Rozporządzenie wykonawcze 1212/2013 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 1212/2013
z dnia 26 listopada 2013 r.
dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87, konieczne jest przyjęcie środków dotyczących klasyfikacji towaru określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury scalonej. Reguły te stosuje się także do każdej innej nomenklatury, która jest w całości lub w części oparta na Nomenklaturze scalonej, bądź która dodaje do niej jakikolwiek dodatkowy podpodział i która została ustanowiona szczególnymi przepisami unijnymi, w celu stosowania środków taryfowych i innych środków odnoszących się do obrotu towarowego.

(3) Stosownie do wymienionych wyżej ogólnych reguł, towary opisane w 1 kolumnie tabeli zamieszczonej w załączniku należy klasyfikować do kodów CN wskazanych w 2 kolumnie, na mocy uzasadnień określonych w 3 kolumnie tej tabeli.

(4) Należy zagwarantować, aby wiążąca informacja taryfowa wydana odnośnie do towarów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, mogła być nadal przywoływana przez osobę, której udzielono tej informacji, przez pewien okres, zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 2 . Okres ten powinien wynosić trzy miesiące.

(5) Komitet Kodeksu Celnego nie wydał opinii na temat pkt 1 załącznika do niniejszego rozporządzenia w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego, środki przewidziane w pkt 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Towary opisane w 1 kolumnie tabeli zamieszczonej w załączniku klasyfikuje się w Nomenklaturze scalonej do kodów CN wskazanych w 2 kolumnie tej tabeli.

Artykuł  2

Wiążąca informacja taryfowa, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, może być nadal przywoływana zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 przez okres trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2013 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Opis towarów Klasyfikacja

(kod CN)

Uzasadnienie
(1) (2) (3)
1. Urządzenie do pomiaru uderzeń serca składające się z:

- czujnika uderzeń serca oraz bezprzewodowego nadajnika umocowanych na pasku zapinanym na klatce piersiowej,

- urządzenia kontrolującego rytm serca, składającego się z bezprzewodowego odbiornika i zegarka, przycisków sterujących oraz wyświetlacza optyczno-elektronicznego, które można nosić na nadgarstku,

- wspornika służącego do przymocowania urządzenia kontrolującego rytm serca do kierownicy roweru.

Uderzenia serca są rejestrowane przez czujnik, a odpowiednie dane są bezprzewodowo przesyłane do urządzenia kontrolującego, które mierzy rytm serca (rzeczywisty, najwyższy lub średni) i wyświetla wynik.

Urządzenie posiada również funkcję zegarka i stopera.

(*) Zob. zdjęcie 1.

9031 80 38 Klasyfikacja wyznaczona jest przez reguły 1, 3 b) i 6 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej, uwagę 3 do działu 90 oraz brzmienie kodów CN 9031, 9031 80 i 9031 80 38.

Czujnik uderzeń serca i urządzenie kontrolujące rytm serca mają na celu wspólnie przyczynić się do jasno określonej funkcji w rozumieniu uwagi 3 do działu 90 w związku z uwagą 4 do sekcji XVI, ponieważ czujnik rejestruje uderzenia serca i przesyła sygnały do urządzenia kontrolującego w celu ich przetworzenia i wyświetlenia.

Urządzenie jest wyrobem złożonym składającym się z kilku części sklasyfikowanych do działu 90 (urządzenie pomiarowe lub kontrolne) i w dziale 91 (zegarek). Na mocy reguły 3 b) urządzenie należy klasyfikować tak, jakby składało się z elementu, który nadaje mu jego zasadniczy charakter.

Biorąc pod uwagę obiektywne cechy urządzenia, mianowicie przewagę komponentów z funkcją pomiaru i kontrolowania uderzeń serca, zasadniczy charakter urządzeniu jest nadawany przez komponenty pomiarowe. Funkcja zegara w urządzeniu jest dodatkową do jego funkcji, jako urządzenia pomiarowego, ponieważ urządzenie do przeprowadzania pomiarów na podstawie upływu czasu (liczba uderzeń serca na minutę), zależy od zegara do ustalenia czasu do porównania, gdy przetwarza pomiar. Zatem wyklucza się klasyfikację do pozycji 9102 jako zegarek.

Wyklucza się również klasyfikację do pozycji 9018 jako przyrząd lub urządzenie stosowane w medycynie, ponieważ urządzenie to zazwyczaj nie jest stosowane w praktyce lekarskiej (zob. także pierwszy akapit Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 9018).

Przeprowadzenie pomiaru w stosunku do czynnika czasu (określenie rytmu serca lub uderzeń serca na minutę) nie polega na obliczaniu łącznej liczby jednostek jakiegokolwiek rodzaju (zob. też Nota wyjaśniająca do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 9029 punkt A). Zatem wyklucza się klasyfikację do podpozycji 9029 10 00 jako obrotomierze, liczniki produkcji, taksometry, drogomierze, krokomierze i podobne.

Określenie rytmu serca (uderzeń serca na minutę) nie jest określeniem prędkości obrotowej lub liniowej (zobacz także Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 9029 punkt B)). Zatem wyklucza się także klasyfikację do podpozycji 9029 20 jako szybkościomierze i tachometry.

Zatem urządzenie należy klasyfikować do kodu CN 9031 80 38 jako pozostałe elektroniczne urządzenia kontrolne lub pomiarowe, niewymienione ani niewłączone gdzie indziej w dziale 90.

2. Czujnik uderzeń serca i bezprzewodowy nadajnik umocowane w pasku przeznaczonym do noszenia na klatce piersiowej, noszonym wokół klatki piersiowej do wyczuwania uderzeń serca.

Produkt wyczuwa uderzenia serca i bezprzewodowo przesyła odpowiednie dane do urządzenia kontrolującego rytm serca, które nie jest dołączone podczas przedstawiania.

(*) Zob. zdjęcie 2.

9031 90 85 Klasyfikacja wyznaczona jest przez reguły 1 i 6 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej, uwagę 2 b) do działu 90 oraz brzmienie kodów CN 9031, 9031 90 i 9031 90 85.

Produkt nadaje się do użycia wyłącznie lub głównie wraz z urządzeniem do pomiaru uderzeń serca objętych pozycją 9031. Produkt jest niezbędnym elementem do funkcjonowania urządzenia do pomiaru uderzeń serca, ponieważ bez niego to urządzenie nie może działać.

Produkt ten zatem należy klasyfikować do kodu CN 9031 90 85 jako pozostałe części przyrządów, urządzeń i maszyn kontrolnych lub pomiarowych niewymienionych ani niewłączonych gdzie indziej w dziale 90.

(*) Zdjęcia mają charakter wyłącznie informacyjny.
grafika
1 Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.317.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 1212/2013 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej
Data aktu: 26/11/2013
Data ogłoszenia: 28/11/2013
Data wejścia w życie: 18/12/2013