Decyzja 258A/13/COL o przyjęciu wniosku o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 13c rozdziału I załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych), by zezwolić na transport odpadów niebezpiecznych w sposób określony w art. 12 norweskiego rozporządzenia o transporcie lądowym towarów niebezpiecznych nr 384 z dnia 1 kwietnia 2009 r. (Forskrift om landtransport av farlig gods, ''rozporządzenie norweskie''), jeśli dana firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa; oraz jeśli osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, odbędą odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA
NR 258A/13/COL
z dnia 25 czerwca 2013 r.
o przyjęciu wniosku o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 13c rozdziału I załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych), by zezwolić na transport odpadów niebezpiecznych w sposób określony w art. 12 norweskiego rozporządzenia o transporcie lądowym towarów niebezpiecznych nr 384 z dnia 1 kwietnia 2009 r. (Forskrift om landtransport av farlig gods, "rozporządzenie norweskie"), jeśli dana firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa; oraz jeśli osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, odbędą odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia

URZĄD NADZORU EFTA,

Uwzględniając akt, o którym mowa w pkt 13c rozdziału I załącznika XIII do Porozumienia EOG,

Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (zwana dalej aktem)

dostosowana do Porozumienia EOG Protokołem 1 do tego Porozumienia,

Uwzględniając art. 9 aktu, a także decyzje Stałego Komitetu nr 3/12/SC i 4/12/SC,

uwzględniając decyzję Urzędu Nadzoru EFTA nr 88/13/COL z dnia 27 lutego 2013 r. (nr referencyjny 661691) dotyczącą przedstawienia Komitetowi EFTA ds. Transportu projektów środków, które mają zostać podjęte przez Urząd Nadzoru EFTA w odniesieniu do wniosku Norwegii i upoważniającą właściwego członka kolegium do przyjęcia ostatecznej decyzji, jeżeli Komitet EFTA ds. Transportu przyjmie projekt decyzji jednomyślnie,

a także mając na uwadze, co następuje:

Rząd Norwegii w piśmie do Urzędu z dnia 17 października 2011 r. (nr referencyjny 611939), zgłosił wniosek o cztery odstępstwa, jak również o zezwolenie na środek ograniczający na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) i art. 5 ust. 2 aktu. We wniosku wyjaśniono, że odstępstwa wynikają z obowiązujących przepisów krajowego porządku prawnego, zgodnie z art. 12, 13, 16, 21 i 28 norweskiego rozporządzenia.

W komunikacie z dnia 24 sierpnia 2012 r., rząd Norwegii poinformował Urząd o wycofaniu art. 21 norweskiego rozporządzenia (pirotechniczne wyposażenie awaryjne) w ramach wniosku o odstępstwa.

Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2008/68 i decyzjami Stałego Komitetu nr 3/12/SC i 4/12/SC, w dniu 5 października 2012 r. Urząd przekazał Komitetowi EFTA ds. Transportu pierwszy projekt środków, które należy podjąć (zwanemu dalej "Komitetem", nr referencyjny 648711 i 643174).

Przedmiotowe projekty środków oparte były na sprawozdaniu z oceny ryzyka z dnia 14 czerwca 2012 r., zleconym przez organ Det Norske Veritas (DNV) (nr referencyjny 640432).

W dniu 8 listopada 2012 r. Komitet zebrał się w celu omówienia pierwszego projektu środków (nr referencyjny 652659, protokół z posiedzenia).

Pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (zdarzenie nr 654691), rząd Norwegii wycofał art. 13 (lotniczy pojazd-cysterna) i art. 16 (zawór bezpieczeństwa) i 28 (EX/II/III jednostki transportowe) ze swoich wniosków o odstępstwa, przy jednoczesnym zachowaniu wniosku o odstępstwo w odniesieniu do art. 12 (transport odpadów niebezpiecznych).

W związku z tym, pozostałe odstępstwo wnioskowane na mocy art. 6 ust. 2 lit. a) aktu dotyczy art. 12 norweskiego rozporządzenia zezwalającego na transport odpadów niebezpiecznych w Norwegii. Przepis ten brzmi następująco:

"Artykuł 12 - Transport odpadów niebezpiecznych

1. Przy przewozie towarów niebezpiecznych o masie do 500 kg netto w jednostce transportowej/wagonie kolejowym, sklasyfikowanych jako odpady niebezpieczne zgodnie z regulacjami dotyczącymi odpadów, zastosowanie mają tylko wymogi ADR i RID dotyczące opakowań, cystern, znakowania, pakowania mieszanego i dokumentów przewozowych.

