Decyzja 2013/560/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011

(2013/560/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2013 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 - C7-0041/2013),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego 4 , w szczególności jego art. 12a,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 , w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0073/2013),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum na rok budżetowy 2011;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Centrum 6 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 - C7-0041/2013),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 7 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 8 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego 9 , w szczególności jego art. 12a,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 10 , w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0073/2013),
A.
mając na uwadze, że Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego ("Centrum") z siedzibą w Salonikach zostało utworzone na mocy rozporządzenia (EWG) nr 337/75;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2011 r. jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo;
C.
mając na uwadze fakt, że w dniu 10 maja 2012 r. Parlament udzielił dyrektorowi Centrum absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2010 11 , a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
odnotował zobowiązanie Centrum do wykorzystania w 2012 r. wkładów Norwegii i Islandii z poprzednich lat; wezwał Centrum, aby informowało organ udzielający absolutorium o wykorzystaniu tych środków,
z zadowoleniem przyjął zobowiązanie Centrum do dalszego ograniczenia przenoszenia środków poprzez monitorowanie ujednoliconych modeli wykonania budżetu (zobowiązania, płatności) i postępów w zakresie zamówień,
wezwał Centrum do dołożenia dalszych starań na rzecz ograniczenia przenoszenia środków, aby zapewnić pełniejsze przestrzeganie zasady jednoroczności; przypomniał Centrum, że można w tym celu udoskonalić system programowania i monitorowania oraz rozpoczynać umowy wcześniej w danym roku kalendarzowym,
wezwał Centrum do maksymalnego ograniczenia przesunięć środków na zobowiązania między liniami budżetowymi, aby zastosować zasadę specyfikacji,
zauważył, że system pomiaru wydajności Centrum został w pełni wdrożony i zachęcił Centrum do dalszego rozwoju ocen jakościowych w celu uzupełnienia bardziej ilościowych wskaźników systemu pomiaru wydajności,
zwrócił się do Centrum o informowanie organu udzielającego absolutorium o postępach we wdrażaniu pozostałych zaleceń służby kontroli wewnętrznej;
D.
mając na uwadze, że ostateczny budżet Centrum na rok budżetowy 2011 wyniósł 18.870.845 EUR, w porównaniu do 18.250.000 EUR w 2010 r., co stanowi wzrost o 3,21 %;
E.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Centrum na rok budżetowy 2011 wyniósł 16.987.000 EUR, w porównaniu do 16.920.000 EUR w 2010 r., co stanowi wzrost o 0,39 %;
F.
mając na uwadze ujemny wynik ekonomiczny za ten rok w wysokości - 483.296,74 EUR;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, na podstawie rocznego sprawozdania finansowego Centrum za 2011 r., że uzyskało ono budżet korygujący w kwocie 1.106.655 EUR, w związku z czym całkowity budżet Centrum ze zmianami wyniósł 18.870.845 EUR;
2.
odnotowuje oświadczenie zarządu zawarte w jego opinii dotyczącej sprawozdania rocznego Centrum za 2011 r., że budżet na 2011 r. sfinansowany z wkładu Unii został w pełni wykonany;
3.
zauważa, że Centrum otrzymuje coroczne wkłady z dwóch trzecich krajów, które korzystają z jego pracy; odnotowuje, że wkład Norwegii i Islandii do budżetu Centrum na rok budżetowy 2011 wyniósł 407.066,59 EUR; przypomniał, że środki te są zarządzane jako dochód przeznaczony na określony cel, w związku z czym muszą być przyznane na konkretne projekty; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2011 r. cel ten został osiągnięty i wykonano 100 % zaplanowanego budżetu; wzywa Centrum, aby informowało organ udzielający absolutorium o wykorzystaniu tych środków;
4.
z zadowoleniem przyjmuje opracowanie wszechstronnego zbioru procedur monitorowania wdrażania rocznego programu prac i wykorzystania zasobów, a także sprawozdawczości w tym zakresie; zauważa jednak, że niezbędna jest dalsza poprawa, biorąc pod uwagę fakt, że pod koniec 2011 r. dokonano 67 z ogólnej liczby 77 przesunięć budżetowych, co wskazuje na niedociągnięcia w planowaniu budżetowym i planowaniu programowym; wzywa do podjęcia środków strukturalnych w celu zaradzenia tej sytuacji;
5.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wysokość anulowanych środków na płatności spadła z 14 % w 2010 r. do 5,2 % w 2011 r.;

Środki przeniesione

6.
zauważa na podstawie sprawozdania finansowego, że kwota 0,9 mln EUR (5 %) została przeniesiona na 2012 r.; zauważa ponadto, że przeniesienia obejmują 0,6 mln EUR środków na tytuł II "Wydatki administracyjne" (37 % wszystkich środków z tytułu II); wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu rozwiązania kwestii tego niedociągnięcia, ponieważ zbyt wysoki poziom przeniesienia środków w tytule II jest sprzeczny z zasadą jednoroczności budżetu;
7.
zauważa, że od 2004 r. Centrum różnicowało środki na tytuł III, co wyjaśnia, dlaczego w obliczeniach wyniku budżetowego nie wykazano przeniesienia środków na działalność operacyjną innego niż nieautomatyczne przeniesienie zatwierdzone przez zarząd;

