Decyzja 2013/667/UE w sprawie statutu Centrum Technicznego ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich

DECYZJA NR 5/2013 KOMITETU AMBASADORÓW AKP-UE
z dnia 7 listopada 2013 r.
w sprawie statutu Centrum Technicznego ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich

(2013/667/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 listopada 2013 r.)

KOMITET AMBASADORÓW AKP-UE,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. 1 , zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. 2 i zmienioną po raz drugi w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r. 3 (zwaną dalej "umową AKP-UE"), w szczególności art. 3 ust. 5 i art. 3 ust. 6 załącznika III do tej umowy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach drugiego przeglądu umowy AKP-UE zmieniono załącznik III do tej umowy w celu weryfikacji zadań powierzonych Centrum Technicznemu ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, a także w celu wyjaśnienia i wzmocnienia systemu zarządzania tym organem, w szczególności w zakresie nadzoru sprawowanego przez Komitet Ambasadorów oraz obowiązków zarządu.

(2) Decyzja nr 2/2010 Rady Ministrów AKP-UE z dnia 21 czerwca 2010 r. 4 przewiduje tymczasowe stosowanie drugiej zmiany umowy AKP-UE, począwszy od dnia 31 października 2010 r.

(3) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany w statucie Centrum Technicznego ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (zwanego dalej "Centrum").

(4) Zgodnie z art. 3 ust. 5 załącznika III do umowy AKP-UE Komitet Ambasadorów określa statut Centrum. Komitet Ambasadorów powinien zatem przyjąć decyzję w tym celu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Niniejszym przyjmuje się statut Centrum Technicznego ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich załączony do niniejszej decyzji.

Unia Europejska oraz państwa AKP są zobowiązane, każde z nich w zakresie, który go dotyczy, do podjęcia działań niezbędnych do wykonania niniejszej decyzji.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2013 r.

W imieniu Komitetu Ambasadorów AKP-UE

R. KAROBLIS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

STATUT CENTRUM TECHNICZNEGO DS. WSPÓŁPRACY W DZIEDZINIE ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH

Artykuł  1

Przedmiot

1.
Centrum Techniczne ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (zwane dalej "Centrum"), w rozumieniu załącznika III do Umowy o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 5 , zmienionej po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. 6 i zmienionej po raz drugi w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r. 7 (zwanej dalej "umową AKP-UE"), jest organem technicznym wspólnym dla państw AKP i UE. Centrum posiada osobowość prawną i we wszystkich państwach będących stronami umowy AKP-UE posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie przyznanym przez ustawodawstwa krajowe tego rodzaju osobom prawnym.
2.
Pracownicy Centrum korzystają z przywilejów, immunitetów i udogodnień przewidzianych w art. 1 akapit drugi Protokołu 2 w sprawie przywilejów i immunitetów do umowy AKP-UE oraz tych, o których mowa w deklaracjach VI i VII załączonych do umowy AKP-UE.
3.
Centrum jest podmiotem nienastawionym na zysk.
4.
Siedziba Centrum znajduje się tymczasowo w Wageningen w Niderlandach, z oddziałem lokalnym w Brukseli.
Artykuł  2

Zasady i cele

1.
Centrum działa zgodnie z postanowieniami i celami umowy AKP-UE. Realizuje cele określone w art. 3 załącznika III do umowy AKP-UE pod nadzorem Komitetu Ambasadorów.
2.
Centrum szczegółowo określa swoje cele w ogólnym dokumencie strategicznym.
3.
Centrum wykonuje swoją działalność w ścisłej współpracy z instytucjami i innymi organami, o których mowa w umowie AKP-UE oraz w załączonych do niej deklaracjach. Centrum może w razie potrzeby odwoływać się do instytucji regionalnych i międzynarodowych, w szczególności do tych, które znajdują się w Unii Europejskiej lub państwach AKP i które zajmują się sprawami związanymi z rozwojem rolnictwa i obszarów wiejskich.
Artykuł  3

Finansowanie

1.
Budżet Centrum jest finansowany zgodnie z zasadami ustanowionymi w umowie AKP-UE w odniesieniu do współpracy finansowej na rzecz rozwoju.
2.
Budżet Centrum może obejmować dodatkowe środki pochodzące od innych stron, służące osiągnięciu celów określonych w umowie AKP-UE i realizacji dokumentu strategicznego opracowanego przez Centrum.
Artykuł  4

Komitet Ambasadorów

1.
Zgodnie z art. 3 ust. 5 załącznika III do umowy AKP-UE Komitet Ambasadorów jest organem nadzorczym Centrum. Powołuje on członków zarządu oraz, na wniosek zarządu, dyrektora Centrum. Komitet Ambasadorów monitoruje ogólną strategię Centrum i nadzoruje prace zarządu.
2.
Komitet Ambasadorów udziela dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu. W celu udzielenia absolutorium Komitet Ambasadorów otrzymuje zalecenie od zarządu, wydane na podstawie analizy rocznego sprawozdania finansowego oraz opinii audytora, wraz z odpowiedziami udzielonymi przez dyrektora.
3.
Komitet Ambasadorów może w dowolnym momencie dokonać przeglądu i zmienić decyzje podjęte przez Centrum. Komitet Ambasadorów otrzymuje regularne informacje od zarządu oraz - na swój wniosek - również od dyrektora Centrum.
Artykuł  5

