Rozporządzenie 1298/2013 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do alokacji finansowej dla niektórych państw członkowskich z Europejskiego Funduszu Społecznego

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1298/2013
z dnia 11 grudnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do alokacji finansowej dla niektórych państw członkowskich z Europejskiego Funduszu Społecznego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 177,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W kontekście negocjacji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 konieczne jest uregulowanie niektórych kwestii związanych z ostatecznym wynikiem negocjacji.

(2) Na posiedzeniu w dniach 27 i 28 czerwca 2013 r. Rada Europejska uznała, że należy znaleźć budżetowe rozwiązanie tych kwestii w odniesieniu do państw członkowskich najbardziej dotkniętych kryzysem, mianowicie Francji, Włoch i Hiszpanii,

(3) Uwzględniając obecny kryzys gospodarczy, w celu wzmocnienia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii, a także jako wkład do szczególnych działań, które są potrzebne, aby sprostać specyficznym problemom bezrobocia, w szczególności bezrobociem osób młodych, oraz ubóstwa i wykluczenia społecznego we Francji, Włoszech i w Hiszpanii, należy zwiększyć alokacje środków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) na rzecz tych państw członkowskich na rok 2013.

(4) W celu ustalenia kwot, jakie mają zostać alokowane zainteresowanym państwom członkowskim zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 2 należy zmienić przepisy określające ogólne zasoby funduszy na trzy cele, do których realizacji się przyczyniają, oraz załącznik II do tego rozporządzenia określający kryteria i metody wykorzystywane do indykatywnego rocznego podziału środków na zobowiązania dla poszczególnych państw członkowskich.

(5) W celu zapewnienia skuteczności zwiększenia środków na zobowiązania na 2013 r. i ułatwienia realizacji programów operacyjnych należy uwzględnić zdolność absorpcyjną zainteresowanych państw członkowskich w zakresie celów funduszy "Konwergencja" oraz "Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie".

(6) W celu zapewnienia wystarczającego czasu na skorzystanie z tych dodatkowych alokacji z EFS przez programy operacyjne konieczne jest również przedłużenie terminu zobowiązań budżetowych w odniesieniu do programów operacyjnych, które mają skorzystać z nowych kwot przewidzianych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

(7) Mając na uwadze, że powyższe środki na zobowiązania odnoszą się do roku 2013 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1083/2006,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1083/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Dostępne zasoby przeznaczone na zobowiązania funduszy w okresie 2007-2013 wynoszą 308.542.551.107 EUR według cen z 2004 r., zgodnie z rocznym podziałem przedstawionym w załączniku I.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwoty, o których mowa w ust. 12-30 i 32 załącznika II, zawarte są w kwotach, o których mowa w art. 19, 20 i 21, i są wyraźnie określone w dokumentach programowych.";

2)
art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 19

Zasoby na cel Konwergencja

Całkowite zasoby na cel konwergencja wynoszą 81,53 % zasobów, o których mowa w art. 18 ust. 1 (tzn.: kwota 251.543.760.146 EUR), i zostają rozdzielone między różne komponenty w następujący sposób:

a) 70,50 % (tzn.: kwota 177.338.880.991 EUR) na finansowanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, zamożności kraju oraz stopy bezrobocia;

b) 4,98 % (tzn.: kwota 12.521.289.405 EUR) na wsparcie przejściowe i specjalnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 1, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, zamożności kraju oraz stopy bezrobocia;

c) 23,23 % (tzn.: kwota 58.433.589.750 EUR) na finansowanie, o którym mowa w art. 5 ust. 2, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby ludności, zamożności kraju oraz jego powierzchni;

d) 1,29 % (tzn.: kwota 3.250.000.000 EUR) na wsparcie przejściowe i specjalnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 3.

Artykuł 20

Zasoby na cel Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie

Całkowite zasoby na cel Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie wynoszą 15,96 % zasobów, o których mowa art. 18 ust. 1 (tzn.: kwota 49.239.337.841 EUR), i zostają rozdzielone między różne komponenty w następujący sposób:

a) 78,91 % (tzn.: kwota 38.854.031.211 EUR) na finansowanie, o którym mowa w art. 6, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, stopy bezrobocia, wskaźnika zatrudnienia i gęstości zaludnienia; oraz

b) 21,09 % (tzn.: kwota 10.385.306.630 EUR) na wsparcie przejściowe i specjalnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2, z zastosowaniem do celów obliczenia indykatywnego podziału według państw członkowskich następujących kryteriów: liczby kwalifikowalnej ludności, zamożności regionu, zamożności kraju oraz stopy bezrobocia.";

3)
w art. 21 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Całkowite zasoby na cel Europejska współpraca terytorialna wynoszą 2,51 % zasobów, o których mowa w art. 18 ust. 1 (tzn.: kwota 7.759.453.120 EUR), i - z wyłączeniem kwoty, o której mowa w ust. 22 załącznika II - zostają rozdzielone między poszczególne komponenty w następujący sposób:";

4)
w art. 75 dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. W drodze odstępstwa od ust. 1 zobowiązania budżetowe dla kwot, o których mowa w pkt 32 załącznika II, podejmuje się do dnia 30 czerwca 2014 r.";

5)
załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Roczny podział środków na zobowiązania w latach 2007-2013 (o których mowa w art. 18)

(w euro, ceny z 2004)
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
42 863 000 000 43 318 000 000 43 862 000 000 43 860 000 000 44 073 000 000 44 723 000 000 45 843 551 107";
6)
w załączniku II dodaje się punkt w brzmieniu:

"32. Dodatkowe środki finansowe w ramach EFS na 2013 r. w kwocie 125.513.290 EUR zostają alokowane w następujący sposób: 83.675.527 EUR zostanie alokowane na rzecz Francji, 25.102.658 EUR zostanie alokowane na rzecz Włoch oraz 16 735 105 zostanie alokowane na rzecz Hiszpanii.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2013 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ V. LEŠKEVIČ IUS
Przewodniczący Przewodniczący
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2013 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 grudnia 2013 r.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.347.256

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1298/2013 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do alokacji finansowej dla niektórych państw członkowskich z Europejskiego Funduszu Społecznego
Data aktu: 11/12/2013
Data ogłoszenia: 20/12/2013
Data wejścia w życie: 21/12/2013