a także mając na uwadze, co następuje:(1) Artykuł 3 lit. e) dyrektywy 2010/40/UE ustala działanie priorytetowe w zakresie zapewnienia usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych.
(2) Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 2010/40/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia specyfikacji niezbędnych do zapewnienia zgodności, interoperacyjności i ciągłości w celu wdrożenia i operacyjnego stosowania inteligentnych systemów transportowych (ITS) w odniesieniu do usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach. Celem niniejszego rozporządzenia jest optymalizacja wykorzystania parkingów i ułatwienie kierowcom lub przedsiębiorstwom transportowym podejmowania decyzji o tym, kiedy i gdzie zaparkować, poprzez wdrożenie usług informacyjnych.
(3) Rezolucja Rady 2 w sprawie zwalczania i zapobiegania przestępczości związanej z drogowym transportem towarów oraz zapewnienia bezpiecznych parkingów dla samochodów ciężarowych podkreśla potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony kierowców samochodów ciężarowych oraz zwiększenia możliwości parkowania.
(4) Obowiązkowe okresy odpoczynku i przerwy mogą mieć wpływ na zachowanie kierowców odnośnie do wyboru miejsca parkowania. Celem niniejszego rozporządzenia jest optymalizacja wykorzystania parkingów i ułatwienie kierowcom lub przedsiębiorstwom transportowym podejmowania decyzji o tym, kiedy i gdzie zaparkować, poprzez wdrożenie usług informacyjnych.
(5) Aby zapewnić interoperacyjność i ciągłość usługi w całej Unii oraz w pełni uwzględnić wymogi ochrony danych, ważne jest, aby wszystkie państwa członkowskie opracowały zharmonizowane i spójne podejście do kwestii zapewnienia usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych w całej Unii. W tym celu państwa członkowskie mogą wykorzystać rozwiązania techniczne i standardy, które zostaną dostarczone przede wszystkim przez europejskie i międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia normalizacyjne, tak aby zapewnić interoperacyjność i ciągłość usługi w całej UE, uwzględniając jednocześnie w pełni wymogi ochrony danych osobowych.
(6) Dostarczanie informacji dotyczących ochrony i udogodnień ma wpływ na decyzje podejmowane przez kierowców w zakresie wyboru parkingu. Wskazówki mogą być udzielane poprzez wyświetlanie informacji na temat ochrony, bezpieczeństwa i usług oferowanych na parkingu.
(7) W przypadku szczególnego, trwałego zwiększenia popytu na bezpieczne i chronione parkingi na niektórych obszarach kierowcy samochodów ciężarowych powinni być przekierowywani z zapełnionych parkingów do innych lokalizacji w strefie priorytetowej, gdzie dostępne są wolne bezpieczne i chronione miejsca, tak aby uniknąć niewłaściwego parkowania; dlatego też państwa członkowskie powinny określić "strefy priorytetowe".
(8) Jeżeli do wskazywania bezpiecznych i chronionych parkingów wykorzystywane jest oznakowanie statyczne, powinno ono być zgodne z konwencją wiedeńską z dnia 8 listopada 1968 r., jeżeli dane państwo członkowskie jest jej stroną.
(9) Dyrektywa 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego 3 ustanawia minimalne zasady dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w Unii Europejskiej. Opiera się ona na dwóch głównych filarach rynku wewnętrznego, a mianowicie przejrzystości i uczciwej konkurencji, i zachęca państwa członkowskie do wyjścia poza te minimalne zasady dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego i przyjmowania strategii umożliwiających szerokie wykorzystywanie dokumentacji lub danych w kontekście niniejszego rozporządzenia, znajdujących się w posiadaniu organów sektora publicznego. W niektórych przypadkach ponowne wykorzystywanie danych następuje bez uzgadniania licencji. W innych przypadkach wydawana będzie licencja nakładająca warunki ponownego wykorzystywania przez licencjobiorcę, dotycząca takich spraw, jak odpowiedzialność, prawidłowe wykorzystywanie danych, zapewnienie zgodności z wymogami ochrony danych, gwarancja niewprowadzania zmian oraz obowiązek podania źródła. Prawa własności intelektualnej osób trzecich pozostają nienaruszone.
(10) Informacje zwrotne od użytkowników to informacje dostarczane przez użytkowników parkingów w celu przekazania osobistych i anonimowych porad dla innych przyszłych użytkowników i operatorów parkingów dla samochodów ciężarowych. Informacje te mogą być wykorzystywane do kontroli zarządzania jakością w odniesieniu do usługi informacyjnej, a także na potrzeby oceny. Należy zagwarantować anonimowość informacji zwrotnych.
(11) Wdrażanie i stosowanie aplikacji i usług ITS może pociągać za sobą przetwarzanie danych osobowych, które powinno odbywać się zgodnie z unijnymi przepisami określonymi w szczególności w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 4 oraz w dyrektywie 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) 5 . Dlatego też do aplikacji ITS należy stosować zasady ograniczenia celu i minimalizowania danych.
(12) Kwestie wdrażania i stosowania aplikacji i usług ITS, określone w specyfikacjach przyjętych zgodnie z art. 6 dyrektywy 2010/40/UE, są uregulowane zgodnie z przepisami Unii, w tym w szczególności z dyrektywą Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe 6 , a także ze stosownymi przepisami krajowymi.
(13) Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
2 SN 27.10.2010 15504/10.
3 Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 90
4 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
5 Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
6 Dz.U. L 210 z 7.8.1985, s. 29.
7 CEN/TS 16157.