(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi 1 , w szczególności jego art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 58/2003 upoważniono Komisję do przekazania agencjom wykonawczym uprawnień do realizacji, w całości lub w części, danego programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność.
(2) Celem powierzenia agencjom wykonawczym zadań związanych z realizacją programów jest umożliwienie Komisji skupienia się na jej podstawowych działaniach i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzekania się kontroli nad działaniami, którymi zarządzają te agencje, ani ostatecznej odpowiedzialności za te działania.
(3) Zgodnie z art. 6 programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) 2 (zwanego dalej programem szczegółowym wdrażającym program "Horyzont 2020") Komisja ustanawia Europejską Radę ds. Badań Naukowych (ERBN). ERBN ma zastąpić Europejską Radę ds. Badań Naukowych ustanowioną decyzją Komisji 2007/134/WE 3 do celów wykonywania decyzji Rady 2006/972/WE 4 (zwanego dalej programem szczegółowym "Pomysły"). W skład ERBN ma wchodzić niezależna Rada Naukowa (zwana dalej Radą Naukową ERBN) oraz specjalna jednostka ds. realizacji w formie agencji wykonawczej.
(4) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu wymaga wyraźnego oddzielenia fazy formułowania programu (program formułuje Rada Naukowa ERBN, a przyjmuje go Komisja) od realizacji programu w oparciu o zasady i metodykę określone przez Radę Naukową ERBN, które to zadanie należy powierzyć agencji wykonawczej.
(5) Decyzją 2008/37/WE 5 Komisja utworzyła Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (zwaną dalej "Agencją") i powierzyła jej zarządzanie działaniami wspólnotowymi w dziedzinie badań pionierskich w celu realizacji programu szczegółowego "Pomysły".
(6) Agencja ustanowiona decyzją 2008/37/WE dowiodła, że cieszy się bardzo dobrą reputacją w środowiskach naukowych w Europie i na świecie. Agencja stała się istotnym elementem unijnego systemu finansowania badań naukowych, jest dobrze rozpoznawalna i pozytywnie postrzegana przez zainteresowane strony. Z zewnętrznej oceny Agencji przeprowadzonej zgodnie z art. 25 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 wynika, że utworzenie Agencji okazało się korzystne, gdyż uzyskała ona specjalizację naukową i jest w stanie świadczyć usługi lepszej jakości, utrzymuje bowiem bliskie kontakty z beneficjentami, prowadzi usprawnioną komunikację oraz zapewnia lepsze wyeksponowanie programów i szybsze płatności dla beneficjentów. Oszczędności wynikające z przekazania zadań Agencji szacuje się na około 45 mln EUR w latach 2009-2012.
(7) W swym komunikacie z dnia 29 czerwca 2011 r. "Budżet z perspektywy »Europy 2020«" 6 Komisja zaproponowała, aby w szerszym zakresie wykorzystywać istniejące agencje wykonawcze do realizacji programów unijnych w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014-2020.
(8) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wykazała, że Komisja powinna powierzyć Agencji realizację celu szczegółowego "wspieranie badań pionierskich poprzez działalność Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych" wchodzącego w skład części I programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - "Doskonała baza naukowa". Program zarządzania Agencji, sposób świadczenia przez nią usług i jej wizerunek odznaczają się wysoką jakością, a posiadane przez nią kanały komunikacji zewnętrznej okazały się skuteczne. Cel szczegółowy polegający na "wspieraniu badań pionierskich poprzez działalność Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych" jest spójny z obecnymi celami i zadaniami Agencji. Wykorzystanie doświadczeń Agencji i zgromadzonej przez nią wiedzy specjalistycznej pozwoliłoby uzyskać przyrost wydajności. Co więcej, Komisja nigdy nie zarządzała tym programem wewnętrznie, więc przejęcie przez nią tego zadania naruszyłoby ciągłość działań, gdyż jej służby nie dysponują odpowiednią wiedzą fachową. Ponadto przy zastosowaniu wariantu polegającego na powierzeniu zarządzania programem agencji można spodziewać się przyrostu wydajności na kwotę 79 mln EUR w okresie 2014-2024 w porównaniu do sytuacji, w której program byłby zarządzany wewnętrznie przez Komisję.
(9) Należy powierzyć Agencji zarządzanie realizacją celu szczegółowego "wspieranie badań pionierskich poprzez działalność Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych" wchodzącego w skład części I programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - "Doskonała baza naukowa" i wykonywanie działań podobnych do tych, którymi Agencja zarządza obecnie na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013, które to działania dotyczą projektów niezwiązanych z decyzjami politycznymi i wymagających wysokiego poziomu fachowej wiedzy naukowej i finansowej w trakcie całego cyklu projektowego.
(10) Agencja powinna kontynuować realizację programu szczegółowego "Pomysły", który został jej powierzony na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013.
(11) W celu zapewnienia jednolitego pod względem czasowym wykonania niniejszej decyzji i realizacji programów, których ona dotyczy, niezbędne jest zapewnienie wykonywania przez Agencję jej zadań związanych z realizacją tych programów pod warunkiem wejścia w życie tychże programów oraz począwszy od daty ich wejścia w życie.
(12) Należy ustanowić Agencję. Powinna ona zastąpić agencję wykonawczą ustanowioną decyzją 2008/37/WE i zostać jej następcą prawnym. Nowa agencja powinna działać zgodnie ze statutem ogólnym określonym w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.
(13) Należy zatem uchylić decyzję 2008/37/WE oraz ustanowić przepisy przejściowe.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.346.58 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/779/UE w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i uchylenia decyzji 2008/37/WE |
| Data aktu: | 17/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2013, 01/01/2014 |