Rozporządzenie 93/2013 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 93/2013
z dnia 1 lutego 2013 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 akapit trzeci i art. 5 ust. 3,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 2494/95 ustanowiono tworzenie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP).

(2) Należy przeprowadzić analizę dotyczącą ustanawiania wskaźników cen mieszkań, w szczególności mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela, w celu zwiększenia przydatności i porównywalności HICP.

(3) W celu zestawienia wskaźników cen mieszkań i domów zajmowanych przez właściciela niezbędne jest stworzenie wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych. Wskaźniki cen mieszkań i domów mieszkalnych są także istotnymi wskaźnikami same w sobie.

(4) Wytyczne metodologiczne dotyczące zestawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych są niezbędne w celu otrzymania wiarygodnych i porównywalnych wyników we wszystkich państwach członkowskich.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (Komitet ESS),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wskaźniki cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela celem zwiększenia przydatności i porównywalności zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych ("HICP").

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela" to wskaźnik, który mierzy zmiany w cenach transakcji dotyczących mieszkań, które dotychczas nie należały do sektora gospodarstw domowych oraz innych dóbr i usług nabywanych przez gospodarstwa domowe należące do kategorii właścicieli zamieszkujących własne mieszkania;
2)
"wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych" to wskaźnik, który mierzy zmiany w cenach transakcji dotyczących mieszkań zakupionych przez gospodarstwa domowe.
Artykuł  3

Zakres stosowania

1.
Wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela obejmuje następujące kategorie wydatków:

O.1. Wydatki związane z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela

O.1.1. Nabywanie mieszkań

O.1.1.1. Nowe mieszkania

O.1.1.1.1. Zakup nowych mieszkań

O.1.1.1.2. Mieszkania wybudowane przez ich właścicieli i większe renowacje

O.1.1.2. Istniejące mieszkania nowo nabyte przez gospodarstwa domowe

O.1.1.3. Inne usługi związane z nabywaniem mieszkań

O.1.2. Własność mieszkań

O.1.2.1. Większe naprawy i czynności konserwacyjne

O.1.2.2. Ubezpieczenie związane z mieszkaniami

O.1.2.3. Inne usługi związane z własnością mieszkań

2.
Wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych obejmuje następujące kategorie wydatków:

H.1. Zakup mieszkań

H.1.1. Zakup nowych mieszkań

H.1.2. Zakup istniejących mieszkań

3.
Wskaźnik cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela opiera się na podejściu "nabywania netto" mierzącym zmiany w rzeczywistych cenach mieszkań, które dotychczas nie należały do sektora gospodarstw domowych, zapłaconych przez konsumentów, a także zmiany w innych kosztach związanych z własnością oraz przeniesieniem własności mieszkań.
4.
Obejmowana jest każda kategoria wydatków związanych z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych zdefiniowana w art. 3 ust. 1, której waga stanowi co najmniej jedną setną całkowitego wydatku związanego z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych O.1. Obejmowana jest każda kategoria wydatków zdefiniowana w art. 3 ust. 2, której waga stanowi co najmniej jedną setną całkowitego wydatku związanego z użytkowaniem mieszkań i domów mieszkalnych H.1.
Artykuł  4

Podręcznik metodologiczny

1. 1
Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi opracowuje podręcznik, który określi ramy metodologiczne dotyczące wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych tworzonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem (dalej zwany "podręcznikiem OOH-HPI"). W należycie uzasadnionych przypadkach Komisja (Eurostat) uaktualnia podręcznik, stosując się do uzgodnień proceduralnych zatwierdzonych przez Komitet ds. ESS.
2.
W zestawianiu wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zastosowanie mają kryteria jakościowe, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009(3).
3.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi), na jej wniosek, informacje niezbędne w celu oceny zgodności wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych z przepisami niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  5

Wymagania dotyczące danych

1.
Państwa członkowskie zestawiają i dostarczają Komisji (Eurostatowi) wskaźniki cen obejmujące kategorie określone w art. 3 zgodnie z podręcznikiem OOH-HPI.
2.
Państwa członkowskie dostarczają kwartalne wskaźniki cen. Oprócz wskaźników kwartalnych państwa członkowskie mogą także dostarczać wskaźniki miesięczne.
3.
Wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 1, dotyczące drugiego kwartału 2014 r., są dostarczane od trzeciego kwartału 2014 r. Wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 2, dotyczące drugiego kwartału 2012 r., są dostarczane od trzeciego kwartału 2012 r.
4.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) kwartalne wskaźniki w terminie nieprzekraczającym osiemdziesięciu pięciu dni od końca kwartału, którego te wskaźniki dotyczą. Państwa członkowskie, które zdecydują się na dostarczanie także miesięcznych wskaźników, przestrzegają terminu trzydziestu dni od końca miesiąca, którego te wskaźniki dotyczą.
5.
Każdego roku państwa członkowskie zestawiają i dostarczają Komisji (Eurostatowi) jeden zestaw wag wydatków dla wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela oraz jeden zestaw wag wydatków dla wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zgodnie z podręcznikiem OOH-HPI oraz rozporządzeniem (UE) nr 1114/2010(4).

Wagi dla wskaźników kwartalnych są dostarczane nie później niż dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok, którego wagi te dotyczą.

Państwa członkowskie, które dostarczają miesięczne wskaźniki, przestrzegają terminu dostarczania odpowiednich wag, który upływa dnia 20 lutego roku poprzedzającego rok, którego wagi te dotyczą.

6.
Państwa członkowskie zestawiają i dostarczą Komisji (Eurostatowi) szacunkowe dane wsteczne, począwszy od wskaźnika dla pierwszego kwartału 2010 r. dla wskaźników, o których mowa w art. 3 ust. 1, najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4. Państwa członkowskie zestawiają i dostarczą Komisji (Eurostatowi) szacunkowe dane wsteczne, począwszy od wskaźnika dla pierwszego kwartału 2008 r. dla wskaźników, o których mowa w art. 3 ust. 2, najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4.
7.
Państwa członkowskie dostarczają dane wymagane niniejszym rozporządzeniem oraz odpowiednie metadane zgodnie ze standardem wymiany określonym przez Komisję (Eurostat). Dane i metadane dostarczane są Komisji (Eurostatowi) za pomocą usług pojedynczego punktu kontaktowego lub w taki sposób, by Komisja mogła otrzymać te dane za pomocą usług pojedynczego punktu kontaktowego.
Artykuł  6

Środki przejściowe

1.
Po upływie roku, a następnie po upływie trzech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) sprawozdania dotyczące jakości danych oparte na standardach określonych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego oraz w podręczniku OOH-HPI.
2.
W ciągu pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja (Eurostat) przygotuje sprawozdanie dotyczące wskaźników stworzonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności stopnia zgodności tych wskaźników z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1749/96(5) i rozporządzeniem (UE) nr 1114/2010. Sprawozdanie dotyczy również tego, czy wskaźniki cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela mogą zostać objęte zakresem HICP.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2012 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, s. 1.

(2) Opinia wydana w dniu 19.10.2012 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 87 z 31.03.2009, s. 164.

(4) Dz.U. L 316 z 2.12.2010, s. 4.

(5) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, s. 3.

1 Art. 4 ust. 1 został uznany za nieważny ex tunc zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 23 września 2015 r. w sprawie T-261/13 i T-86/14 (Dz.U.UE.C.2015.389.31).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.33.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 93/2013 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela
Data aktu: 01/02/2013
Data ogłoszenia: 02/02/2013
Data wejścia w życie: 22/02/2013, 01/09/2012