Zarząd

1.
Zarząd powoływany jest w celu wspierania, monitorowania i kontroli technicznych, administracyjnych i finansowych aspektów wszystkich działań Centrum.
2.
W skład zarządu wchodzi sześciu członków wybranych na zasadzie parytetu: troje obywateli krajów AKP oraz troje obywateli Unii Europejskiej, którzy są wybierani przez strony umowy AKP-UE i powoływani przez Komitet Ambasadorów na podstawie swoich kwalifikacji zawodowych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich lub polityki informacyjnej i komunikacyjnej, nauki, zarządzania i technologii.
3.
W celu zapewnienia ciągłości operacyjnej zarządu Komitet Ambasadorów stara się nie zastępować wszystkich członków zarządu w tym samym roku kalendarzowym.
4.
Członkowie zarządu powoływani są na okres do pięciu lat przez Komitet Ambasadorów zgodnie z procedurami ustalonymi przez Komitet i podlegają oni śródokresowemu przeglądowi.
5.
Zarząd zbiera się na posiedzeniach zwyczajnych trzy razy w roku. Zarząd może również zwoływać posiedzenia nadzwyczajne każdorazowo, gdy wymagają tego wykonywane zadania, na wniosek Komitetu Ambasadorów, na wniosek przewodniczącego zarządu lub na wniosek dyrektora. Centrum pełni rolę sekretariatu zarządu.
6.
Członkowie zarządu wykonują swoje zadania w sposób niezależny, nie mogą zwracać się o instrukcje do osób trzecich ani ich od nich przyjmować, a także działają wyłącznie w interesie Centrum. Stanowiska członka zarządu nie można łączyć z jakąkolwiek inną działalnością wynagradzaną przez Centrum.
7.
Członkowie zarządu wybierają spośród siebie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na okres nieprzekraczający pięciu lat, zgodnie z przepisami określonymi w regulaminie. Stanowisko przewodniczącego obejmuje obywatel strony (AKP lub UE) innej niż ta, której obywatel pełni funkcję dyrektora Centrum. Stanowisko wiceprzewodniczącego obejmuje obywatel strony innej niż ta, której obywatel pełni funkcję przewodniczącego.
8.
W posiedzeniach zarządu uczestniczą obserwatorzy z Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej oraz Sekretariatu państw AKP.
9.
Zarząd może zwrócić się do innych członków kierownictwa i personelu Centrum lub do ekspertów zewnętrznych o poradę w określonych sprawach.
10.
Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów członków obecnych lub reprezentowanych, zgodnie z regulaminem. Każdemu członkowi zarządu przysługuje jeden głos. W przypadku nierozstrzygniętego głosowania decydujący głos ma przewodniczący.
11.
Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół. Obrady zarządu są poufne.
12.
Zarząd przyjmuje swój regulamin i przekazuje go do wiadomości Komitetu Ambasadorów.
Artykuł  6

