Rozporządzenie delegowane 1003/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1003/2013
z dnia 12 lipca 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 72 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE 2  stanowi, że dochody Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) obejmują opłaty uiszczane na rzecz ESMA w przypadkach określonych w przepisach unijnych, a także składki krajowych organów władzy publicznej oraz dotację unijną.

(2) Od repozytoriów transakcji posiadających siedzibę w Unii powinna być pobierana opłata rejestracyjna, aby uwzględnić ponoszone przez ESMA koszty rozpatrzenia wniosku o rejestrację. Koszty związane z rozpatrzeniem wniosku wzrastają, jeżeli repozytorium transakcji zamierza świadczyć usługi w zakresie co najmniej trzech klas instrumentów pochodnych lub oferować usługi pomocnicze. W związku z tym opłata rejestracyjna powinna być obliczana z uwzględnieniem tych dwóch obiektywnych kryteriów.

(3) Oczekuje się, że świadczenie usług pomocniczych i usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych ma również bezpośredni wpływ na przyszły obrót danego repozytorium transakcji. W związku z powyższym, na potrzeby pobierania opłat rejestracyjnych, repozytoria transakcji należy sklasyfikować pod względem trzech różnych kategorii przewidywanego łącznego obrotu (wysoki, średni i niski przewidywany łączny obrót), w odniesieniu do których należy stosować opłaty rejestracyjne w różnej wysokości, w zależności od tego, czy zamierzają one świadczyć usługi pomocnicze i usługi gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji, lub obydwa rodzaje tych usług, w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych.

(4) Jeżeli po rejestracji repozytorium transakcji rozpoczyna świadczenie usług pomocniczych lub rozpoczyna świadczenie usług w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych i tym samym zostaje sklasyfikowane do wyższej kategorii pod względem przewidywanego łącznego obrotu, repozytorium to powinno pokryć różnicę między opłatą rejestracyjną uiszczoną pierwotnie a opłatą rejestracyjną przewidzianą dla nowej kategorii przewidywanego łącznego obrotu, do której zostało sklasyfikowane.

(5) W celu zniechęcenia repozytoriów transakcji do składania nieuzasadnionych wniosków opłaty rejestracyjne nie powinny podlegać zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji, które wystąpiło z wnioskiem, wycofa go podczas procedury rejestracji lub jeżeli rejestracji odmówiono.

(6) Aby zapewnić wydajne wykorzystanie budżetu ESMA i jednocześnie zmniejszyć obciążenie finansowe państw członkowskich i Unii, należy zadbać o to, by repozytoria transakcji pokrywały co najmniej wszystkie koszty związane ze sprawowaniem nad nimi nadzoru. Opłaty należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki środków przewidzianych na działania związane z repozytoriami transakcji. Jeżeli odnotowywanie znacznych deficytów bądź nadwyżek będzie się powtarzało, Komisja powinna dostosować wysokość opłat i należności.

(7) W celu zapewnienia uczciwej i przejrzystej alokacji opłat, odzwierciedlającej jednocześnie faktyczny ciężar administracyjny związany z poszczególnymi nadzorowanymi podmiotami, opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie obrotu osiąganego przez repozytorium transakcji z działalności podstawowej. Opłaty nadzorcze pobierane od repozytorium transakcji powinny być proporcjonalne do działalności tego repozytorium w porównaniu z ogółem działalności wszystkich zarejestrowanych i nadzorowanych repozytoriów transakcji w danym roku obrotowym. Jednakże ze względu na to, że ESMA ponosi pewne stałe koszty administracyjne związane z nadzorowaniem repozytoriów transakcji, należy ustalić minimalną opłatę nadzorczą.

(8) Ze względu na ograniczoną ilość danych dotyczących działalności danego repozytorium transakcji w roku, w którym zostało ono zarejestrowane, początkowa roczna opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie opłaty rejestracyjnej i działań, jakie ESMA podjął w związku z nadzorowaniem tego repozytorium transakcji w tym roku.

