uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 15 ust. 5,
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych dotyczących paszy i żywności przywożonych z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i środowiska, w przypadku gdy istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(3) zwiększono poziom kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów paszy i żywności niepochodzących od zwierząt.
(3) Między innymi zwiększono na okres ponad dwóch lat częstotliwość urzędowych kontroli orzeszków ziemnych z Indii pod kątem aflatoksyn, liści curry z Indii pod kątem pozostałości pestycydów, orzeszków ziemnych z Ghany pod kątem aflatoksyn i pestek arbuza z Nigerii pod kątem aflatoksyn oraz - na okres prawie dwóch lat - ketmii jadalnej z Indii pod kątem pozostałości pestycydów.
(4) Wyniki tych wzmożonych kontroli pokazują, że niezgodność z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami aflatoksyn i z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów ustanowionymi w przepisach Unii pozostaje wysoka, a kilkakrotnie odnotowano bardzo wysokie poziomy. Wyniki te stanowią dowód na to, że przywóz tej żywności i paszy stanowi ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt. Po wspomnianym okresie wzmożonych kontroli na granicach Unii nie zaobserwowano poprawy w tym zakresie. Ponadto, pomimo wyraźnego wniosku Komisji Europejskiej, od władz Indii, Nigerii i Ghany nie otrzymano konkretnego i zadowalającego planu działania mającego na celu naprawienie niedociągnięć i braków w systemach produkcji i kontroli.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt w Unii konieczne jest zapewnienie dodatkowych gwarancji w stosunku do wspomnianej żywności i paszy z Indii, Ghany i Nigerii. Wszystkim przesyłkom orzeszków ziemnych z Indii i Ghany, pestek arbuza z Nigerii oraz liści curry i ketmii jadalnej z Indii powinno zatem towarzyszyć świadectwo stwierdzające, że z produktów tych pobrano próbki i zbadano je pod kątem obecności, w zależności od przypadku, aflatoksyn lub pozostałości pestycydów oraz stwierdzono, że są one zgodne z przepisami Unii.
(6) W celu ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt zakres niniejszego rozporządzenia powinien obejmować również mieszanki paszowe i żywność wieloskładnikową o znacznej zawartości paszy i żywności objętych niniejszym rozporządzeniem.
(7) Pobieranie i analiza próbek przesyłek powinny być wykonywane zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii. Najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w żywności zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), a w paszy - dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(5). Maksymalne poziomy pozostałości pestycydów zostały ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającym dyrektywę Rady 91/414/EWG(6). Przepisy dotyczące pobierania i analizy próbek pod kątem kontroli aflatoksyn w żywności zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 401/2006 z dnia 23 lutego 2006 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych(7), a w paszy - rozporządzeniem Komisji (WE) nr 152/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i dokonywania analiz do celów urzędowej kontroli pasz(8). Przepisy dotyczące pobierania próbek do celów urzędowych kontroli pozostałości pestycydów zostały ustanowione dyrektywą Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiającą wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylającą dyrektywę 79/700/EWG(9).
(8) Aby zapewnić skuteczną organizację i stopień jednolitości kontroli przywozu na poziomie unijnym, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić środki, które są równoważne w stosunku do istniejących środków przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 w odniesieniu do kontroli bezpośrednich pod kątem pozostałości pestycydów na powierzchni liści curry i ketmii jadalnej z Indii oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1152/2009 z dnia 27 listopada 2009 r. nakładającym specjalne warunki dotyczące przywozu niektórych środków spożywczych z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami i uchylające decyzję 2006/504/WE(10) w odniesieniu do kontroli pod kątem aflatoksyn w orzeszkach ziemnych z Indii i Ghany i nasion arbuza z Nigerii.
(9) Ponadto w celu zapewnienia skutecznej organizacji kontroli urzędowych wyrażenie "miejsce pierwszego wprowadzenia", o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1152/2009, należy zastąpić wyrażeniem "wyznaczone miejsce wprowadzenia", zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009.
(10) Aby zminimalizować negatywny wpływ na wymianę handlową i umożliwić właściwym organom Indii, Ghany i Nigerii ustanowienie odpowiedniego systemu kontroli, należy przewidzieć, aby wymóg dotyczący świadectwa zdrowia odnosił się jedynie do przesyłek produktów objętych niniejszym rozporządzeniem, które opuściły państwo pochodzenia po określonej dacie. Dla ochrony zdrowia ludzi i zwierząt ważne jest, by okres ten był jak najkrótszy.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 stycznia 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.
(4) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5.
(5) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10.
(6) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(7) Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12.
(8) Dz.U. L 54 z 26.2.2009, s. 1.
(9) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30.
(10) Dz.U. L 313 z 28.11.2009, s. 40.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.33.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 91/2013 ustanawiające szczególne warunki mające zastosowanie do przywozu orzeszków ziemnych z Ghany i Indii, ketmii jadalnej i liści curry z Indii oraz pestek arbuza z Nigerii i zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009 i (WE) nr 1152/2009 |
| Data aktu: | 31/01/2013 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2013 |
| Data wejścia w życie: | 05/02/2013, 18/02/2013 |