2. Podczas gromadzenia odpadów płynnych w puszkach, skrzynkach itp. można wykorzystać zewnętrzne opakowania takie jak bębny z przyznaną przez ONZ homologacją, sztywne kontenery IBC lub duże opakowania. Pozostałości kleju, farby, roztworu żywicy lub podobnych substancji w opakowaniach do 10 litrów mogą być transportowane na paletach z nadstawek paletowych, pod warunkiem, że są odpowiednio zabezpieczone przed wyciekami.

3. Niebezpieczne odpady z gospodarstw domowych można przewozić w specjalnych pojemnikach z zabezpieczonymi pokrywkami Takie pojemniki mogą być oznaczone jako »Odpady niebezpieczne«. Wymagania określone w ADR/RID w sprawie opakowań mieszanych nie muszą być spełnione, jeżeli podejmuje się wystarczające działania zapobiegające niebezpiecznym reakcjom.

4. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi odpadów, formularz deklaracji może zastąpić dokument przewozowy".

W związku z powyższym, w projekcie środków przedłożonym Komitetowi 5 października 2012 r., czytamy:

"[W]niosek o odstępstwo w odniesieniu do art. 12 norweskiego rozporządzenia w sprawie transportu odpadów niebezpiecznych powinien zostać zaakceptowany, jeśli firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa, a kierowcy posiadają prawa jazdy poszerzone o kategorię C lub kategorię D. W pozostałych przypadkach wniosek należy odrzucić."

W piśmie z dnia 26 listopada 2012 r., rząd Norwegii wskazał, co następuje:

"Artykuł 12 Transport odpadów niebezpiecznych

Rząd Norwegii podtrzymuje swój wniosek do Urzędu, dotyczący krajowego odstępstwa w odniesieniu do tego artykułu, wprowadzając pewne zmiany.

Norwegia pragnie podkreślić, że rozszerzone kategorie prawa jazdy dla kierowców pojazdów (kategoria C lub D) nie są istotne dla bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych.

Odstępstwo będzie obejmować jedynie ADR. Ponadto przedsiębiorstwa muszą dysponować doradcą ADR/RID ds. bezpieczeństwa. Osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, muszą odbyć odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia."

W następstwie wniosku złożonego przez Urząd, 13 grudnia 2012 r. rząd Norwegii przedstawił drogą elektroniczną poniższe wyjaśnienia (nr referencyjny 656664) w odniesieniu do proponowanych zmian:

"Ten alternatywny wniosek dotyczący wymagań szkoleniowych odnosić się będzie jedynie do transportu drogowego i sugeruje, że kierowcy pojazdów przewożących towary niebezpieczne odbywają szkolenia z następujących zagadnień:

- wymagania ogólne dotyczące przewozu odpadów towarów niebezpiecznych

- główne rodzaje zagrożeń, w tym także ich znakowanie i etykietowanie

- środki zapobiegawcze i środki bezpieczeństwa dopasowane do różnych rodzajów zagrożenia

- bezpieczny załadunek, rozładunek i transport odpadów towarów niebezpiecznych

- cel i sposób obsługiwania wyposażenia technicznego w pojazdach

- podstawowe informacje o minimalizowaniu prawdopodobieństwa wypadku

- procedury reagowania w sytuacjach awaryjnych, w tym środki, które mogą okazać się niezbędne dla ich własnego bezpieczeństwa, a także dla bezpieczeństwa innych ludzi i środowiska w razie wypadku

- świadomość w zakresie bezpieczeństwa

Materiały ze szkoleń dla kierowców są przechowywane przez pracodawcę i dostępne na życzenie dla kierowców i właściwych organów.

Dokładne brzmienie zmienionego § 12 nie jest jeszcze w pełni gotowe, ale wniosek zawiera sens zmienionego rozporządzenia."

W dniu 16 stycznia 2013 r. (nr referencyjny 659861), organ DNV oświadczył, że jego zdaniem sugerowane przez rząd Norwegii specjalne szkolenia dla kierowców byłyby bardziej przydatne niż proponowane w pierwotnym wniosku DNV prawo jazdy kategorii C lub D.

W dniu 18 stycznia 2013 r. i 1 lutego 2013 r. (nr referencyjny 659983 i 661423), rząd Norwegii wprowadził dalsze zmiany do swojego wniosku dotyczącego wymogów szkoleniowych, sformułowane poniżej:

"Przepisy regulujące transport towarów niebezpiecznych w tunelach drogowych, a także regulujące odpowiednie środki ograniczające ryzyko i działania podejmowane w ramach reagowania kryzysowego w przypadku tego typu transportu."