(9) Repozytoria transakcji są stosunkowo nowymi podmiotami, które świadczą nowe, regulowane usługi finansowe, i w związku z tym nie istnieją jeszcze wiarygodne sposoby obliczania ich obrotów. Niemniej jednak, w celu oszacowania obrotów repozytoriów transakcji, niektóre wskaźniki powinny zostać uwzględnione, w szczególności główne przychody finansowe repozytoriów transakcji uzyskane z centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych (z wyłączeniem wszelkich przychodów z usług pomocniczych), a także liczba transakcji zgłoszonych w danym okresie oraz liczba transakcji niezrealizowanych na koniec każdego okresu. W pierwszym roku działalności repozytorium transakcji wysokość opłaty nadzorczej powinna odpowiadać działaniom prowadzonym przez ESMA w związku z jego nadzorowaniem od momentu rejestracji do końca roku, w oparciu o opłaty rejestracyjne ustalone na podstawie poziomu przewidywanego łącznego obrotu.

(10) Repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. nie rozpoczną świadczenia usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji przed końcem 2013 r., więc ich obrót w 2013 r. najprawdopodobniej będzie bliski zeru. W związku z tym roczna opłata nadzorcza pobierana od tych repozytoriów za rok 2014 powinna zostać obliczona na podstawie ich właściwego obrotu osiągniętego w pierwszej połowie 2014 r.

(11) W związku ze wczesnym etapem rozwoju sektora repozytoriów transakcji i możliwym dalszym jego rozwojem w przyszłości, metoda obliczania obrotu repozytoriów transakcji powinna zostać, w razie potrzeby, poddana przeglądowi. Komisja powinna ocenić stosowność sposobu obliczania obrotów określonego w niniejszym rozporządzeniu w przeciągu czterech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(12) Należy ustanowić przepisy dotyczące opłat, które mają być pobierane od repozytoriów transakcji z państw trzecich, które wystąpiły z wnioskiem o uznanie w Unii zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) nr 648/2012, na potrzeby pokrycia kosztów związanych z ich uznaniem oraz rocznych kosztów administracyjnych związanych z nadzorowaniem. W tym kontekście kosztami ponoszonymi przez ESMA są niezbędne wydatki związane z uznawaniem repozytoriów transakcji z państw trzecich na podstawie art. 77 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, zawarciem uzgodnień o współpracy z właściwymi organami państwa trzeciego, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane, na podstawie art. 75 ust. 3 tego rozporządzenia, jak również nadzorowaniem uznanych repozytoriów transakcji. Koszty związane z zawarciem uzgodnień o współpracy zostaną podzielone pomiędzy uznane repozytoria transakcji z tego samego państwa trzeciego.

(13) Funkcje nadzorcze sprawowane przez ESMA w odniesieniu do uznanych repozytoriów transakcji z państw trzecich odnoszą się głównie do realizacji uzgodnień o współpracy, w tym skutecznej wymiany danych między odpowiednimi organami. Koszty sprawowania tych funkcji powinny być pokrywane z opłat nadzorczych pobieranych od uznanych repozytoriów transakcji. Z uwagi na to, że koszty te będą znacznie niższe od ponoszonych przez ESMA kosztów bezpośredniego nadzorowania repozytoriów transakcji zarejestrowanych w Unii, opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji powinny być znacznie niższe od minimalnej opłaty nadzorczej pobieranej od zarejestrowanych repozytoriów transakcji bezpośrednio nadzorowanych przez ESMA.

(14) W perspektywie ewentualnych przyszłych zmian należy dokonać przeglądu i, w razie potrzeby, aktualizacji sposobu obliczania właściwego obrotu, jak również wysokości opłat rejestracyjnych, opłat nadzorczych i opłat za uznanie.

(15) Krajowe właściwe organy ponoszą koszty w związku z prowadzeniem prac na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Opłaty pobierane przez ESMA od repozytoriów transakcji powinny również pokrywać te koszty. W celu uniknięcia sytuacji, w której właściwe organy ponoszą stratę lub osiągają zysk z wykonywania przekazanych im zadań lub udzielania pomocy ESMA, ESMA powinien dokonywać zwrotu faktycznych kosztów poniesionych przez te krajowe właściwe organy.

