uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unijna produkcja niektórych produktów rolnych i przemysłowych jest niewystarczająca, aby spełnić szczególne wymagania przemysłu unijnego wykorzystującego te produkty. Zaopatrzenie rynku Unii w te produkty jest więc w znacznym stopniu uzależnione od przywozu z państw trzecich. Najpilniejsze potrzeby Unii w zakresie przedmiotowych produktów powinny być zaspokajane niezwłocznie, na najkorzystniejszych warunkach. W związku z tym kontyngenty taryfowe Unii o preferencyjnych stawkach celnych powinny z tego powodu zostać otwarte w granicach stosownych ilości w taki sposób, aby nie powodowało to zakłócenia rynków takich produktów czy trudności w uruchamianiu lub rozwoju produkcji w Unii.
(2) Niezbędne jest zapewnienie wszystkim unijnym importerom równego i niezakłóconego dostępu do tych kontyngentów oraz zapewnienie nieprzerwanego stosowania stawek ustanowionych dla kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu przedmiotowych produktów do wszystkich państw członkowskich aż do wyczerpania kontyngentów.
(3) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 1 przewiduje utworzenie systemu zarządzania kontyngentami taryfowymi, który zapewnia równy i nieprzerwany dostęp do kontyngentów oraz nieprzerwane stosowanie stawek celnych zgodnie z porządkiem chronologicznym dat przyjęcia zgłoszeń o dopuszczenie do swobodnego obrotu. Komisja oraz państwa członkowskie powinny zatem zarządzać kontyngentami taryfowymi przyznanymi na mocy niniejszego rozporządzenia zgodnie z tym systemem.
(4) Wielkości kontyngentów są zwykle podawane w tonach. W przypadku niektórych produktów, dla których zostaje otwarty autonomiczny kontyngent taryfowy, jego wielkość ustalana jest w innych jednostkach miary. Jeżeli w odniesieniu do tych produktów nie określono uzupełniającej jednostki miary w Nomenklaturze Scalonej znajdującej się w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 , może zaistnieć niepewność co do stosowanej jednostki miary. Aby zapewnić przejrzystość oraz lepszą jakość zarządzania kontyngentami, należy zatem określić, że w celu skorzystania z tych autonomicznych kontyngentów taryfowych w zgłoszeniu o dopuszczenie do swobodnego obrotu należy podać dokładną ilość przywożonych produktów z zastosowaniem jednostki miary wielkości kontyngentu określonej dla tych produktów w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(5) Rozporządzenie Rady (UE) nr 7/2010 3 było wielokrotnie zmieniane. W celu zachowania przejrzystości oraz ułatwienia podmiotom gospodarczym śledzenia towarów podlegających autonomicznym kontyngentom taryfowym należy zastąpić rozporządzenie (UE) nr 7/2010 w całości.
(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności dla osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest wspieranie handlu między państwami członkowskimi i państwami trzecimi, konieczne i właściwe jest przyjęcie przepisów w celu zrównoważenia interesów handlowych podmiotów gospodarczych w Unii, bez zmiany unijnego harmonogramu dotyczącego działań podejmowanych w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO). Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(7) Ponieważ kontyngenty taryfowe muszą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiego i być stosowane od dnia 1 stycznia 2014 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rad | |
| L. LINKEVIČIUS | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1-3 rozporządzenia nr 713/2014 z dnia 24 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.190.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 713/2014 z dnia 24 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.190.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1340/2014 z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/981 z dnia 23 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.159.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/2448 z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.345.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1050 z dnia 24 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2389 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.360.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1133 z dnia 20 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.164.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/2466 z dnia 18 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/998 z dnia 13 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/913 z dnia 25 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.162.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/2070 z dnia 20 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.331.197) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/2220 z dnia 19 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.333.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r. Zmiana obowiązuje do dnia 31 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/998 z dnia 13 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2220/2019 z dnia 19 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.333.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 875/2020 z dnia 15 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.204.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2230/2020 z dnia 18 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.437.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1051/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.227.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.354.319 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1388/2013 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 7/2010 |
| Data aktu: | 17/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 28/12/2013, 01/01/2014 |