uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Strategia "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu przypisuje bardzo istotną rolę Europejskiemu Instytutowi Innowacji i Technologii (EIT), który ma swój udział w szeregu sztandarowych inicjatyw.
(2) W latach 2014-2020 EIT powinien przyczynić się do realizacji celów programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020" ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 3 ("program »Horyzont 2020«"), poprzez integrację trójkąta wiedzy, tj. szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji.
(3) W celu zapewnienia spójnych ram prawnych dla uczestników programu "Horyzont 2020", rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 4 ("zasady uczestnictwa") powinno mieć zastosowanie do EIT.
(4) Zasady dotyczące zarządzania prawami własności intelektualnej są określone w zasadach uczestnictwa.
(5) Zasady dotyczące stowarzyszenia z państwami trzecimi są określone w programie "Horyzont 2020".
(6) EIT powinien pobudzać przedsiębiorczość w ramach prowadzonych przez siebie działań w zakresie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i innowacji. W szczególności powinien promować odznaczające się najwyższą jakością kształcenie w zakresie przedsiębiorczości oraz wspierać tworzenie podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą (start-ups) i firm odpryskowych (spin-off).
(7) EIT powinien współpracować bezpośrednio z krajowymi i regionalnymi przedstawicielami i zainteresowanymi stronami funkcjonującymi w łańcuchu innowacji, co miałoby korzystne skutki dla obu stron. Aby taki dialog i wymiana były bardziej systematyczne, należy utworzyć Forum Zainteresowanych Stron EIT, gromadzące szerszą społeczność zainteresowanych stron wokół zagadnień horyzontalnych. EIT powinien też prowadzić działania informacyjne i komunikacyjne skierowane do odpowiednich zainteresowanych stron.
(8) EIT powinien propagować odpowiednio zrównoważony udział różnych podmiotów trójkąta wiedzy zaangażowanych we wspólnoty wiedzy i innowacji ("WWiI"). Ponadto powinien dążyć do większego udziału sektora prywatnego, w szczególności mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP").
(9) Należy określić zakres wkładu EIT do WWiI oraz sprecyzować pochodzenie zasobów finansowych WWiI.
(10) Skład organów EIT powinien zostać uproszczony. Należy usprawnić funkcjonowanie Rady Zarządzającej EIT oraz sprecyzować rolę i zadania Rady Zarządzającej i Dyrektora.
(11) Nowe WWiI, w tym ich dziedziny priorytetowe oraz organizacja i ramy czasowe procedury wyboru, powinny zostać uruchomione na podstawie zasad określonych w strategicznym planie innowacji w drodze otwartej, przejrzystej i konkurencyjnej procedury.
(12) WWiI powinny poszerzać swoje działania edukacyjne w celu zwiększenia poziomu umiejętności w całej Unii poprzez zapewnienie szkoleń zawodowych i innych odpowiednich szkoleń.
(13) Współpraca w zakresie organizacji monitorowania i oceny WWiI między Komisją a EIT jest konieczna dla zapewnienia spójności z ogólnym systemem monitorowania i oceny na poziomie Unii. W szczególności powinny istnieć przejrzyste zasady monitorowania WWiI i EIT.
(14) WWiI powinny dążyć do synergii z odpowiednimi inicjatywami na szczeblu unijnym, krajowym i regionalnym.
(15) W celu zapewnienia szerszego udziału organizacji z różnych państw członkowskich w WWiI należy utworzyć podmioty partnerskie w co najmniej trzech różnych państwach członkowskich.
(16) EIT i WWiI powinny rozwijać działania popularyzatorskie (ang. outreach activities) i upowszechniać najlepsze praktyki, w tym poprzez Regionalny System Innowacji.
(17) Kryteria i procedury finansowania, monitorowania i oceny działalności WWiI powinny zostać przyjęte przez EIT przed rozpoczęciem procesu wyboru WWiI.
(18) Trzyletni program prac EIT powinien uwzględniać opinię Komisji w sprawie szczegółowych celów EIT określonych w programie "Horyzont 2020" i jego komplementarność z politykami i instrumentami Unii.
(19) EIT, objęty zakresem programu "Horyzont 2020", będzie uczestniczył w procesie włączania w główny nurt wydatków związanych ze zmianą klimatu, tak jak to określono w programie "Horyzont 2020".
(20) Ocena EIT powinna wnieść terminowo wkład w ocenę programu "Horyzont 2020" w latach 2017 i 2023.
(21) Komisja powinna wzmocnić swoją rolę w monitorowaniu wdrażania szczegółowych aspektów działalności EIT.
(22) Niniejsze rozporządzenie ustanawia pulę środków finansowych na cały okres trwania programu "Horyzont 2020", która ma stanowić główną kwotę odniesienia w rozumieniu pkt 17 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 dla Parlamentu Europejskiego i Rady w trakcie corocznej procedury budżetowej. Wkład finansowy dla EIT powinien pochodzić z programu "Horyzont 2020".
(23) Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom Fundacja EIT nie otrzyma bezpośredniego wkładu z budżetu Unii; unijna procedura udzielania absolutorium nie powinna zatem mieć wobec niej zastosowania.
(24) Dla zapewnienia przejrzystości załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 6 należy zastąpić nowym załącznikiem.
(25) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 294/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2013 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| M. SCHULZ | V. LEŠKEVIČIUS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.347.174 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1292/2013 w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 294/2008 ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii |
| Data aktu: | 11/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2014 |