(16) Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić podstawę przysługującego ESMA prawa do pobierania opłat od repozytoriów transakcji. W celu niezwłocznego ułatwienia prowadzenia skutecznej i wydajnej działalności w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od repozytoriów transakcji z tytułu ich rejestracji, nadzorowania i uznawania.

Artykuł  2

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od repozytoriów transakcji pokrywają:

a)
wszystkie koszty związane z rejestracją i nadzorowaniem repozytoriów transakcji przez ESMA zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, w tym koszty wynikające z uznawania repozytoriów transakcji;
b)
wszystkie koszty, których zwrot przysługuje właściwym organom, które przeprowadziły prace zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
Artykuł  3

Właściwy obrót

1. 
Właściwy obrót repozytorium transakcji za dany rok obrotowy (n) jest sumą jednej trzeciej każdej z poniższych pozycji:
a)
przychodów z podstawowej działalności repozytorium transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za poprzedni rok (n-1), podzielonych przez łączne przychody z podstawowej działalności wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych w poprzednim roku (n-1);
b)
liczby transakcji zgłoszonych do repozytorium transakcji w poprzednim roku (n-1), podzielonej przez łączną liczbę transakcji zgłoszonych do wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w poprzednim roku (n-1);
c)
liczby zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 31 grudnia poprzedniego roku (n-1), podzielonej przez łączną liczbę zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 31 grudnia poprzedniego roku (n-1) we wszystkich zarejestrowanych repozytoriach transakcji.

Właściwy obrót danego repozytorium transakcji ("TRi" w poniższym wzorze), o którym mowa w akapicie pierwszym, oblicza się w następujący sposób:

2. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji nie prowadziło działalności przez pełny rok (n-1), właściwy obrót szacuje się według wzoru określonego w ust. 1 poprzez ekstrapolację na cały rok (n-1) - dla repozytorium transakcji oraz dla każdej z pozycji, o których mowa w ust. 1 lit. a), b) i c) - wartości obliczonych w odniesieniu do liczby miesięcy, podczas których repozytorium transakcji prowadziło działalność w roku (n-1).
Artykuł  4

Dostosowanie wysokości opłat

1. 
Opłaty pobierane od repozytoriów transakcji ustala się na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki środków.

Jeżeli odnotowywanie znacznych deficytów bądź nadwyżek powtarza się, Komisja dostosowuje wysokość opłat.

2. 
W przypadku gdy opłaty pobierane od repozytoriów transakcji w roku (n) są niewystarczające do pokrycia wszystkich koniecznych wydatków ESMA związanych z rejestracją, nadzorowaniem i uznawaniem repozytoriów transakcji, ESMA podwyższa w roku (n+1) o niezbędną kwotę opłaty nadzorcze pobierane od repozytoriów transakcji, które były zarejestrowane przez pełny rok (n) i nadal pozostają zarejestrowane w roku (n+1).
3. 
Dostosowanie opłat z tytułu deficytów, o których mowa w ust. 2, oblicza się w odniesieniu do poszczególnych repozytoriów transakcji w stosunku do ich właściwego obrotu w roku (n).

ROZDZIAŁ  II

OPŁATY

Artykuł  5

Rodzaje opłat

1. 
Od repozytoriów transakcji mających siedzibę w Unii, które występują z wnioskiem o rejestrację zgodnie z art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a)
opłaty rejestracyjne zgodnie z art. 6;
b)
roczne opłaty nadzorcze zgodnie z art. 7.
2. 
Od repozytoriów transakcji mających siedzibę w państwach trzecich, które występują z wnioskiem o rejestrację zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a)
opłaty za uznanie zgodnie z art. 8 ust. 1;
b)
roczne opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji zgodnie z art. 8 ust. 2.
Artykuł  6

