uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 103h w związku z art. 4,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 2 przewidują pomoc finansową Unii dla organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw.
(2) Wyrokiem z dnia 30 maja 2013 r. w sprawach połączonych T-454/10 i T-482/11 3 Sąd stwierdził nieważność art. 52 ust. 2a akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007 4 oraz równoważnego art. 50 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 w odniesieniu do obliczania wartości stanowiącej przedmiot obrotu produkcji owoców i warzyw przeznaczonych do przetworzenia. Sąd stwierdził również nieważność art. 60 ust. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 w odniesieniu do kwalifikowalności działań w ramach programów operacyjnych w zakresie inwestycji i działań związanych z przekształcaniem owoców i warzyw w przetworzone owoce i warzywa.
(3) Wyrok Sądu utrzymał skutki przepisu dotyczącego obliczania wartości produkcji wprowadzonej do obrotu jedynie w zakresie, w jakim odpowiednie płatności zostały dokonane przed dniem ogłoszenia wyroku. W związku z powyższym płatności dokonywane przez państwa członkowskie mogą być zawieszone lub opóźnione w oczekiwaniu na przyjęcie nowych zasad, które zastąpią unieważnione, albo w związku z zawieszającym skutkiem odwołania.
(4) Komisja podjęła decyzję o wniesieniu odwołania od orzeczenia Sądu w wyżej wymienionych sprawach. Odwołanie zostało wniesione do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 12 sierpnia 2013 r. W oczekiwaniu na decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie odwołania, o ile nie postanowi on inaczej, skutki wyroku Sądu są zawieszone.
(5) Artykuł 70 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 stanowi, że pomoc dla organizacji producentów musi zostać wypłacona do dnia 15 października roku następującego po roku realizacji programu operacyjnego. Jeżeli pomoc wypłaca się po tym terminie, należy stosować obniżki przewidziane w art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 883/2006 5 .
(6) Należy zatem przedłużyć termin wypłaty przez państwa członkowskie pomocy finansowej Unii na przedmiotowe programy operacyjne w odniesieniu do roku wdrażania 2012, biorąc pod uwagę, że państwa członkowskie mogły zawiesić obsługę wniosków o przyznanie płatności do czasu, kiedy Komisja wniosła odwołanie i na czas trwania tej procedury.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 października 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.263.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 956/2013 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011 w odniesieniu do wypłaty pomocy dla organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw |
| Data aktu: | 04/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 05/10/2013 |
| Data wejścia w życie: | 12/10/2013 |