(Dz.U.UE L z dnia 7 września 2013 r.)
KOMITET WSPÓŁPRACY CELNEJ,
uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 41 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową EPA") stosuje się tymczasowo od dnia 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe.
(2) Protokół 1 do przejściowej EPA dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw AWP do Unii.
(3) Zgodnie z art. 42 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej EPA odstępstwa od reguł pochodzenia przyznaje się, jeżeli uzasadnia je rozwój istniejących gałęzi przemysłu w państwach AWP.
(4) Zgodnie z art. 42 ust. 5, jeżeli wniosek o odstępstwo dotyczy państwa wyspiarskiego, jego analiza jest przeprowadzana z korzyścią dla tego państwa, w szczególności w odniesieniu do wpływu społecznego i gospodarczego decyzji, która ma zostać podjęta, przede wszystkim pod kątem zatrudnienia oraz konieczności stosowania odstępstwa w okresie uwzględniającym trudności państwa wyspiarskiego oraz jego szczególną sytuację.
(5) Zgodnie z art. 42 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej EPA dnia 29 listopada Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyznał państwom AWP będącym beneficjentami (Mauritiusowi, Seszelom oraz Madagaskarowi) automatyczne odstępstwo 2 w odniesieniu do 8 000 ton tuńczyka konserwowanego oraz 2 000 ton filetów z tuńczyka.
(6) Oprócz automatycznego odstępstwa, o którym mowa powyżej, zgodnie z art. 42 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej EPA Mauritius złożył wniosek o odstępstwo obejmujące 6 000 ton tuńczyka konserwowanego objętego kodami CN 1604 14 11, 1604 14 18 i 1604 20 70, wyprodukowanego z tuńczyka gatunków: Katsuwonus pelamis (bonito), Thunnus alalunga (tuńczyk długopłetwy), Thunnus albacares (tuńczyk żółtopłetwy) oraz Thunnus obesus (opastun), przywożonego do Unii w okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.
(7) Przetwórstwo tuńczyka na Mauritiusie w znacznej mierze opiera się na dostawach pochodzącego tuńczyka zapewnianych przez unijne sejnery tuńczykowe na mocy przejściowej EPA. Połowy pochodzącego bonito (Katsuwonus pelamis) w Oceanie Indyjskim zmniejszyły się w ostatnim czasie, co stworzyło nowe wyzwania dla przetwórców z Mauritiusa, stojących w obliczu zwiększającego się w Unii popytu na produkty z tego gatunku. Przyznanie odstępstwa w odniesieniu do produktów z tuńczyka żółtopłetwego (Thunus albacares) nie jest uzasadnione, ponieważ połowy pochodzącego tuńczyka żółtopłetwego w Oceanie Indyjskim zwiększyły się w ostatnim czasie. Odstępstwo należy zatem przyznać wyłącznie w odniesieniu do bonito.
(8) W ciągu ostatnich pięciu lat wywóz tuńczyka w puszkach z Mauritiusa do Unii stale się zwiększa.
(9) Mauritius korzysta z globalnego kontyngentu ustalonego w ramach automatycznego odstępstwa przyznanego wszystkim państwom AWP będącym jego beneficjentami (Mauritiusowi, Seszelom i Madagaskarowi). W przypadku częściowego wykorzystania kontyngentu przez inne państwa AWP będące beneficjentami Mauritius może również skorzystać z potencjalnych corocznych przydziałów ilości niewykorzystanych przez przedmiotowe państwa. Ze względu na dotychczasowy tymczasowy sposób stosowania przejściowej EPA odpowiednie monitorowanie wskaźnika wykorzystania automatycznego odstępstwa w celu weryfikacji tendencji w zakresie ponownych przydziałów niewykorzystanych ilości wśród państw AWP będących beneficjentami nie było jeszcze możliwe.
(10) Mauritius może sprowadzać pochodzącego surowego tuńczyka z obszarów poza Oceanem Indyjskim zgodnie z art. 4 i 5 protokołu 1 do przejściowej EPA.
(11) W ramach negocjacji prowadzonych obecnie dotyczących umowy EPA między Unią Europejską a innymi państwami AKP, z których Mauritius może sprowadzać pochodzącego surowego tuńczyka dla swojego przemysłu przetwórczego, mogą pojawić się alternatywne możliwości dostaw tego tuńczyka w najbliższej przyszłości.
(12) W związku z tym właściwe jest przyznanie Mauritiusowi odstępstwa w odniesieniu do 2 000 ton konserwowanego bonito, które to odstępstwo pozwala istniejącej gałęzi przemysłu na kontynuację wywozu do Unii.
(13) Możliwy ponowny przydział niewykorzystanych ilości dla państw AWP będących beneficjentami oraz kumulacja przewidziana w przejściowej EPA uzasadniają tymczasowe przyznanie odstępstwa. Aby zagwarantować pewność prawa podmiotom gospodarczym, odstępstwo powinno zostać przyznane na okres 1 roku, począwszy od dnia 1 kwietnia 2013 r.
(14) Aby możliwe było korzystanie z odstępstwa, materiałem niepochodzącym wykorzystywanym do produkcji konserwowanego bonito objętego kodami CN 1604 14 11, 1604 14 18 i 1604 20 70 powinien być mrożony bonito (Katsuwonus pelamis) objęty pozycją HS 0303.
(15) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 3 określa zasady dotyczące zarządzania kontyngentami taryfowymi. W celu zapewnienia skutecznego zarządzania odbywającego się w bliskiej współpracy między władzami państw AWP, organami celnymi Unii i Komisją wspomniane zasady stosuje się odpowiednio w odniesieniu do ilości przywiezionych na mocy odstępstwa przyznanego niniejszą decyzją.
(16) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze państw AWP powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach wydawanych świadectw przewozowych EUR.1,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.240.36 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/449/UE w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji Mauritiusa w odniesieniu do konserwowanego bonito |
| Data aktu: | 07/08/2013 |
| Data ogłoszenia: | 07/09/2013 |
| Data wejścia w życie: | 07/08/2013, 01/04/2013 |