Opłata rejestracyjna

1. 
Opłatę rejestracyjną pobieraną od poszczególnych repozytoriów transakcji, które wystąpiły z wnioskiem o rejestrację, oblicza się w oparciu o skalę działań nadzorczych niezbędnych do oceny i rozpatrzenia wniosku, jak również przewidywany łączny obrót repozytorium transakcji zgodnie z ust. 2-6.
2. 
Do celów obliczenia opłaty rejestracyjnej uwzględnia się następujące rodzaje działalności:
a)
świadczenie przez repozytorium transakcji usług pomocniczych, takich jak potwierdzanie transakcji, kojarzenie transakcji, obsługa zdarzeń kredytowych, usług uzgadniania lub kompresji portfela;
b)
świadczenie usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji w zakresie trzech lub więcej klas instrumentów pochodnych.
3. 
Do celów ust. 2 uznaje się, że repozytorium transakcji świadczy usługi pomocnicze w którejkolwiek z poniższych sytuacji:
a)
w przypadku gdy bezpośrednio świadczy usługi pomocnicze;
b)
w przypadku gdy podmiot należący do tej samej grupy co repozytorium transakcji pośrednio świadczy usługi pomocnicze;
c)
w przypadku gdy podmiot, z którym repozytorium transakcji zawarł umowę o współpracę przy świadczeniu usług w kontekście łańcucha transakcyjnego lub rozliczania i rozrachunku transakcji bądź też linii biznesowej, świadczy usługi pomocnicze.
4. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji nie prowadzi żadnego z rodzajów działalności określonych w ust. 2, uznaje się, że przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest niski, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 45.000 EUR.
5. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji prowadzi jeden z dwóch rodzajów działalności określonych w ust. 2 uznaje się, przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest średni, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 65.000 EUR.
6. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji prowadzi obydwa rodzaje działalności określone w ust. 2 uznaje się, przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest wysoki, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 100.000 EUR.
7. 
W przypadku istotnej zmiany w zakresie świadczonych usług, w wyniku której repozytorium transakcji zobowiązane jest do uiszczenia wyższej opłaty rejestracyjnej na mocy ust. 4, 5 i 6 niż opłata rejestracyjna uiszczona pierwotnie, repozytorium transakcji uiszcza kwotę odpowiadającą różnicy między opłatą rejestracyjną uiszczoną pierwotnie a wyższą opłatą rejestracyjną wynikającą z tej istotnej zmiany.
Artykuł  7

Roczna opłata nadzorcza pobierana od zarejestrowanych repozytoriów transakcji

1. 
Zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza roczną opłatę nadzorczą.
2. 
Łączną roczną opłatę nadzorczą za dany rok obrotowy (n) oblicza się w następujący sposób:
a)
podstawę obliczenia łącznej rocznej opłaty nadzorczej za dany rok obrotowy (n) stanowią szacunki wydatków związanych z nadzorowaniem repozytoriów transakcji uwzględnione w budżecie ESMA na ten rok, ustalone i zatwierdzone zgodnie z art. 63 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010;
b)
łączną roczną opłatę nadzorczą za dany rok obrotowy (n) oblicza się poprzez odjęcie następujących opłat od szacunków wydatków zgodnie z lit. a):
(i)
łącznych opłat rejestracyjnych uiszczonych przez repozytoria transakcji zgodnie z art. 6 w danym roku obrotowym (n) oraz dodatkowych opłat rejestracyjnych uiszczonych w danym roku obrotowym (n) przez już zarejestrowane repozytoria transakcji, w przypadku wystąpienia istotnej zmiany w zakresie ich rejestracji, o której mowa w art. 6 ust. 7;
(ii)
łącznych opłat za uznanie uiszczonych przez repozytoria transakcji z państw trzecich zgodnie z art. 8 w danym roku obrotowym (n);
(iii)
początkowej opłaty nadzorczej pobieranej od repozytoriów transakcji w danym roku obrotowym (n) zgodnie z ust. 4;
c)
zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza roczną opłatę nadzorczą wynikającą z podzielenia łącznej rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z lit. b) pomiędzy wszystkie repozytoria transakcji zarejestrowane w roku n-1, proporcjonalnie do udziału właściwego obrotu danego repozytorium transakcji w łącznych właściwych obrotach wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji obliczonych zgodnie z art. 3 ust. 1 i skorygowanych zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3.
3. 
Minimalna roczna opłata nadzorcza, jaką uiszcza repozytorium transakcji, wynosi 30.000 EUR.
4. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3 zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza, w roku jego rejestracji, początkową opłatę nadzorczą równą niższej z poniższych opłat:
a)
należnej opłacie rejestracyjnej zgodnie z art. 6;
b)
należnej opłacie rejestracyjnej zgodnie z art. 6 pomnożonej przez iloraz liczby dni roboczych od daty jego rejestracji do końca roku i 60 dni roboczych.