Przesunięcia

8.
zauważa, że Centrum przesunęło 699.920 EUR z tytułu I do tytułów II i III (odpowiednio 204.620 EUR i 495.300 EUR) zgodnie z art. 23 rozporządzenia finansowego; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o działaniach, które zostaną podjęte w celu rozwiązania kwestii tego niedociągnięcia, ponieważ sytuacja wskazuje na słabości w zakresie planowania i programowania budżetu oraz jest niezgodna z zasadą specyfikacji;

Dotacje

9.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że finansowanie dotacji Centrum na edukację i szkolenia zawodowe wynosi ok. 1 mln EUR; zauważa również, że istniały znaczne opóźnienia w zamykaniu dotacji na rok 2010, ponieważ beneficjenci późno składali końcowe sprawozdania z działalności, a samo Centrum odnotowało opóźnienia w weryfikacji tych sprawozdań oraz obsłudze płatności końcowych; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu rozwiązania tego niedociągnięcia;
10.
uznaje, że według Centrum opóźnienia w płatności salda końcowego w zakresie dotacji z 2010 r., które wystąpiły w 2011 r., wynikają ze szczególnie intensywnego programu pracy w 2010 r. w połączeniu z okresowym niedoborem personelu w zespole koordynującym sieć, spowodowanym długą nieprzewidzianą nieobecnością;

Zasoby ludzkie

11.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2011 r. obsadzonych było 97 z 101 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2010 r. Centrum ostatecznie wprowadziło internetowe narzędzie rekrutacji zwane RECON - Recruitment Online, które pomoże Centrum przyspieszyć i zwiększyć wydajność naboru;
13.
ubolewa z powodu faktu, że procedura naboru na stanowisko dyrektora nie przyniosła rezultatów w 2011 r. i tym samym stanowisko, wakujące od dnia 15 października 2010 r., nie zostało obsadzone w ciągu 2012 r.;

Wyniki

14.
zauważa z zadowoleniem, że w 2011 r. Centrum udostępniło wykresy Gantta dla wszystkich najważniejszych działań operacyjnych zgodnie z wymogiem organu udzielającego absolutorium;
15.
zauważa na podstawie sprawozdania rocznego, że system pomiaru wydajności został w pełni wdrożony i zachęca Centrum do dalszego rozwoju ocen jakościowych w celu uzupełnienia bardziej ilościowych wskaźników systemu pomiaru wydajności;
16.
zachęca Komisję do dalszego zbadania, wraz z Europejską Fundacją Kształcenia, Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy i z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, synergii istniejących między tymi agencjami oraz do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat możliwości pogłębienia integracji tych czterech agencji; zachęca te agencje i Komisję do zbadania, czy ściślejsza współpraca umożliwiłaby osiągnięcie korzyści skali i optymalizację ich wyników;

Współpraca z Europejską Fundacją Kształcenia (EFK)

17.
zauważa, że w listopadzie 2009 r. umowa o współpracy między Centrum a EFK została odnowiona na okres 2010-2013; zauważa, że każdego roku, w kontekście ram współpracy, Centrum i EFK sporządzają wspólny program prac, załączany do programów prac każdej z agencji;
18.
stwierdza, że w 2011 r. Centrum i EFK dodatkowo usystematyzowały współpracę, aby zmaksymalizować korzyści dla mandatu każdego z tych podmiotów, co zaowocowało organizacją seminariów wymiany wiedzy, współpracą w dziedzinie rozwoju kwalifikacji i wdrażania wspólnych instrumentów Unii, współpracą na rzecz opracowania sprawozdania w sprawie postępów krajów kandydujących za rok 2012, w ramach Komunikatu brugijskiego o ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego;

Audyt wewnętrzny

19.
z zadowoleniem przyjmuje informacje udzielone przez Centrum w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r., z których wynika, że do końca grudnia 2011 r. wykonano wszystkie siedem zaleceń służby kontroli wewnętrznej z 2009 r.; wzywa Centrum, aby informowało organ udzielający absolutorium o postępach w zakresie wykonywania zaleceń z 2010 r.;
20.
z zadowoleniem przyjmuje informacje otrzymane w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r., zgodnie z którym wszystkie podstawowe wymogi dotyczące standardów kontroli wewnętrznej 8 (ICS 8) zostały w pełni spełnione przed końcem 2011 r.; odnotowuje zobowiązanie się Centrum do spełnienia podstawowych wymogów w odniesieniu do ICS 10 w pierwszej połowie 2012 r.;

Jednostka audytu wewnętrznego

21.
przyjmuje jednak do wiadomości uwagi Centrum na temat tego, że funkcje jednostki audytu wewnętrznego są obecnie pełnione albo przez wykonawców zewnętrznych (na przykład audyt oprogramowania finansowego Centrum został zlecony na zewnątrz i przeprowadzony w 2011 r.), albo przez wewnętrzne grupy projektowe; odnotowuje ponadto, że Centrum zakończyło dokumentowanie wszystkich głównych procedur (kierowanie tym zadaniem powierzono audytorowi zewnętrznemu) oraz że przeprowadzono szkolenia w celu zapewnienia wdrożenia rocznego programu prac i skutecznych kontroli;
22.
jeżeli chodzi o inne uwagi dołączone do decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. 12 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 17.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 17.
7 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
8 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
9 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
10 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
11 Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 148.
12 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134 (zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024