"Czas trwania szkolenia obejmuje co najmniej 6 jednostek nauczania. Materiały ze szkoleń dla kierowców są przechowywane przez pracodawcę i dostępne na życzenie dla kierowców i właściwych organów."

W dniu 27 lutego 2013 r. Urząd postanowił przedłożyć Komitetowi odpowiednio zmieniony projekt środków, które mają zostać podjęte przez Urząd w odniesieniu do pozostałego norweskiego wniosku o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu dotyczącego transportu odpadów niebezpiecznych (decyzja nr 88/13/COL); oraz upoważnić właściwego członka kolegium do przyjęcia ostatecznej decyzji, jeżeli Komitet jednomyślnie poprze projekt środków.

W pismach dostarczonych pocztą elektroniczną w dniach 1 i 13 marca 2013 r., członkowie Komitetu EFTA ds. Transportu przyjęli te projekty środków jednomyślnie (nr referencyjny 666005, 665893 i 664435).

W związku z powyższym, Urząd może przyjąć pozostały norweski wniosek o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek o przyznanie odstępstwa, na który składa się art. 12 norweskiego rozporządzenia w sprawie transportu odpadów niebezpiecznych, oparty na art. 6 ust. 2 lit. a) aktu, który stanowi, że "o ile nie spowoduje to zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa, państwa członkowskie mogą również wnioskować o odstępstwa od przepisów załącznika I sekcji I.1....", a mianowicie załącznika zawierającego Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), zostaje zaakceptowany pod warunkiem, że firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa oraz że osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, odbędą odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia 1 .

Kierowcy pojazdów przewożących odpady towarów niebezpiecznych odbywają szkolenia z następujących zagadnień:

-
wymagania ogólne dotyczące przewozu odpadów towarów niebezpiecznych
-
główne rodzaje zagrożeń, w tym także ich znakowanie i etykietowanie
-
środki zapobiegawcze i środki bezpieczeństwa dopasowane do różnych rodzajów zagrożenia
-
bezpieczny załadunek, rozładunek i transport odpadów towarów niebezpiecznych
-
cel i sposób obsługiwania wyposażenia technicznego w pojazdach
-
podstawowe informacje o minimalizowaniu prawdopodobieństwa wypadku
-
procedury reagowania w sytuacjach awaryjnych, w tym środki niezbędne dla ich własnego bezpieczeństwa, a także dla bezpieczeństwa innych ludzi i środowiska w razie wypadku
-
przepisy regulujące transport towarów niebezpiecznych w tunelach drogowych, a także regulujące odpowiednie środki ograniczające ryzyko i działania podejmowane w ramach reagowania kryzysowego w przypadku tego typu transportu.
-
świadomość w zakresie bezpieczeństwa

Czas trwania szkolenia obejmuje co najmniej 6 jednostek nauczania. Materiały ze szkoleń dla kierowców są przechowywane przez pracodawcę i dostępne na życzenie dla kierowców i właściwych organów.

Artykuł  2

Odstępstwo określone w art. 1 niniejszej decyzji wygasa w dniu 26 września 2015 r.

Artykuł  3

Odstępstwo określone w art. 1 niniejszej decyzji zostaje opublikowane w Sekcji EOG Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG, zgodnie z pkt 6 protokołu 1 do Porozumienia EOG.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Norwegii i wchodzi w życie z chwilą poinformowania tego państwa.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja jest autentyczna w języku angielskim.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2013 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA

Sverrir Haukur GUNNLAUGSSON

Xavier LEWIS

Członek Kolegium

Dyrektor

1 Artykuł 12 ma zastosowanie wyłącznie do transportu drogowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.317.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 258A/13/COL o przyjęciu wniosku o odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 13c rozdziału I załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych), by zezwolić na transport odpadów niebezpiecznych w sposób określony w art. 12 norweskiego rozporządzenia o transporcie lądowym towarów niebezpiecznych nr 384 z dnia 1 kwietnia 2009 r. (Forskrift om landtransport av farlig gods, ''rozporządzenie norweskie''), jeśli dana firma transportowa dysponuje doradcą ADR ds. bezpieczeństwa; oraz jeśli osoby, które zajmują się transportem odpadów niebezpiecznych, odbędą odpowiednie szkolenia zanim uzyskają uprawnienia
Data aktu: 25/06/2013
Data ogłoszenia: 28/11/2013