Obliczenia tego dokonuje się w następujący sposób:

opłata nadzorcza pobierana od TR w roku 1 = min (opłata rejestracyjna pobierana od TR, opłata rejestracyjna pobierana od TR * współczynnik)

Artykuł  8

Opłata za uznanie repozytoriów transakcji z państw trzecich

1. 
Repozytorium transakcji, które wystąpiło z wnioskiem o uznanie, uiszcza opłatę za uznanie, obliczaną jako sumę:
a)
20.000 EUR;
b)
kwoty wynikającej z podzielenia 35.000 EUR pomiędzy łączną liczbę repozytoriów transakcji z tego samego państwa trzeciego, które zostały uznane przez ESMA lub które złożyły wniosek o uznanie, ale nie zostały jeszcze uznane.
2. 
Repozytorium transakcji uznane zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 uiszcza roczną opłatę nadzorczą w wysokości 5.000 EUR.

ROZDZIAŁ  III

WARUNKI PŁATNOŚCI I ZWROTU

Artykuł  9

Ogólne zasady dokonywania płatności

1. 
Wszystkie opłaty uiszczane są w euro. Opłaty uiszczane są w sposób określony w art. 10, 11 i 12.
2. 
Od wszelkich opóźnionych płatności naliczane są odsetki za zwłokę w dziennej wysokości 0,1 % należnej kwoty.
Artykuł  10

Uiszczanie opłat rejestracyjnych

1. 
Opłata rejestracyjna, o której mowa w art. 6, jest uiszczana w pełnej wysokości z chwilą złożenia przez repozytorium transakcji wniosku o rejestrację.
2. 
Opłaty rejestracyjne nie podlegają zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji wycofa wniosek o rejestrację przed przyjęciem przez ESMA uzasadnionej decyzji o rejestracji lub o odmowie rejestracji, lub jeżeli odmówiono rejestracji.
Artykuł  11

Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych

1. 
Roczną opłatę nadzorczą za dany rok obrotowy, o której mowa w art. 7, uiszcza się w dwóch ratach.

Pierwsza rata przypada do zapłaty w dniu 28 lutego danego roku i wynosi dwie trzecie szacunkowej rocznej opłaty nadzorczej. Jeżeli wysokość właściwego obrotu obliczonego na podstawie art. 3 nie jest jeszcze dostępna w tym terminie, obrót obliczany jest w oparciu o wysokość ostatniego dostępnego właściwego obrotu zgodnie z art. 3.

Druga rata przypada do zapłaty w dniu 31 sierpnia. Wysokość drugiej raty równa jest kwocie rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z art. 7, pomniejszonej o kwotę pierwszej raty.

2. 
ESMA przesyła repozytoriom transakcji faktury na kwotę rat na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.
Artykuł  12

Uiszczanie opłat za uznanie

1. 
Opłaty za uznanie, o których mowa w art. 8 ust. 1, przypadają do zapłaty w pełnej wysokości z chwilą złożenia przez repozytorium transakcji wniosku o uznanie. Opłaty te nie podlegają zwrotowi.
2. 
Za każdym razem, kiedy złożony zostaje nowy wniosek o uznanie repozytorium transakcji z państwa trzeciego, ESMA dokonuje przeliczenia kwoty, o której mowa w art. 8 ust. 1 lit. b).

