowiednich konwencji. Komisja może kierować do kraju składającego wniosek wszelkie pytania, jakie uzna za właściwe, i może weryfikować otrzymane informacje z samym krajem składającym wniosek lub z innymi stosownymi źródłami.
2.
Nieprzedłożenie koniecznych informacji wskazanych w art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP lub wymaganych przez Komisję może doprowadzić do zakończenia rozpatrywania i odrzucenia wniosku.
3.
Komisja kończy rozpatrywanie wniosku i podejmuje decyzję w sprawie przyznania rozwiązania GSP + krajowi składającemu wniosek w terminie sześciu miesięcy od daty potwierdzenia odbioru wniosku.
Artykuł  3

Akta

1.
Komisja gromadzi akta. Akta zawierają dokumenty przedłożone przez kraj składający wniosek oraz odpowiednie informacje, które uzyskała Komisja.
2.
Zawartość akt spełnia wymogi poufności zgodnie z art. 38 rozporządzenia w sprawie GSP.
3.
Kraj składający wniosek ma prawo dostępu do akt. Kraj ten może, na pisemny wniosek, zbadać wszystkie informacje zawarte w aktach z wyjątkiem dokumentów wewnętrznych przygotowanych przez Komisję.
Artykuł  4

Ujawnianie informacji

1.
Komisja ujawnia informacje na temat istotnych faktów i ustaleń, na podstawie których podejmowane są decyzje Komisji.
2.
Ujawnienie informacji jest dokonywane na piśmie. Zawiera ono ustalenia Komisji i odzwierciedla jej tymczasowe zamiary dotyczące przyznania rozwiązania GSP + krajowi składającemu wniosek.
3.
Ujawnienie jest dokonywane niezwłocznie, z poszanowaniem zasad ochrony informacji poufnych, zwykle nie później niż 45 dni przed podjęciem ostatecznej decyzji przez Komisję w sprawie propozycji ostatecznych działań. Jeśli Komisja nie jest w stanie ujawnić pewnych faktów i okoliczności w danym momencie, ujawniane są one jak najszybciej w późniejszym czasie.
4.
Ujawnienie nie przesądza o żadnej dalszej decyzji, która może zostać podjęta, ale w przypadku gdy decyzja taka będzie oparta na innych faktach i ustaleniach, są one niezwłocznie ujawniane.
5.
Dokumenty złożone po dokonaniu ujawnienia uwzględnia się wyłącznie w przypadku, gdy zostaną one przekazane w terminie określonym przez Komisję dla każdego przypadku, co najmniej 20 dni, przy należytym uwzględnieniu pilności sprawy.
Artykuł  5

Wysłuchanie stron

1.
Kraj składający wniosek ma prawo do bycia wysłuchanym przez Komisję.
2.
Kraj składający wniosek przedkłada pisemny wniosek wskazujący powody, dla których powinien zostać wysłuchany. Komisja otrzymuje taki wniosek najpóźniej miesiąc po terminie potwierdzenia odbioru wniosku.
Artykuł  6

Rzecznik praw stron

1.
Kraj składający wniosek może również, ze względów proceduralnych, wnieść o interwencję rzecznika praw stron Dyrekcji Generalnej ds. Handlu. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wnioski państwa wnioskodawcy o przesłuchanie.
2.
Jeżeli kraj składający wniosek zostaje wysłuchany przez rzecznika praw stron, odpowiednie służby Komisji uczestniczą w takim spotkaniu.
Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 303 z 31.10.2012, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

Wiążące zobowiązanie

Rząd ... reprezentowany przez ... jako ... wyraża zobowiązanie do utrzymania ratyfikacji konwencji wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 978/2012 oraz do zapewnienia ich skutecznego wykonania.

Akceptujemy bez zastrzeżeń wymogi w zakresie sprawozdawczości nałożone przez każdą konwencję oraz regularne monitorowanie i przegląd wykonania konwencji zgodnie z postanowieniami konwencji wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 978/2012.

Potwierdzamy nasze zobowiązanie do uczestnictwa w procedurach monitorowania, o których mowa w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 978/2012, oraz do współpracy w ramach tych procedur.

Jesteśmy w pełni świadomi, że wycofanie się z któregokolwiek z tych zobowiązań może skutkować odebraniem prawa do korzystania z rozwiązania GSP + zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 978/2012.

Miejscowość i data

Podpis(-y)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.48.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 155/2013 ustanawiające zasady dotyczące procedury przyznawania szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych
Data aktu: 18/12/2012
Data ogłoszenia: 21/02/2013
Data wejścia w życie: 22/02/2013