(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/794/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą 2008/106/WE państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zatwierdzeniu świadectw kompetencji marynarzy, wydawanych przez państwa trzecie, pod warunkiem że odpowiednie państwo trzecie jest uznane przez Komisję. Takie państwa trzecie muszą spełnić wszystkie wymogi Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) (konwencji STCW) z 1978 r., wraz ze zmianami z 1995 r.
(2) Decyzją Komisji 2010/705/UE 2 wycofano uznanie Gruzji w odniesieniu do kształcenia i szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw, udzielone w trybie art. 18 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2001/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Wyniki oceny zgodności i oceny informacji przedstawionych przez władze gruzińskie wykazały, że Gruzja nie przestrzega w pełni odpowiednich wymagań konwencji STCW.
(3) Pismem z dnia 10 września 2012 r. władze Republiki Cypryjskiej wnioskują o ponowne uznanie Gruzji w przedmiotowym zakresie. W odpowiedzi na ów wniosek Komisja oceniła systemy szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw w Gruzji w celu sprawdzenia, czy kraj ten spełnia wymagania konwencji STCW i czy podjęto odpowiednie działania w celu zapobieżenia oszustwom związanym z wydawaniem świadectw. Wspomnianą ocenę oparto na wynikach kontroli przeprowadzonej przez ekspertów z Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu w październiku 2012 r. i na przedłożonych przez władze gruzińskie środkach naprawczych.
(4) W szczególności, w następstwie kontroli, do władz gruzińskich wystosowano pismo z dnia 6 lutego 2013 r., z prośbą o przedłożenie dobrowolnego planu działań naprawczych związanych z wykrytymi niedociągnięciami i o podjęcie działań zmierzających do usunięcia takich niedociągnięć.
(5) Główne niedociągnięcia dotyczące brakujących wymagań prawnych i administracyjnych w celu pełnego wprowadzenia w życie postanowień konwencji STCW, takich jak brak wymogu monitorowania akredytowanych zagranicznych instytucji i programów edukacji i kształcenia morskiego przez gruzińską administrację. Poddane inspekcji instytucje nie zdołały wprowadzić w życie niektórych przepisów, np. dotyczących wykorzystania symulatorów. Ostatecznie poddane kontroli instytucje nie dysponowały specjalnym wyposażeniem do szkolenia i oceny niektórych kompetencji.
(6) W pismach z 15 maja i z 20 lipca 2013 r. Gruzja powiadamia Komisję o podjęciu działań mających zaradzić wskazanym niedociągnięciom. W szczególności, władze Gruzji wskazały, że przepisy krajowe zostały dostosowane do konwencji, i że instytucje edukacji i kształcenia morskiego dokonały właściwego wdrożenia odpowiednich przepisów. Wreszcie, dostarczono również dowody, że brakujące elementy sprzętu treningowego zostały nabyte i wprowadzone do użytku.
(7) Pozostałe niedociągnięcia dotyczą określonych obiektów szkoleniowych wyższej szkoły morskiej - akademii nawigacji w Batumi. W szczególności, laboratorium elektryczne oraz łódź ratunkowa przeznaczone do celów szkolenia w zakresie ratownictwa i jednostek ratunkowych, wymagają dalszej poprawy. Władze gruzińskie uprasza się zatem o wdrożenie dalszych działań naprawczych w tej dziedzinie. Tym niemniej, wymienione niedociągnięcia nie stanowią podstawy do zakwestionowania ogólnego poziomu zapewnianej przez Gruzję zgodności systemów szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw z konwencją STCW.
(8) Ostateczne wyniki oceny wskazują, że Gruzja spełnia wymogi konwencji STCW, przy czym podjęła ona stosowne środki zapobiegające oszustwom w odniesieniu do świadectw.
(9) Komisja przedstawiła państwom członkowskim sprawozdanie z wynikami oceny.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.349.105 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/794/UE w sprawie uznania Gruzji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE w odniesieniu do systemów szkolenia marynarzy i wydawania im świadectw |
| Data aktu: | 19/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2013 |