ESMA dokonuje zwrotu, w równej wysokości, już uznanym repozytoriom transakcji z tego samego państwa trzeciego kwoty stanowiącej różnicę między kwotą uiszczoną na podstawie art. 8 ust. 1 lit. b) a kwotą wynikającą z przeliczania. Zwrot różnicy następuje w formie płatności bezpośredniej lub obniżenia opłat pobieranych w kolejnym roku.

3. 
Roczna opłata nadzorcza pobierana od uznanego repozytorium transakcji przypada do zapłaty w terminie do końca lutego każdego roku obrotowego. ESMA przesyła uznanemu repozytorium transakcji fakturę na kwotę płatności na co najmniej 30 dni przed tym terminem.
Artykuł  13

Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy

1. 
Opłaty z tytułu rejestracji, nadzorowania i uznawania repozytoriów transakcji pobiera jedynie ESMA.
2. 
ESMA zwraca właściwemu organowi faktycznie poniesione koszty w związku z wykonywaniem zadań zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, a w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  14

Opłaty w 2013 r.

1. 
Repozytoria transakcji, które występują z wnioskiem o rejestrację w 2013 r., uiszczają opłatę rejestracyjną, o której mowa w art. 6, w pełnej wysokości, w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w dniu złożenia wniosku o rejestrację, w zależności od tego, co nastąpi później.
2. 
Repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. uiszczają za rok 2013 początkową roczną opłatę nadzorczą w pełnej wysokości, obliczoną zgodnie z art. 7 ust. 4, w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub 30 dni po przyjęciu decyzji o rejestracji, w zależności od tego, co nastąpi później.
3. 
Repozytoria transakcji z państw trzecich, które występują z wnioskiem o uznanie w 2013 r., uiszczają opłatę za uznanie, o której mowa w art. 8 ust. 1, w pełnej wysokości, w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w dniu złożenia wniosku, w zależności od tego, co nastąpi później.
4. 
Repozytoria transakcji z państw trzecich uznane w 2013 r. uiszczają za rok 2013 roczną opłatę nadzorczą w pełnej wysokości, obliczoną zgodnie z art. 8 ust. 3, w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub 30 dni po przyjęciu decyzji o uznaniu, w zależności od tego, co nastąpi później.
Artykuł  15

Roczna opłata nadzorcza za 2014 r. pobierana od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r.

1. 
Od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r. pobiera się roczną opłatę nadzorczą za 2014 r., obliczoną zgodnie z art. 7, na podstawie ich właściwego obrotu w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r., jak określono w ust. 2 niniejszego artykułu.
2. 
Do celów obliczenia opłat nadzorczych za 2014 r., pobieranych od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r. na podstawie art. 7, właściwy obrót repozytorium transakcji jest sumą jednej trzeciej każdej z poniższych pozycji:
a)
przychodów z podstawowej działalności repozytorium transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r., podzielonych przez łączne przychody z podstawowej działalności wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r.;
b)
liczby transakcji zgłoszonych do repozytorium transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r., podzielonej przez łączną liczbę transakcji zgłoszonych do wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r.;
c)
liczby zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2014 r., podzielonej przez łączną liczbę zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2014 r. we wszystkich zarejestrowanych repozytoriach transakcji.
3. 
Roczna opłata nadzorcza za 2014 r. pobierana od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2013 r. uiszczana jest w dwóch ratach.

Pierwsza rata przypada do zapłaty w dniu 28 lutego 2014 r. i jest równa kwocie opłaty rejestracyjnej uiszczonej przez repozytorium transakcji w 2013 r. na podstawie art. 6.

Druga rata przypada do zapłaty w dniu 31 sierpnia. Wysokość drugiej raty jest równa kwocie rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1 i 2, pomniejszonej o kwotę pierwszej raty.

W przypadku gdy kwota pierwszej raty uiszczonej przez repozytorium transakcji jest wyższa od rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1 i 2, ESMA zwraca repozytorium transakcji różnicę między kwotą pierwszej raty a roczną opłatą nadzorczą obliczoną zgodnie z ust. 1 i 2.

