PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od 2000 r. Unia przyznaje nieograniczony bezcłowy dostęp do rynku UE dla prawie wszystkich produktów pochodzących z państw Bałkanów Zachodnich. Obecnie system ten funkcjonuje w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1215/2009 2 .
(2) Wszystkie kraje Bałkanów Zachodnich korzystają z preferencyjnych ustaleń handlowych, w tym indywidualnych kontyngentów taryfowych, wynikających z układów o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz umów przejściowych w sprawie handlu i kwestii związanych z handlem zawartych z tymi krajami, z wyjątkiem Kosowa 3 .
(3) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1215/2009 ustanowiono globalny kontyngent taryfowy dla wina w wysokości 50 000 hl, dostępny dla wszystkich beneficjentów na zasadzie kolejności zgłoszeń, z zastrzeżeniem wyczerpania indywidualnych kontyngentów taryfowych przewidzianych w układach o stabilizacji i stowarzyszeniu lub umowach przejściowych.
(4) Stabilny dostęp do rynku UE jest warunkiem społeczno-gospodarczego rozwoju Kosowa, które wykazało, że posiada potencjał w zakresie wywozu wina. Wobec braku indywidualnego kontyngentu taryfowego producenci wina z Kosowa nie mogą liczyć na niezbędny poziom przewidywalności realizowanego przez nich eksportu.
(5) Należy więc przyznać indywidualny roczny kontyngent taryfowy w wysokości 20 000 hl na wywóz wina z Kosowa do Unii, a także proporcjonalnie obniżyć globalny roczny kontyngent taryfowy na wino dostępny dla wszystkich beneficjentów z 50 000 hl do 30 000 hl.
(6) Przyznanie indywidualnego kontyngentu taryfowego nastąpi poprzez zamknięcie istniejącego globalnego kontyngentu taryfowego oraz otwarcie dwóch nowych kontyngentów, których całkowita wielkość będzie równa wielkości zamkniętego kontyngentu taryfowego.
(7) Należy także wprowadzić mechanizm, który pozwoli uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do kontyngentów taryfowych dostępnych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz zapobiec sytuacji, w której całkowita wielkość koncesji przekroczy 50 000 hl.
(8) Ponieważ całkowita wielkość koncesji nie ulega zmianie, niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na sektor wina w Unii. Niniejsze rozporządzenie nie wpływa również na szczególne koncesje wynikające z układów o stabilizacji i stowarzyszeniu lub umów przejściowych.
(9) Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na obowiązki Unii w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) i nie zachodzi w tym zakresie konieczność uzyskania odstępstwa ustanowionego przez WTO.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1215/2009,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 20 listopada 2013 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
V. LEŠKEVIČIUS |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2013 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 15 listopada 2013 r.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1215/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. wprowadzające nadzwycza ne środki handlowe dla krajów i terytoriów uczestniczących lub powiązanych z procesem stabilizacji i stowarzyszania Unii Europejskiej (Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 1).
3 Użycie tej nazwy nie ma wpływu na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości.