KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Przywóz i wywóz produktów i sprzętu zawierających halony lub od nich uzależnionych do krytycznych zastosowań w statkach powietrznych określonych w pkt 4.1-4.6 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 podlegają obowiązkowi posiadania licencji.
(2) W art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 określono wykaz pozycji, które muszą zostać ujęte we wniosku o licencje. Poziom szczegółowości tego wykazu wymaga w praktyce odrębnej licencji dla każdego wywozu i przywozu.
(3) W przypadku produktów i sprzętu zawierających halony lub od nich uzależnionych do krytycznych zastosowań w statkach powietrznych określonych w pkt 4.1-4.6 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 obowiązek posiadania odrębnej licencji dla każdego wywozu i przywozu budzi wątpliwości ze względu na kwestie terminów specyficzne dla sektora lotnictwa, ponieważ w niektórych przypadkach licencje są potrzebne w bardzo krótkim czasie w celu uniknięcia wstrzymania lotów. W porównaniu z innymi sektorami krytycznych zastosowań halonów sektor lotnictwa, ze względu na swój charakter, dokonuje importu i eksportu częściej, a proces ten jest bardzo powtarzalny.
(4) Przywóz i wywóz produktów i sprzętu zawierających halony lub od nich uzależnionych do krytycznych zastosowań w statkach powietrznych określonych w pkt 4.1-4.6 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 nie podlegają limitom ilościowym, a zatem nie wymagają sprawdzania osobnych licencji w odniesieniu do każdego wywozu i przywozu z limitami ilościowymi.
(5) Instalacje gaśnicze na pokładzie statku powietrznego są regulowane Konwencją o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, która określa wspólne minimalne normy w zakresie eksploatacji statków powietrznych i zdatności do lotu statków powietrznych w załączniku 6 i w załączniku 8, oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego 2 .
(6) Dlatego też w szczególnym przypadku produktów i sprzętu zawierających halony lub od nich uzależnionych do krytycznych zastosowań w statkach powietrznych określonych w pkt 4.1-4.6 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 wykaz pozycji wymaganych we wniosku o licencję powinien zostać uproszczony w celu umożliwienia wydawania licencji ogólnych zamiast odrębnych licencji w odniesieniu do każdego przywozu i wywozu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1005/2009.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 4 listopada 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 286 z 31.10.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.