4. 
ESMA przesyła repozytorium transakcji zarejestrowanym w 2013 r. faktury na kwotę rat rocznej opłaty nadzorczej za 2014 r. na co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
5. 
Z chwilą udostępnienia zbadanego sprawozdania finansowego za 2014 r. repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. informują ESMA o wszelkich zmianach wskaźników, o których mowa w ust. 2 lit. a), b) lub c), stosowanych do obliczania właściwego obrotu zgodnie z ust. 2, wynikających z różnicy między danymi końcowymi a wstępnymi danymi wykorzystanymi na potrzeby obliczeń.

Repozytoria transakcji uiszczają różnicę pomiędzy faktycznie zapłaconą roczną opłatą nadzorczą za 2014 r. a roczną opłatą nadzorczą za 2014 r., która ma zostać uiszczona w związku ze zmianą wskaźników, o których mowa w ust. 2 lit. a), b) lub c), stosowanych do obliczania właściwego obrotu zgodnie z ust. 2.

ESMA przesyła fakturę dotyczącą wszelkich dodatkowych płatności, które ma uiścić repozytorium transakcji w związku ze zmianą wskaźników, o których mowa w ust. 2 lit. a), b) lub c), stosowanych do obliczania właściwego obrotu zgodnie z ust. 2, na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.

Artykuł  15a  3

Roczna opłata nadzorcza za 2021 r. pobierana od repozytoriów transakcji, które były zarejestrowane według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.

1. 
Od repozytoriów transakcji, które według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. były już zarejestrowane w ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą za 2021 r. obliczaną zgodnie z art. 7. Do celów art. 7 ust. 2 lit. c) właściwy obrót repozytoriów transakcji oblicza się jednak zgodnie z ust. 2.
2. 
Do celów ust. 1 właściwy obrót repozytorium transakcji jest sumą jednej trzeciej każdej z poniższych pozycji:
a)
przychodów z podstawowej działalności repozytorium transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych uzyskanych w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., podzielonych przez łączne przychody z podstawowej działalności wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w zakresie centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych uzyskane w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.;
b)
liczby transakcji zgłoszonych do repozytorium transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., podzielonej przez łączną liczbę transakcji zgłoszonych do wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.;
c)
liczby zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2021 r. w repozytorium transakcji, podzielonej przez łączną liczbę zarejestrowanych, lecz niezrealizowanych transakcji w dniu 30 czerwca 2021 r. we wszystkich zarejestrowanych repozytoriach transakcji.
3. 
Kwotę rocznej opłaty nadzorczej, o której mowa w ust. 1, pomniejsza się o wszelkie kwoty już uiszczone przez repozytorium transakcji na podstawie art. 11 ust. 1 przed dniem 26 maja 2021 r.

Jeżeli kwota już uiszczona przez repozytorium transakcji zgodnie z art. 11 ust. 1 przed dniem 26 maja 2021 r. jest wyższa niż roczna opłata nadzorcza obliczona zgodnie z ust. 1, ESMA zwraca różnicę repozytorium transakcji.

4. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 1 roczna opłata nadzorcza za 2021 r. pobierana od repozytoriów transakcji, o których mowa w ust. 1, przypada do zapłaty w dniu 31 października 2021 r.
5. 
ESMA przesyła repozytoriom transakcji, o których mowa w ust. 1, fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej za 2021 r. na co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
6. 
Gdy zbadane sprawozdania finansowe za 2021 r. staną się dostępne, repozytoria transakcji, o których mowa w ust. 1, zgłaszają ESMA wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 1, za 2021 r.

Od repozytoriów transakcji pobiera się ewentualną różnicę między roczną opłatą nadzorczą faktycznie uiszczoną za 2021 r. a roczną opłatą nadzorczą, która byłaby należna za 2021 r., gdyby właściwy obrót obliczono w oparciu o wskaźniki zgłoszone na podstawie akapitu pierwszego.

ESMA przesyła fakturę na ewentualną dodatkową kwotę należną na podstawie akapitu drugiego na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2013 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
3 Art. 15a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 822/2021 z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.183.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2021 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.279.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1003/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji
Data aktu: 12/07/2013
Data ogłoszenia: 19/10/2013
Data wejścia w życie: 22/10/2013