(2013/631/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 2 ustanawia wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wspólny system opłat jest integralnym elementem realizacji celów systemu skuteczności działania ustanowionego na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 4 .
(2) Decyzja Komisji 2011/121/UE 5 ustanawia ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, w tym cel w zakresie efektywności pod względem kosztów dla zapewniania służb żeglugi powietrznej na lata 2012-2014. Pismami z dnia 19 lipca 2012 r. i 17 grudnia 2012 r. Komisja poinformowała państwa członkowskie, że ich zrewidowane plany skuteczności działania i docelowe parametry są spójne z przyjętymi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania oraz wnoszą odpowiedni wkład na rzecz ich realizacji. Docelowe parametry efektywności kosztowej wyrażane są w określonych stawkach jednostkowych.
(3) Art. 17 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 przewiduje dokonanie przez Komisję oceny stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2014, przedłożonych jej przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2013 r. zgodnie z wymogami art. 9 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia. W ramach tej oceny sprawdzana jest zgodność stawek jednostkowych na rok 2014 z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(4) Komisja przeprowadziła ocenę stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2014 przy wsparciu ze strony organu weryfikującego skuteczność działania (PRB) i Centralnego Biura Opłat Trasowych organizacji Eurocontrol oraz z wykorzystaniem danych i dodatkowych informacji dostarczonych przez państwa członkowskie do czerwca 2013 r. Przy ocenie uwzględniono również wyjaśnienia i korekty dokonane przed spotkaniem konsultacyjnym, które odbyło się w dniu 26 czerwca 2013 r., w zastosowaniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, jak również późniejszą korespondencję między Komisją a Danią, Estonią, Irlandią, Hiszpanią, Francją, Włochami, Węgrami, Maltą, Niderlandami, Rumunią, Szwecją i Zjednoczonym Królestwem.
(5) Dania, Francja, Włochy, Niderlandy i Rumunia zaproponowały częściowe lub pełne skompensowanie korekt przewidzianych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013, czego skutkiem będzie obniżenie lub utrzymanie określonego poziomu stawki jednostkowej, co leży w interesie użytkowników przestrzeni powietrznej. W związku z tym przedmiotowe kwoty nie powinny być odzyskiwane w kolejnych latach.
(6) Komisja odnotowuje, że Hiszpania zamierza zastosować przepis przejściowy zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1191/2010 6 . Komisja zweryfikowała informacje przedstawione w tym względzie przez Hiszpanię i zgadza się, że Hiszpania spełnia warunki określone w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1191/2010 i może podjąć decyzję o wyłączeniu ustalonych kosztów instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej spod art. 11a ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1794/2006 7 . W związku z tym mechanizm podziału ryzyka związanego z ruchem między instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej i użytkownikami przestrzeni powietrznej w stosunku 30/70 odnośnie do zysków lub strat, które wynikają z różnicy między faktycznymi jednostkami usługowymi a prognozowanymi jednostkami usługowymi, należy stosować już od progu 0 % różnicy zamiast 2 % różnicy. Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1191/2010 oraz z uwzględnieniem redukcji stawki jednostkowej podjętej przez Hiszpanię dla roku 2012, przedmiotowe wyłączenie jest ograniczone do podziału ryzyka związanego z ruchem w odniesieniu do dochodów ze wspomnianego roku. Hiszpania zamierza rozłożyć wynikające z powyższego przeniesienie na kolejne lata, począwszy od roku 2015.
(7) Artykuł 17 ust. 1 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 stanowi, że w przypadku gdy stawki jednostkowe są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013, Komisja powiadamia o tym zainteresowane państwa członkowskie.
(8) Powiadomienie o zgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 powinno pozostawać bez uszczerbku dla art. 16 rozporządzenia (WE) nr 550/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.289.68 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/631/UE w sprawie ustalenia zgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2014 na podstawie art. 17 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 |
| Data aktu: | 29/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2013 |
| Data wejścia w życie: | 31/10/2013 |