Zadania zarządu

1.
Zarząd ściśle monitoruje i nadzoruje działalność Centrum. Zarząd odpowiada przed Komitetem Ambasadorów.
2.
Zarząd:
a)
określa projekt regulaminu finansowego zgodnie z zasadami Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) i niniejszym statutem oraz przedkłada go Komitetowi Ambasadorów do zatwierdzenia;
b)
określa i zatwierdza regulamin pracowniczy i zasady funkcjonowania Centrum zgodnie z zasadami EFR i niniejszym statutem oraz przekazuje je do wiadomości Komitetu Ambasadorów;
c)
nadzoruje działalność Centrum i zapewnia właściwą realizację misji powierzonej Centrum i właściwe wdrażanie zasad;
d)
przyjmuje roczne i wieloletnie programy prac oraz budżet Centrum i przekazuje je do wiadomości Komitetu Ambasadorów;
e)
przekazuje do wiadomości Komitetu Ambasadorów okresowe sprawozdania i oceny działań Centrum;
f)
przyjmuje ogólny dokument strategiczny Centrum i przekazuje go do wiadomości Komitetu Ambasadorów;
g)
zatwierdza strukturę organizacyjną, politykę kadrową i schemat organizacyjny Centrum;
h)
corocznie ocenia pracę i plan pracy dyrektora oraz przekazuje sprawozdanie na ten temat Komitetowi Ambasadorów;
i)
zatwierdza nabór nowych członków personelu oraz odnawianie, przedłużanie lub rozwiązywanie umów z dotychczasowymi członkami personelu;
j)
zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie analizy audytu;
k)
przekazuje roczne sprawozdania finansowe i sprawozdanie z audytu, wraz z zaleceniem, do wiadomości Komitetu Ambasadorów, z myślą o udzieleniu dyrektorowi absolutorium w odniesieniu do wykonania budżetu;
l)
zatwierdza roczne sprawozdania i przekazuje je Komitetowi Ambasadorów, aby mógł zweryfikować, czy działania Centrum są zgodne z celami określonymi w umowie AKP-UE oraz z ogólnym dokumentem strategicznym Centrum;
m)
zgłasza Komitetowi Ambasadorów kandydatury osób na stanowisko dyrektora Centrum;
n)
w razie konieczności proponuje, w należycie uzasadnionym wniosku, po wyczerpaniu wszystkich środków pojednawczych i zaradczych oraz z poszanowaniem prawa do bycia wysłuchanym, aby Komitet Ambasadorów odwołał dyrektora;
o)
proponuje Komitetowi Ambasadorów przedłużenie sprawowania urzędu przez dyrektora na drugą i ostatnią kadencję na podstawie dokładnej analizy jego pracy w pierwszej kadencji;
p)
przedstawia Komitetowi Ambasadorów sprawozdanie na temat wszelkich istotnych kwestii pojawiających się podczas wykonywania zadań; oraz
q)
przedstawia Komitetowi Ambasadorów sprawozdania dotyczące środków podjętych w świetle uwag i zaleceń Komitetu Ambasadorów, towarzyszących jego decyzji w sprawie udzielenia absolutorium.
3.
Zarząd wybiera w drodze konkurencyjnej procedury przetargowej, w której złożono przynajmniej trzy oferty, firmę audytorską na okres trzech lat. Firma taka musi być członkiem organu nadzoru o międzynarodowej renomie. Wybrani audytorzy sprawdzają, czy roczne sprawozdania finansowe zostały sporządzone prawidłowo i zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości oraz przedstawiają prawdziwy i wierny obraz sytuacji finansowej Centrum. Audytorzy przekazują również uwagi dotyczące należytego zarządzania finansami Centrum.
4.
Zarząd zaleca Komitetowi Ambasadorów udzielenie dyrektorowi absolutorium budżetowego w odniesieniu do wykonania budżetu po dokonaniu audytu rocznego sprawozdania finansowego Centrum.
Artykuł  7

Dyrektor

1.
Centrum kieruje dyrektor powołany przez Komitet Ambasadorów na wniosek zarządu na okres nieprzekraczający pięciu lat. Akt powołania dyrektora podpisują współprzewodniczący Komitetu Ambasadorów. W następstwie zalecenia zarządu i na podstawie wyjątkowych osiagnięć Komitet Ambasadorów może w wyjątkowych okolicznościach powtórnie powołać dyrektora na maksymalny okres pięciu lat. Nie jest możliwe przedłużenie poza ten okres. Zatwierdzenie drugiej i ostatniej kadencji dokonuje się na podstawie wnikliwej oceny przeprowadzonej w oparciu o wymierne kryteria dotyczące pracy, przedłożonej przez zarząd Komitetowi Ambasadorów.
2.
Dyrektor odpowiada za reprezentację prawną i instytucjonalną Centrum oraz wykonanie uprawnień i zadań Centrum.
3.
Dyrektor jest odpowiedzialny za przedłożenie zarządowi do zatwierdzenia:
a)
ogólnego dokumentu strategicznego Centrum;
b)
rocznych i wieloletnich programów działania/programów prac;
c)
rocznego budżetu Centrum;
d)
sprawozdań rocznych, sprawozdań okresowych i ocen;
e)
struktury organizacyjnej, polityki kadrowej oraz schematu organizacyjnego Centrum; oraz
f)
informacji o naborze nowych członków personelu oraz odnawianiu, przedłużaniu lub rozwiązywaniu umów z dotychczasowymi członkami personelu.
4.
Dyrektor jest odpowiedzialny za organizację i bieżące zarządzanie Centrum. Dyrektor informuje zarząd o wszelkich środkach wykonawczych do zasad funkcjonowania Centrum.
5.
Dyrektor informuje zarząd o wszelkich istotnych kwestiach pojawiających się podczas wykonywania jego zadań oraz, w razie konieczności, informuje o tym Komitet Ambasadorów.
6.
Dyrektor przedstawia roczny plan zarządzania pracą i sprawozdanie z osiągnięć do oceny zarządowi, który następnie przekazuje je Komitetowi Ambasadorów.
7.
Dyrektor jest odpowiedzialny za przedkładanie zarządowi rocznego sprawozdania finansowego do zatwierdzenia oraz przekazanie go Komitetowi Ambasadorów.
8.
Dyrektor podejmuje wszystkie odpowiednie działania w celu wdrożenia uwag i zaleceń Komitetu Ambasadorów, towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium w odniesieniu do wykonania budżetu.
1 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
2 Umowa zmieniająca Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27).
3 Umowa zmieniająca po raz drugi Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).
4 Decyzja nr 2/2010 Rady Ministrów AKP-UE z dnia 21 czerwca 2010 r. w sprawie środków przejściowych mających zastosowanie od dnia podpisania do dnia wejścia w życie Umowy zmieniającej po raz drugi Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 68).
5 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
6 Umowa zmieniająca Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27).
7 Umowa zmieniająca po raz drugi Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., zmienioną po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024