Uwzględniając akt, o którym mowa w pkt 13c rozdziału I załącznika XIII do Porozumienia EOG,
Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (zwana dalej aktem)
dostosowana do Porozumienia EOG Protokołem 1 do tego Porozumienia,
Uwzględniając art. 9 aktu, a także decyzje Stałego Komitetu nr 3/12/SC i 4/12/SC,
uwzględniając decyzję Urzędu Nadzoru EFTA nr 88/13/COL z dnia 27 lutego 2013 r. (nr referencyjny 661691) dotyczącą przedstawienia Komitetowi EFTA ds. Transportu projektów środków, które mają zostać podjęte przez Urząd Nadzoru EFTA w odniesieniu do wniosku Norwegii i upoważniającą właściwego członka kolegium do przyjęcia ostatecznej decyzji, jeżeli Komitet EFTA ds. Transportu przyjmie projekt decyzji jednomyślnie,
Rząd Norwegii w piśmie do Urzędu z dnia 17 października 2011 r. (nr referencyjny 611939), zgłosił wniosek o cztery odstępstwa, jak również o zezwolenie na środek ograniczający na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) i art. 5 ust. 2 aktu. We wniosku wyjaśniono, że odstępstwa wynikają z obowiązujących przepisów krajowego porządku prawnego, zgodnie z art. 12, 13, 16, 21 i 28 norweskiego rozporządzenia.
W komunikacie z dnia 24 sierpnia 2012 r., rząd Norwegii poinformował Urząd o wycofaniu art. 21 norweskiego rozporządzenia (pirotechniczne wyposażenie awaryjne) w ramach wniosku o odstępstwa.
Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2008/68 i decyzjami Stałego Komitetu nr 3/12/SC i 4/12/SC, w dniu 5 października 2012 r. Urząd przekazał Komitetowi EFTA ds. Transportu pierwszy projekt środków, które należy podjąć (zwanemu dalej "Komitetem", nr referencyjny 648711 i 643174).
Przedmiotowe projekty środków oparte były na sprawozdaniu z oceny ryzyka z dnia 14 czerwca 2012 r., zleconym przez organ Det Norske Veritas (DNV) (nr referencyjny 640432).
W dniu 8 listopada 2012 r. Komitet zebrał się w celu omówienia pierwszego projektu środków (nr referencyjny 652659, protokół z posiedzenia).
Pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (zdarzenie nr 654691), rząd Norwegii wycofał art. 13 (lotniczy pojazd-cysterna) i art. 16 (zawór bezpieczeństwa) i 28 (EX/II/III jednostki transportowe) ze swoich wniosków o odstępstwa, przy jednoczesnym zachowaniu wniosku o odstępstwo w odniesieniu do art. 12 (transport odpadów niebezpiecznych).
W związku z tym, pozostałe odstępstwo wnioskowane na mocy art. 6 ust. 2 lit. a) aktu dotyczy art. 12 norweskiego rozporządzenia zezwalającego na transport odpadów niebezpiecznych w Norwegii. Przepis ten brzmi następująco:
"Artykuł 12 - Transport odpadów niebezpiecznych
1. Przy przewozie towarów niebezpiecznych o masie do 500 kg netto w jednostce transportowej/wagonie kolejowym, sklasyfikowanych jako odpady niebezpieczne zgodnie z regulacjami dotyczącymi odpadów, zastosowanie mają tylko wymogi ADR i RID dotyczące opakowań, cystern, znakowania, pakowania mieszanego i dokumentów przewozowych.
2. Podczas gromadzenia odpadów płynnych w puszkach, skrzynkach itp. można wykorzystać zewnętrzne opakowania takie jak bębny z przyznaną przez ONZ homologacją, sztywne kontenery IBC lub duże opakowania. Pozostałości kleju, farby, roztworu żywicy lub podobnych substancji w opakowaniach do 10 litrów mogą być transportowane na paletach z nadstawek paletowych, pod warunkiem, że są odpowiednio zabezpieczone przed wyciekami.
3. Niebezpieczne odpady z gospodarstw domowych można przewozić w specjalnych pojemnikach z zabezpieczonymi pokrywkami Takie pojemniki mogą być oznaczone jako »Odpady niebezpieczne«. Wymagania określone w ADR/RID w sprawie opakowań mieszanych nie muszą być spełnione, jeżeli podejmuje się wystarczające działania zapobiegające niebezpiecznym reakcjom.
4. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi odpadów, formularz deklaracji może zastąpić dokument przewozowy".
W związku z powyższym, w projekcie środków przedłożonym Komitetowi 5 października 2012 r., czytamy:
"[W]niosek o odstępstwo w odniesieniu do art. 12 norweskiego rozporządzenia w sprawie transportu odpadów niebezpiecznych powinien zostać zaakceptowany, jeśli firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa, a kierowcy posiadają prawa jazdy poszerzone o kategorię C lub kategorię D. W pozostałych przypadkach wniosek należy odrzucić."
W piśmie z dnia 26 listopada 2012 r., rząd Norwegii wskazał, co następuje:
"Artykuł 12 Transport odpadów niebezpiecznych
Rząd Norwegii podtrzymuje swój wniosek do Urzędu, dotyczący krajowego odstępstwa w odniesieniu do tego artykułu, wprowadzając pewne zmiany.
Norwegia pragnie podkreślić, że rozszerzone kategorie prawa jazdy dla kierowców pojazdów (kategoria C lub D) nie są istotne dla bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych.
Odstępstwo będzie obejmować jedynie ADR. Ponadto przedsiębiorstwa muszą dysponować doradcą ADR/RID ds. bezpieczeństwa. Osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, muszą odbyć odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia."
W następstwie wniosku złożonego przez Urząd, 13 grudnia 2012 r. rząd Norwegii przedstawił drogą elektroniczną poniższe wyjaśnienia (nr referencyjny 656664) w odniesieniu do proponowanych zmian:
"Ten alternatywny wniosek dotyczący wymagań szkoleniowych odnosić się będzie jedynie do transportu drogowego i sugeruje, że kierowcy pojazdów przewożących towary niebezpieczne odbywają szkolenia z następujących zagadnień:
- wymagania ogólne dotyczące przewozu odpadów towarów niebezpiecznych
- główne rodzaje zagrożeń, w tym także ich znakowanie i etykietowanie
- środki zapobiegawcze i środki bezpieczeństwa dopasowane do różnych rodzajów zagrożenia
- bezpieczny załadunek, rozładunek i transport odpadów towarów niebezpiecznych
- cel i sposób obsługiwania wyposażenia technicznego w pojazdach
- podstawowe informacje o minimalizowaniu prawdopodobieństwa wypadku
- procedury reagowania w sytuacjach awaryjnych, w tym środki, które mogą okazać się niezbędne dla ich własnego bezpieczeństwa, a także dla bezpieczeństwa innych ludzi i środowiska w razie wypadku
- świadomość w zakresie bezpieczeństwa
Materiały ze szkoleń dla kierowców są przechowywane przez pracodawcę i dostępne na życzenie dla kierowców i właściwych organów.
Dokładne brzmienie zmienionego § 12 nie jest jeszcze w pełni gotowe, ale wniosek zawiera sens zmienionego rozporządzenia."
W dniu 16 stycznia 2013 r. (nr referencyjny 659861), organ DNV oświadczył, że jego zdaniem sugerowane przez rząd Norwegii specjalne szkolenia dla kierowców byłyby bardziej przydatne niż proponowane w pierwotnym wniosku DNV prawo jazdy kategorii C lub D.
W dniu 18 stycznia 2013 r. i 1 lutego 2013 r. (nr referencyjny 659983 i 661423), rząd Norwegii wprowadził dalsze zmiany do swojego wniosku dotyczącego wymogów szkoleniowych, sformułowane poniżej:
"Przepisy regulujące transport towarów niebezpiecznych w tunelach drogowych, a także regulujące odpowiednie środki ograniczające ryzyko i działania podejmowane w ramach reagowania kryzysowego w przypadku tego typu transportu."
"Czas trwania szkolenia obejmuje co najmniej 6 jednostek nauczania. Materiały ze szkoleń dla kierowców są przechowywane przez pracodawcę i dostępne na życzenie dla kierowców i właściwych organów."
W dniu 27 lutego 2013 r. Urząd postanowił przedłożyć Komitetowi odpowiednio zmieniony projekt środków, które mają zostać podjęte przez Urząd w odniesieniu do pozostałego norweskiego wniosku o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu dotyczącego transportu odpadów niebezpiecznych (decyzja nr 88/13/COL); oraz upoważnić właściwego członka kolegium do przyjęcia ostatecznej decyzji, jeżeli Komitet jednomyślnie poprze projekt środków.
W pismach dostarczonych pocztą elektroniczną w dniach 1 i 13 marca 2013 r., członkowie Komitetu EFTA ds. Transportu przyjęli te projekty środków jednomyślnie (nr referencyjny 666005, 665893 i 664435).
W związku z powyższym, Urząd może przyjąć pozostały norweski wniosek o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.317.38 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 258A/13/COL o przyjęciu wniosku o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 13c rozdziału I załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych), by zezwolić na transport odpadów niebezpiecznych w sposób określony w art. 12 norweskiego rozporządzenia o transporcie lądowym towarów niebezpiecznych nr 384 z dnia 1 kwietnia 2009 r. (Forskrift om landtransport av farlig gods, ''rozporządzenie norweskie''), jeśli dana firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa; oraz jeśli osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, odbędą odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia |
| Data aktu: | 25/06/2013 |
| Data ogłoszenia: | 28/11/2013 |